اخبار

گفت و گو با مهرداد بی ریایی، مدیرعامل شرکت زرفام پلیمر: جوان و نوآور در صنعت پوشش سازه های دریایی و پتروشیمی

بسپار/ ایران پلیمر شرکت زرفام پلیمر در سال 1393 تاسیس شد و یکی از عمده فعالیت­های آن در بخش پوشش­های حفاظتی است. این واحد که رسالت خود را بر حفظ و نگهداری سازه­های صنعتی بنا کرده، با نوآوری و خلاقیت درصدد است به رسالت خود جامه­ی عمل ببپوشاند. مهرداد بی ریایی مدیر عامل این شرکت  علاوهه بر معرفی آخرین تولیدات، از وضعیت مواد اولیه و  پیش بینی صنعت رنگ و پوشش کشور در مواجهه با تحریم ها سخن گفت.

 

بسپار- از آنجاییکه کارشناس ارشد مهندسی عمران هستید، چه شد که به بحث تولید پوشش وارد شدید؟ چه محصولاتی را ارایه می­کنید؟

بی ریایی: در ابتدا کار را با عنوان پیمانکار تعمیراتی و ترمیم و تعمیر سازه ­های اسکله، سازه ­های پتروشیمی و غیره کار را شروع کردیم. حدود 10 سال در اسکله ­های و پتروشیمی­ های کشور تعمیرات را با استفاده از  مواد داخلی و خارجی انجام دادیم.

در سال­هایی که به این کار مشغول بودیم، به برخی از نقاط ضعف این سازه ­ها مشرف شدیم. برای مثال برخی از مواد مورد نیاز برای تعمیر و  افزایش بهره وری این سازه ­ها تولید داخلی نداشت و اگر هم داشت با کیفیت قابل قبولی ارایه نمی­شد. از تجربه در بحث اجرا و تعمیر پوشش استفاده کردیم و حدود 4 سال پیش مجموعه ای تحت عنوان شرکت زرفام پلیمر، پایه گذاری کردیم.

زرفام پلیمر به صورت تخصصی به پژوهش در باب پوشش­ها و با استفاده از تجربیات پیشین به طراحی پوشش­ها می­ پردازد. در حال حاضر طیف گسترده ­­ای از پوشش­ها و رنگ­های صنعتی و مواد تعمیراتی را تولید می­کنیم. این محصولات در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع انتقال آب قابلیت مصرف دارد.

 

بسپار- آیا زرفام پلیمر دانش بنیان است؟

بی ریایی: تحقیقات ما به طراحی و تولید پوشش­هایی منجر شد که تا پیش از این تولید داخلی نداشتند و به واسطه­ی این موضوع مراحل اولیه و ثانویه­ی دانش بنیانی را طی کرده و ظاهرا به تایید هم رسیده و منتظر اعلام نهایی برای دریافت گواهی دانش بنیانی هستیم. به هر ترتیب باید زرفام را دانش بنیان دانست و حدود چهار محصول نیز در مرحله ثبت اختراع قرار دارند.

 

بسپار- سبد محصولات شرکت شامل چه تولیداتی می­شود؟

بی ریایی: سبد محصولات ما به دو دسته تقسیم می­شود. یکی محصولات تعمیراتی که تحت عنوان محصولات شیمیایی ساختمان از آن­ها یاد می­کنیم و  برای تعمیر سازه­های بتنی، فلزی، اسکله­­ها، ملات بازسازی و تعمیر مورد استفاده قرار می­گیرد.

 در سبد دیگر نیز رنگ­ها و پوشش­های صنعتی را قرار دادیم که تقریبا مانند دیگر شرکت­های رنگ سازی است و نقدینگی آن به پروژه­های تحقیقاتی تزریق می­شود و سود­­آوری این بخش مد نظر است. البته در این بخش نیز دست به نوآوری زده­ایم و برای مثال زینکریچ پایه آب (زینکریچ هیبریدی) را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کردیم که جایگزین سیستم سه لایه می­شود مقاومت UV و حدود 1500 ساعت Salt Spray از  جمله خواص این محصول است. تولیدات این بخش نیز موضوع مصاحبه ­ی دیگریست که از سال آینده بسیاری از آن­ها به صورت عمده به بازار ارایه می­ شود.

 

بسپار- در مورد ویژگی­های محصول جدید زرفام پلیمر، نسل جدیدی از ملات­های ضد اسید توضیح دهید.

بی ریایی: طی سال­هایی که در بحث تعمیرات کار کردیم، متوجه شدیم یکی از مواد مورد نیاز که تولید داخلی ندارد ملات ضد اسید است. البته شرکت­هایی هستند که محصولی با این عنوان تولید می ­کنند اما زمانی که وارد بحث اجرا می ­شویم مشاهده می­کنیم این محصولات ملات فضا شونده هستند نه ملات ضد اسید. در واقع ملات­های پایه اپوکسی هستند که پس از مدتی نیاز به ترمیم دارد. یعنی مقاومت بتن را در برابر اسید افزایش می دهند اما خاصیت ضد اسیدی ندارند.

در بخشی از سازه ­های پتروشیمی به اسم محوطه­ ی بارگیری و تخلیه­ ی اسید، اسید روی سطح ریخته می­شود. پتروشیمی­ های ماهشهر و عسلویه عموما هر سه ماه یکبار مجبور به  تعویض بتن در کف سازه هستند؛ چرا که بتن در مواجهه با اسید­های بالا خورده می­شود. هرچند ملات­­های ضد اسید خارجی در بازار موجود است اما استفاده از آن با جهش نرخ ارز از سال 90 کاملا غیر اقتصادی شد. ملات ضد اسید بلزونا در حال حاضر حدود کیلویی یک و نیم میلیون تومان قیمت دارد.

بنابراین در خصوص این موضوع پژوهش کردیم و یک سبد سه تایی ملات ضد اسید تولید کردیم. این محصولات به تیپ 1، تیپ 2 و 3 طبقه بندی می­شوند و تیپ 3 قوی ترین ملات ضد اسید ماست که در برابر اسید سولفوریک 98 درصد نیز مقاوم است. در برابر اسید سولفوریک 70 درصد کاملا مقاوم است و یکسال به عنوان پوشش نهایی در برابر آن قابلیت استفاده دارد. یک محصول کامپوزیتی است که از پلی آمین­ های آداکت و آروماتیک­ها و یک رابر صنعتی استفاده شده که مقاومت شیمیایی و مکانیکی آن را بالا برده است. همچنین در برابر اسید هیدروکلریدریک 37 درصد که بسیار خورنده است مقاوم دارد و نتایج تست آن در پتروشیمی­ها به اثبات رسیده است.

البته به دلیل گاز متصاعد شده از اسید، در صورت ریزش روی سطح بلافاصله شسته می­شود که عمر این پوشش­ها را طولانی تر کرده و جایگزین مناسبی برای کاشی ضد اسید هستند. کاشی صد اسید که به عنوان جایگزین ملات ضد اسید استفاده می­شود نیز مقرون به صرفه نیست و در هر متر مربع 400 تا 500 هزار تومان هزینه دارد و از آنجاییکه با بند اجرا می­شود، بند­ها دچار خوردگی شده و با نفوذ به سطح زیرین، بعد از چند ماه نیاز به ترمیم دارد و بار مرده­ی زیادی به سطح وارد کرده و آن را سنگین می­کند.

در حال حاضر ملات تیپ 3 که مانند ملات ضد اسید بلزونا، قابلیت تماس مستقیم با اسید را دارد در مقیاس بزرگ به پتروشیمی­ها عرضه می­شود و خوشبختانه بازار خوبی برای آن به دست آورده­ایم. مقاومت فشاری این محصول 45 تا 55 مگا پاسکال مقاومت فشاری به دست می­دهد و در برابر UV کاملا مقاوم است. در برابر سایش و نفوذ مقاوم است و بسیار ساده و بدون مهارت خاصی اجرا می­شود.

 

بسپار- چند درصد از مواد اولیه وارداتی است؟ برای تهیه­ی مواد اولیه با چه چالش­هایی رو به رو هستید؟

بی ریایی: برخی از افزودنی­ها و رزین­ آن که یک محصول آلمانی است یعنی حدود 35 درصد ملات صد اسید ما وارداتی است. دیگر تولیدات نیز تا درصدی از مواد اولیه وارداتی و مابقی از مواد اولیه داخلی تولید می­شوند. متاسفانه بیش از آن که برای تولید مواد اولیه خارجی مشکل داشته باشیم برای تولید مواد داخلی با چالش مواجهیم.

قبل از اینکه تحریم­ها شروع شوند عدم عرضه­ ی پتروشیمی­ها و پالایشگاه­ها تولید را با بحران رو به رو کرد. در واقع خود تحریمی ما از تحریم­های خارجی ضربه زننده تر بود. البته روند تولید متوقف نشده اما در قیمت تمام شده ­ی کالا خود را نشان داده است.

 

بسپار- از نظر شما سیاست­های مصوب اخیر در خصوص قیمت و عرضه محصولات پتروشیمی تا چه حد به رفع مشکل تهیه ­ی مواد اولیه کمک خواهد کرد؟

بی ریایی: هیچگاه کشور ما با مشکل طراحی رو به رو نبوده است. همیشه مشکلات در بخش اجرا خود را نشان داده و از این رو باید گفت طرح­ های ارایه شده بسیار خوب و کارآمد است اما باید دید در بحث عملیاتی شدن چگونه خواهد بود. تجربه ثابت کرده که تا زمان اجرا هزار و یک اتفاق روی می دهد و طرح را از مسیر اولیه خارج می­سازد. امیدوارم طرح به درستی اجرا شود و در نهایت، صنعت رنگ و پوشش را به یک آرامش نسبی برساند.

 

بسپار- آیا صادرات را در برنامه دارید؟

بی ریایی: کارخانه ­ی زرفام در خوزستان مستقر است و یکی از هدف­های ما علاوه بر دسترسی بر بازار رنگ و پوشش جنوب کشور که شاهد بیشترین میزان خوردگی نیز هستیم، نزدیکی به بازار صادراتی عراق بوده و دسترسی مناسبی به این بازار داریم؛ حدود 4 ساعت با بازار مصرفی محصولاتمان در عراق فاصله داریم که تقریبا برابر فاصله­ ی تهران تا زنجان است. با بحث­های استاندارد و پیاده سازی ISO ها در سال آینده به صورت قوی به بخش صادرات ورود خواهیم کرد.

 

بسپار- فاز دوم تحریم­ها چه تاثیری روی صنعت رنگ ایران خواهد گذشت؟

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 194ام ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار  که در پایان آبان ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا