اخبار

گفت و گو با مسافرین K2016/ بازرگان کالای باختر، یک غرفه گذار ایرانی: به دنبال تغییر بازارهای صادراتی هستیم

بسپار می نویسد، شرکت های پتروشیمی از مشتریان ثابت نمایشگاه­های خارجی و از جمله نمایشگاه K هستند. امسال که بیشترین تعداد غرفه ­گذار ایرانی در نمایشگاه حاضرند تصمیم گرفتیم تا با غرفه ­گذاران ایرانی مصاحبه ­ای داشته باشیم. از مدت­ها پیش مکاتبات و پیگیری­ها آغاز شد، از هلدینگ باختر، مهندس حسین فیروزی آرانی، مدیرعامل شرکت بازرگان کالای باختر در خصوص این هولدینگ و حضور در نمایشگاه با بسپار به گفت و گو نشست.

 

مجموعه باختر حدودا از 12 شرکت تولیدی، فنی-مهندسی، خدماتی و بازرگانی تشکیل شده است. شرکت بازرگان کالای باختر در مهرماه سال 1391 برای اولین بار به عنوان شرکت بازرگانی مجموعه شرکت پتروشیمی هولدینگ باختر تاسیس شده است تا کلیه محصولات تولیدی شرکت­های زیرمجموعه هولدنیگ باختر (که عمدتا در مسیر خط لوله اتیلن غرب هستند) را در بازارهای داخلی و جهانی به فروش برساند.

هلدینگ پتروشیمی باختر در آینده­ای نه چندان دور ظرفیتی بالغ بر 6 میلیون تن محصول خواهد داشت که 2  میلیون و یکصد هزار تن آن اتیلن گازی است که به خط لوله غرب تزریق می­شود و هلدینگ می­تواند مازاد ظرفیت را به صورت مایع در مخازن اتیلن پتروشیمی کاویان  ذخیره­سازی کند و در صورت عدم نیاز خود و مصرف کنندگان داخلی به صورت مایع با کشتی­های مخصوص حمل اتیلن صادر کند.

به دلیل مشکل کمبود خوراک اتان تا چندماه گذشته تنها یک فاز از دو فاز تولید اتیلن پتروشیمی کاویان کار می­کرد. در واقع این دو میلیون و یکصد هزار تن اتیلن گازی از دو واحد کراکر گازی که هرکدام ظرفیت یک میلیون و 50 هزار تنی دارند تشکیل شده است. لذا یکی از این دو مجموعه از سال 91 در سرویس بوده و دومی طی سه ماه گذشته راه ­اندازی شده اما به دلیل نبود گاز اتان هر دو مجموعه تنها با 50 درصد ظرفیت تولید می­کند.

اتیلن تولیدی به خط لوله غرب تزریق می­شود و از آن مسیر به منطقه ماهشهر و سپس به اندیمشک می­رود.

اولین شرکت ما یک شرکت تولیدی پلیمری واقع در شهرستان اندیمشک با ظرفیت 300 هزارتن پلی­اتیلن سبک (LDPE) تولید می کند. پس از اندیمشک خط لوله طی مسیر به خرم ­آباد می­رود و پلنت بعدی ما با نام پتروشیمی لرستان در شهر خرم­آباد با ظرفیت 300 هزار تن LLDPE و HDPE است. سپس مسیر خط لوله به کرمانشاه می­رسد. شرکت پلیمر کرمانشاه در این شهر در جوار شرکت پتروشیمی کرمانشاه است که اوره و آمونیاک تولید می­کند، بنابراین نام شرکت مجموعه باختر پلیمر کرمانشاه است. پلیمر کرمانشاه با ظرفیت 300 هزارتن انواع گریدهای پلی­اتیلن سنگین را تولید می­کند. خط لوله غرب پس از کرمانشاه به استان کردستان طی مسیر می­کند و در شهرستان سنندج چهارمین پلنت پلیمری ما با ظرفیت 300 هزار تن انواع گریدهای LDPE می باشد. پس از سنندج خط لوله غرب به سمت استان آذربایجان غربی می­رود و درشهرستان مهاباد پنجمین شرکت مجموعه باختر به نام پتروشیمی مهاباد با ظرفیت 300 هزار تن LLDPE  و HDPE و پس از مهاباد در میاندوآب با ظرفیت 165 هزار تن HDPE تولید می­شود. مجموع ظرفیت این 6 پلنت یک میلیون و 650 هزار تن است. همچنین به دلایل مختلف هولدینگ تصمیم گرفت یک پلنت HDPE با ظرفیت 500 هزار تن در منطقه عسلویه تاسیس نماید که اقدامات مهندسی و خرید زمین آن انجام شده و با این شرکت، در مجموع در حدود 2 میلیون تن انواع پلی اتیلن سبک- سبک خطی و سنگین با تنوع بیش از یکصد گرید توان تولید خواهیم داشت.

کارخانه های شیمیایی ما شامل کارخانه تولید متانول در عسلویه به ظرفیت یک میلیون و ششصد هزار تن و یک کارخانه گلایکولها به ظرفیت 550 هزار تن می باشیم.

از شرکتهای دیگر مجموعه باختر شرکت مدیریت توسعه صنعت باختر به عنوان شرکت مهندسی و توسعه هولدینگ باختر می باشد.

 

بسپار- تاکنون یک دوره تجربه حضور در بزرگترین نمایشگاه پلاستیک و لاستیک دنیا را داشته اید. آیا از دستاورد حضور در نمایشگاه رضایت داشتید؟

فیروزی آرانی: بله، برای دومین بار در نمایشگاه K به عنوان غرفه گذار حاضر می­شویم. در  K2013 نیز  غرفه داشتیم. این نمایشگاه بسیار غنی و پرثمر است. از اقصی نقاط جهان تولیدکنندگان ماشین­آلات و محصولات پلیمری و شرکت­های دارای تکنولوژی در آن حاضر هستند. دستاوردهای خوبی از K2013 داشتیم اما به دلیل تحریم­ها و ممنوعیت صادرات محصولات پلیمری و شیمیایی به اروپا تا سال 94 و از طرفی مشکلات نقل و انتقال ارز؛ نمی­توانستیم برای مشتری­های جذب شده صادرات با ظرفیت لازم را داشته باشیم.

 

بسپار- به مشکل انتقال پول اشاره کردید. امسال چه تمهیدی اندیشیده ­اید؟

 

 

(ادامه دارد …) 

متن کامل این گفت و گو را می توانید در شماره 169ام ماهنامه بسپار، مهرماه که ویژه نمایشگاه K2016 منتشر شده است، بخوانید.

(در صورت تمایل برای دریافت نسخه رایگان و یا اشتراک با شماره های 77523553-77533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.)

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا