اخبار

گفت و گو با مهرداد صادقی نکو، فعال تشکلی و مدیرعامل راهبرپلاستیک در خصوص انتخابات اتحادیه پلاستیک: باغچه هر کسی را بیل بزنید، دو تا کرم در آن پیدا می شود

بسپار/ ایران پلیمر مهرداد صادقی نکو حتما یک فعال تشکلی در سایه است. هر چند از ابراز شفاف نظراتش ابایی ندارد و جسارت آن را دارد که حرف خود را بزند، چه دیگران را خوش بیاید و چه نه. آنچه می گوید مصداق اصلاحات طلبی و اصلاحات خواهی ست، هر چند در چارچوب های بسته ی مفاهیم سیاسی به جز آن تعبیر شود.   

انتخابات اتحادیه پلاستیک تهران در آستانه دور دوم و نهایی برگزاری قرار د ارد. اتحادیه ای که هیات مدیره پیشین آن که دست کم این گروه رسانه ای، بارها و بارها در مسیر انجام رسالت حرفه ای خود با تهدیدهای مکرر آنان روبرو بود، با پرونده های سنگین تخلف در دریافت نا به حق سهیمیه های مواد اولیه پتروشیمی و فروش آزاد آن در بازار، با قید وثیقه آزاد هستند. کسی از جزییات این پرونده ها و صحت و سقم این اتهام ها چیزی نمی داند. سکوت سرپوشی ست تا کم کم گذشته ها از یاد برود و حمایت همین گروه، در انتخابات دور جدید اتحادیه نقش آفرینی کند.

آن وقت در بالاترین سطوح از کاهش رغبت افراد به فعالیت های تشکلی گفته می شود… . کم شدن اثر فعالین صنفی حتما راه را جز برای هر چه باداباد تصمیم سازان بعضا ناپاک نخواهد گشود. همه می دانیم.

 

گفت و گوی گروه رسانه ای بسپار را در خصوص اهمیت حضور در انتخابات با مهرداد صادقی نکو در ادامه می خوانید:

 

بسپار- آقای صادقی نکو لطفا بفرمایید ساختار اتحادیه های صنفی چگونه شکل گرفته و اتحادیه پلاستیک (استان تهران) در میان تشکل های موجود صنعت پلیمر دارای چه ویژگی ها و کارکردهایی هست و با توجه به پتانسیل های قانونی اش می تواند در آینده می تواند دارای چه نقش هایی باشد؟

صادقی نکو: در کل اتحادیه ها تشکیل می شوند از افراد خوشنام هر صنف به منظور حمایت از حقوق صنفی و ایجاد همکاری بین اعضا و بهبود بخشیدن به اقتصاد و ارتباط با نهادها و ارگان های دولتی که تشخیص خوشنامی تقریبا توسط ۱۱ نهاد مثل اتاق اصناف، وزارت اطلاعات، اماکن و… ابتدا صورت می گیرد و بعد از بین تائید صلاحیت شده ها اعضاء، مسئولین یا هیات مدیره اتحادیه خود را انتخاب می کنند.
باید به صراحت بگم که در بین کلیه تشکلهای صنعت پلاستیک اتحادیه یکی از مهمترین و قویترین تشکلهاست. به طور مثال شما با کارت عضویت یک انجمن یا تعاونی یا کارت بازرگانی نمی توانید به عنوان ضامن از لحاظ حقوقی استفاده کنید ولی با جواز اتحادیه به راحتی این کار صورت می گیرد و حتی برای عضویت در همان تشکلها اول نیاز به جواز اتحادیه دارید. در قالب نهادهای تصمیم ساز و شوراها و کمیسیون های دولتی به راحتی اتحادیه ها را می پذیرند چون در قوانین نیز پیش بینی شده ولی تشکلهای دیگر به سختی می توانند وارد نهادهای تصمیم ساز گردند و یا باید با واسطه وارد شوند.

 

بسپار- عملکرد گذشته این اتحادیه را آیا شایسته نقد می دانید یا متاثر از عوامل بیرونی و ساختارهای قانونی کشور؟

صادقی نکو: هر عملکردی را در هر جایی می توان نقد کرد ولی باید بگویم که بیشتر مشکلات به وجود آمده به خاطر قوانین و بسترهای موجود و برخی مسیرهای غیر قابل تغییر در وضعیت فعلی کشور است. بنده در مجموع عملکرد اتحادیه را مثبت می دانم و این بگیر و ببندها را بیشتر پاپوش های درست شده توسط دیگران و حتی دیگر صنوف می دانم. در این اواخر درگیری بین اتحادیه پلاستیک با صنوف دیگر زیاد بود. به هرحال به نظر بنده باغچه هر کسی را بیل بزنند دو تا کرم از آن در خواهد آمد! باید دید که این بیل زدن ها واقعا به خاطر اصلاح خاک است یا خالی کردن عقده ها و خفه کردن صداها؟!
چرا بنده به عنوان یک فعال فقط باید روی  ریختن و گرفتن یک عده تمرکز کنم که آنهم هنوز رای و جرمشان مشخص نیست ولی کارهای انجام شده مثل پرداخت سنوات کارمندان به مبلغ حدود ۲۴۳ میلیون تومان که از سال ها و دوره های قبل مانده بوده ، دریافت پایان کار اتحادیه به میزان ۵۲۰ متر مربع بدون پرداخت حتی مبلغی آن هم به صورت تجاری و اداری، پرداخت بدهی ۴۳ میلیون تومانی سنواتی اتحادیه بابت ۲۰ درصد حق مجمع امور صنفی در اتاق اصناف، بازسازی کلی اتحادیه که هزینه ای حدود ۲۰۰ میلیون تومان داشته که فقط ۱۳ میلیون از حساب اتحادیه پرداخت گردیده و الباقی توسط اعضا به عنوان کمک های مردمی جذب شده و همچنین تسویه حساب مالیات‌های سالهای قبل و به روز شدن حساب بدهی مالیات به اداره دارایی، سیستماتیک کردن اتحادیه با نصب نرم افزار و سخت افزار و تجهیز و به روز کردن بایگانی تا گنجایش ۱۵ هزار عضو و پرداخت بخش اعظم هزینه‌های آن توسط کمکهای دریافتی از اعضاء، رساندن تعداد اعضا از ۶۰۰ عضو به حدود ۲۸۰۰ عضو که با بررسی های اخیر پرونده ها جهت تائید اعضاء برای رای گیری توسط نهادهای مختلف نظارتی مشکل قابل پیگیری کشف نشده و دست آخر وجود موجودی پانصد تا ششصد میلیون تومانی در حساب فعلی اتحادیه را نادیده بگیرم؟

 

بسپار- فکر می کنید آنچه موجب شده در سالهای اخیر شرکت های تعاونی، اتحادیه ها، انجمن ها و … در صنعت پلاستیک دستخوش بحران باشند چه چیزهایی بوده است و پیشنهاد شما برای اعتمادسازی مجدد، جلب مشارکت و کارآمد سازی و تاثیرگذاری تشکل ها چیست؟

صادقی نکو: ببینید این موضوع فقط در این چند تشکل دیده نمی شود بلکه در خیلی از تشکل های بنام و حتی بزرگتر قابل رویت است. از آنها بالاتر را می بینیم و در اخبار می شنویم که حتی در مسوولین و قوای سه گانه نیز چنین مواردی وجود دارد! ببینید تا امروز چند قاضی را گرفته اند؟! به نظر بنده این به خود ما برمی گردد که دنبال حقوق خود نیستیم یعنی یا تنبل هستیم و می گوییم هرکس درازگوش شد ماهم می شویم پالانش یا ترس داریم! چون پرونده خودمان نیز رنگارنگ است و یا در پشت پرده خود نیز دستمان تا آرنج در نجاست است و با آنها مرتبط هستیم .
 
راه حل کلی برای برطرف شدن این موارد انتخاب افراد دارای تخصص و تعهد است  یعنی اگر فقط فرد دارای تخصص باشد قطعا بحران به وجود خواهد آمد و اگر هم فقط دارای تعهد باشد باز هم شاهد طوفان خواهیم بود. باید تعهد و تخصص را باهم داشته باشند تا درنقطه امید قدم برداریم.

 

بسپار- اتحادیه پلاستیک دقیقا و مشخصا چه پتانسیل هایی برای اثرگذاری بر بهبود وضعیت کسب و کار فعالین اقتصادی دارد؟ چگونه اعضا در اینده باید مطالبه گری کنند؟

صادقی نکو: همانطور که عرض کردم با توجه به اهمیت اتحادیه ها و همچنین نگرش مسوولین به این تشکل ها قطعاً اثرگذاری آنها به مراتب بیشتر و پر اهمیت تر از تشکل های دیگر است و اعضا در برابر آن نباید منفعل عمل کنند و باید با ارتباط گرفتن مدام مشکلات را به صورت مکتوب به اتحادیه اعلام کنند و پیگیری تا رفع مشکلات را از آنها بخواهند و از همه مهمتر باید رسانه ها اگر مستندی به دست می آورند که تخلفی را تایید می کند آن را به سمع و نظر همگان برسانند که جسارتا خیلی از رسانه ها به خاطر وابستگی ها از این قبیل گزارشات صرف نظر می کنند و لذا عده کثیری از فعالین در بی خبری باقی مانده و همان مسیر قبل را ادامه می دهند.

 

انتخابات اتحادیه پلاستیک استان تهران 20 آبان ماه در محل این اتحادیه برگزار می شود.

از طرح دیدگاه های دیگر دوستان علاقه مند، در این رسانه استقبال می کنیم. 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا