اخبار

گفت و گو با مدیرعامل شرکت ایده صنعت آتبین، سعید سواحلی‌مقدم: روند نیاز بازار ایران از تمایل برای خرید ارزانتر به سمت احساس نیاز برای کیفیت بالاتر درحال تغییر است!

بسپار می نویسد، ایده صنعت آتبین به مدیریت آقای مقدم بیش از 10 سال است که در صنعت پلاستیک فعالیت می کند. زمینه اصلی کار این مجموعه، مشاوره، واردات، فروش و خدمات بعد از فروش ماشین‌آلات و خطوط تولید صنعت پلاستیک از قبیل خطوط اکستروژن، ماشین آلات کامپاندر و ماشین‌آلات تزریق پلاستیک است که به گفته مقدم، با آخرین فناوری‌های روز دنیا عرضه می شود.

 

مقدم: واردات شرکت ایده صنعت آتبین در زمینه دستگاه‌های اکستروژن تنوع زیادی دارد، از جمله ماشین آلات کامپاندر، تولید ورق، پروفیل و لوله، همچنین ماشین‌آلات تزریق پلاستیک را عرضه می کنیم با فناوری بالا از ایتالیا که این ماشین آلات در صنایع مختلف از قبیل پتروشیمی ها، صنایع خودروسازی، صنایع چاپ و بسته بندی، صنایع پزشکی و صنایع لوازم خانگی کاربرد دارند. شرکت ما دارای نمایندگی رسمی از کمپانی های مطرح اروپایی از قبیل کمپانی AMUT ایتالیا، NEGRI BOSSI ایتالیا، کمپانی OMSO (که در زمینه چاپ سه بعدی روی ظروف یکبار مصرف فعال است)،  کمپانی کره ای/ ژاپنی SMPLATEK که متعلق به مجموعه بزرگ JSW ژاپن است، کمپانی PROMIXON ایتالیا، کمپانی ST ایتالیا، کمپانی THERMOWARE هلند و … می باشد.

 

بسپار- ارزیابی و تحلیل شما از نمایشگاه ایران پلاست چیست؟

مقدم: ایران‌پلاست در خاورمیانه یکی از معتبرترین نمایشگاه های صنعت پلاستیک است که همیشه دارای پتانسیل زیاد چه برای حضور شرکت‌کننده‌ها و چه بازدیدکننده‌ها است. اخیرا با توجه به همکاری‌ای که این نمایشگاه با نمایشگاه مسه‌دوسلدورف آلمان داشته، ارتقای کیفیت نیز پیدا کرده است و به نظر می رسد هر سال باید بهتر برگزار شود. به‌نظر بنده ایران‌پلاست حتی پتانسیل آن را دارد که بعد از K’SHOW آلمان و CHINAPLAS به مقام سومین یا چهارمین نمایشگاه این صنعت در دنیا برسد!

 

بسپار- در نمایشگاه ایران‌پلاست چه ماشین‌آلاتی را در معرض نمایش خواهید گذاشت؟

مقدم: در این نمایشگاه تمام شرکت‌هایی که با آن‌ها همکاری داریم، حضور دارند. با توجه به اینکه معمولاً تجهیزات و ماشین آلاتی که ما عرضه می کنیم، براساس سفارش مشتری طراحی و ساخته می‌شوند، در نمایشگاه بیشتر روی آموزش و presentation با ارایه کاتالوگ ها، معرفی ماشین آلات و محصولات متمرکز خواهیم بود. هنوز دقیقاً مشخص نشده که چه ماشین آلاتی را در غرفه نمایش خواهیم داد و تا این لحظه به قطعیت نرسیده ایم. ولی یکی از ماشین آلات تزریق پلاستیک از کمپانی نگری‌باسی ایتالیا که به منظور تولید درب سطل (IML) طراحی شده در غرفه این کمپانی به نمایش گذاشته می شود. این نوع تولیدات امروزه جایگاه خاصی در صنعت چاپ و بسته بندی دارد.

 

بسپار- آیا نوآوری خاصی از طریق مجموعه ی شرکت های تحت نمایندگی شما در نمایشگاه ارایه می شود؟

مقدم: عمدتا در نمایشگاه های تخصصی اکثر شرکت ها سعی در ارائه و معرفی محصولات جدید و نوآوریها دارند. به طور مثال در نمایشگاه ایران پلاست مهرماه امسال، کمپانی OMSO ایتالیاکه یکی از شرکای تجاری ما می باشد تکنولوژی چاپ فلکسو بر روی اجسام سه بعدی (لیوان های یکبار مصرف و تیوب های آرایشی بهداشتی)  که در دنیا منحصر به فرد می باشد را معرفی خواهد کرد. محصولاتی که با این تکنولوژی چاپ ارایه می شود، دارای کیفیت بسیار بالا و مشابه برچسب (IML) بوده و رقیب برچسب های مختلف در صنعت چاپ و بسته بندی هستند.

 

بسپار- در حوزه تولید مستربچ و کامپاند علاقمندان باید منتظر چه تازه هایی در غرفه های شما باشند؟

مقدم: در زمینه ماشین آلات کامپاندر و تولید مستربچ، امروزه استفاده از اکسترودرهای دوماردان هم سوگرد در ظرفیت های مختلف و آرایش ماردان مناسب به همراه سیستم های بالا و پایین خط مناسب از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این خصوص ما نماینده کمپانی SMPLATEK هستیم که زیر مجموعه JSW ژاپن است. این کمپانی همواره به روزترین و پیشرفته ترین فناوریها را ارایه می دهد. برای تولید انواع کامپاند و مستربچ این اکسترودرها به طور وسیعی استفاده می شوند ولی سیستم برش آن بسته به نوع تولید و پلیمر فرق می کند. به طور مثال برای برش گرانول هایی که دارای ویسکوزیته کم می باشند و یا نرم هستند سیستم برش UNDER WATER توصیه می شود و یا به طور مثال برای تولید فیلر مستربچ از جنس PE با توجه به درصد بالای فیلر (تا 80%) سیستم برش WATERING. این ماشین آلات کامپاندر به طور دایم در حال پیشرفت و بهینه سازی های مختلف به طور مثال بر روی مصرف بهینه انرژی، خروجی بیشتر، توزیع و پراکنش بهتر مواد در داخل اکسترودر و غیره  هستند.

 

بسپار- آیا آموزش کار با ماشین آلات در تعهدات پس از فروش شما هست؟

مقدم: بله و قطعا بدون آموزش صحیح، کار با این ماشین آلات ممکن نبوده و بدون انتقال دانش فنی، امکان تولید محصولات با کیفیت خوب میسر نخواهد شد. در این خصوص ما با کمپانی های تراز اول دنیا که دارای نمایندگی از آنها می باشیم در ارتباط هستیم و با اعزام مهندسین و متخصصین مربوطه دانش فنی مشتریان خود را ارتقا داده و بروزرسانی می کنیم. این آموزش ها و انتقال دانش در محل کمپانی سازنده تا قبل از حمل سفارش ها به ایران نیز امکانپذیر است. همچنین ما از دانش آموخته های پلیمر برای آموزش های فشرده مربوطه در این راستا استفاده می کنیم و در حال افزایش پرسنل خود هستیم.

 

بسپار- در سالهای اخیر میزان استقبال از خرید خطوط جدید در کشور چگونه بوده است؟

مقدم: صنعت پلیمر با ترقی و رشد زیادی در دنیا همراه بوده است. امروزه شاهد هستیم که بیشتر محصولات پلیمری و افزودنی‌های آن در اکثر صنایع جا باز کرده‌اند از صنعت هوافضا گرفته تا صنعت پزشکی و غیره. در نمایشگاه K show اخیر که در آلمان برگزار شد، در ارایه محصولات اعم از مواد اولیه و ماشین‌آلات پیشرفت‌های چشمگیری مشاهده می شد که نسبت به سال‌های پیش محسوس بود. در بحث ماشین‌آلات بیشترین فروش مربوط به ماشین‌آلات تزریق است چراکه برای تولید قطعات صنایع مختلف کاربرد دارد. بعد از آن اکستروژن پرمصرف‌ترین ماشین مورداستفاده در بازار ایران است.

در سال‌های قبل که بازار مسکن خوب بود ماشین‌الات تولید پروفیل‌های در و پنجره و چوب‌پلاست محبوبیت بیشتری داشت که تابعی از شرایط سیاسی و اقتصادی است.

هر بازاری یکسری محدودیت دارد که بازار ایران نیز شامل آن می‌شود. 


(ادامه  دارد …)

متن کامل این گفتگو را در شماره 180ام ماهنامه بسپار که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا