اخبار

گفت و گو با مهرداد احمدی، مدیر  مهندسی گروه صنعتی  اورندپیشرو: باک­ های پلیمری سوخت خودرو، سبک تر و امن تر

بسپار/ ایران پلیمر ​شرکت اورندپیشرو در سال ۱۳۷۶ برای تولید قطعات پلیمری خودرو آغاز به کار کرد و امروزه محصولات زیادی را در این زمینه به بازار عرضه می کند.

در حال حاضر، اورند پیشرو با بیش از هزار پرسنل و تكنولوژی توليد لوله و شیلنگ های پليمری تک لايه، سه لايه و پنج لايه، باک پليمری تک لایه و شش لايه، قطعات مختلف تزریقی، نوارهای آب بندی خودروها و نیز خطوط مجهز مونتاژی در سايت های مختلف تولیدی، به عنوان بزرگترین طراح و توليد كننده مسير كامل نگهداری و انتقال سوخت خودروهای سواری در داخل كشور فعال است.

هدف اورند پیشرو طراحی و تولید محصولات سبز و دوستدار محيط زيست است و در این مسیر، مطابق با پيشرفت هاي روز علمي دنيا و منطبق بر استانداردهاي ايمني و زيست محيطي، پروژه­های نوآورانه­ای از جمله طراحی و تولید قطعات سیستم سوخت رسانی خودروهای تولیدی در کشور منطبق با استاندارد های یورو۴ و با قابليت ارتقا تا سطح یورو۶، جايگزینی قطعات لاستيکی با قطعات قابل بازیافت و سبک تر پلاستيکی در سیستم تخليه بخارات و نوارهای آببندی خودرو، طراحی و تولید باک پلیمری خودروها و بسیاری موارد ديگر اقدام کرده است.

 

احمدی: هشت سال است که مشغول همکاری با اورند پیشرو هستم و پیش از آن در صنایع مختلفی از لوله سازی تا روغن سازی کاسترول، مشغول به فعالیت بودم. شرکت اورند پیشرو از ابتدا در صنعت قطعات خودرو و با تولید شیلنگ­های PVC برای خودروها به بازار وارد شد. در بیست و چند سالی  که از عمر شرکت می­گذرد، تقریبا موفق به تولید کل سیستم سوخت خودرو، ازدرب باک گرفته تا ریل سوخت، با استفاده از پلیمر شده است.

 

بسپار- آیا محصولی به شکل انحصاری در سبد محصولات اورندپیشرو وجود دارد؟

احمدی: اورندپیشرو موفق به ثبت سه طرح صنعتی شده و اقدامات لازم جهت دریافت گواهینامه­ی دانش بنیانی انجام پذیرفته است و با بازدید نهایی و طی شدن مراحل نهایی به طور رسمی دانش بنیان  خواهیم شد. یکی از این طرح­­ها، باک­­های پلیمری است و دو نوع پمپ بنزین. دو طرح دیگر در ارتباط با سیستم سوخت نیز در دست اقدام برای ثبت داریم.

 

بسپار- آیا صادرات دارید؟

احمدی: اورند از مدت­ها پیش به کشورهایی مانند هند و ایتالیا و اوکراین صادرات داشت و هم اکنون به صورت جزیی پیش می­رود. در تلاشیم بازارهای صادراتی را گسترش دهیم. هرچند با اطمینان می­توان گفت تحریم­ها روی آن تاثیرگذار است.

 

بسپار- بخش پلیمری صنعت خودرو را در مواجهه با تحریم­ها چگونه ارزیابی می­کنید؟

احمدی: این امر قطعا تاثیر زیادی در کل زنجیره­ی تولید خودرو خواهد گذاشت. از طرفی بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز ما نیز از کشورهای اروپایی تامین می­شود. اما برای مقابله با این امر، طرح­های داخلی سازی را با موسسات تحقیقاتی از جمله پژوهشگاه پلیمر، پتروشیمی­ها و غیره پیش برده­ایم تا در صورت امکان بتوانیم از مواد داخلی برای تولیدات استفاده کنیم. نتایج قابل قبولی نیز دریافت کرده­ایم و  با یکی از پتروشیمی­ها در حال پیشبرد یکی از طرح­ها هستیم.

 

بسپار- در زمان ارزان بودن دلار، بسیاری از شرکت­ها به جای تولید قطعات خودرویی به واردات اقدام کردند خصوصا از چین و تا حدودی باعث زیان رساندن به  تولید کنندگان داخلی شدند. آیا با افزایش نرخ ارز ورق بر خواهد گشت؟

احمدی: بسیاری از شرکت­ها دست به چنین اقدامی زدند. البته محصولات چینی نیز کیفیت خوب و بد دارند. یکی از مشکلات ما کمبود پمپ بنزین بود که در این راستا یک خط کاملا اتوماتیک از ایتالیا وارد کردیم تا خودمان به تولید پمپ بپردازیم. در حال حاضر نصب و راه اندازی شده و می­تواند بسیاری از قطعات فلزی خودرو را پلیمری و داخلی سازی کند. هرچند با بالا رفتن نرخ ارز، نرخ مواد اولیه برای تولید نیز بالا می­رود اما با داخلی سازی کردن، در مقیاس انبوه توجیه اقتصادی خواهد داشت.

 

بسپار- در حال حاضر داخلی سازی قطعات خودرو  در چه مرحله­­ای قرار دارد؟

احمدی: در بخش پلیمری قطعات، برخی مواد مانند پلی آمیدها طور کلی در بازار داخل قابل تهیه نیستند. بنابراین باید بتوان مواد اولیه یا بخشی از قطعه را منابع قابل اعتماد از کشورهایی مانند چین که هنوز با ایران کار می­کنند دریافت کرد.

 

بسپار- آیا خودروسازها از پلیمری شدن قطعات خودرو استقبال می­کنند؟

احمدی: در چند سالی که مشغول به فعالیت هستیم خوشبختانه توانستیم بسیاری از قطعات فلزی را پلاستیکی یا لاستیکی  کنیم. چرا که علاوه بر  کاهش وزن خودرو، موادی مورد استفاده قرار می­گیرد که قابلیت بازیافت داشته باشد و واقعا استقبال مطلوبی از خودرو سازان دیدیم.

یکی از اهداف اصلی خودرو سازان، سبک کردن خودرو جهت کاهش مصرف سوخت است که با پلیمری شدن قطعات خودرو، این امر ممکن می­شود. از طرفی بحث ایمنی پلیمر بسیار بالاتر از فلز است. برای مثال باک­های پلی اتیلنی بسیار ایمن تر از باک­های فلزی است. میانگین وزن باک­های فلزی 22 کیلو است و میانگین باک­های پلیمری حدود 15 کیلو؛ 30 درصد کاهش وزن اولین مزیت این باک­هاست. همچنین باک­های پلیمری هیچگاه انفجار ایجاد نمی­کنند و قابل بازیافت نیز هستند.

روند استفاده از پلیمرها در خودرو سازی را مثبت ارزیابی می­کنم و میزان استفاده از آن هر روز بیشتر می­شود. در قسمت غیر پلیمری قطعات خودرو نیز پروژه­هایی با خودروسازها داریم. مانند لوله­های لاستیکی با تحمل فشار بالا که در کنار لوله­های فلزی برای سیستم­های هیدرولیک استفاده می­شود.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 195ام ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا