اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با مهرداد صادقی نکو، مدیرعامل شرکت راهبرپلاستیک: در برندسازی نیازمند کار بیشتری هستیم

بسپار/ایران پلیمر حاج اکبر صادقی نکو بنیانگذار شرکت صنایع بارزگانی راهبر پلاستیک از تولید کنندگان و پیشکسوتان صنعت پلاستیک ایران، متولد نهم شهریور ماه 1324 هجری شمسی در شهر تهران به تازگی و به دلیل ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت. او فعالیت در صنعت پلاستیک را با تولید انواع خطکش، گونیا و دکمه های پلاستیکی لباس آغاز کرد و در سال 1355 شمسی با بهره گیری از دستگاه های اتوماتیک تولید لوازم پلاستیکی منزل را به تولیدات مجموعه افزود. در سال 1376 شمسی با تاسیس یک شرکت خانوادگی به نام شرکت صنایع بازرگانی راهبر پلاستیک و توسعه خط تولید خود موفق به ورود به بازار های جهانی با صادرات محصولات خود شدند. در سال 1392 هم با ایجاد یک واحد جدید در شهرک صنعتی عباس آباد استان تهران ظرفیت، تنوع تولیدات و خدمات شرکت یاد شده توسعه پیدا کرد.
گفت و گوی بسپار با مهرداد صادقی نکو رییس هیات مدیره این شرکت و رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک را در ادامه می خوانید.

صادقی نکو: ابتدا تسلیت عرض می کنم به تمامی فعالان صنعت پلیمر، به خصوص بازماندگان، بابت از دست دادن جمعی از بزرگان این صنعت توسط بیماری کرونا.
مهرداد صادقی نکو هستم و شرکت توسط پدرم در سال ۱۳۴۲ بنیان گذاشته شد. ایشان در ابتدا کار خود را با تولید خط کش و گونیا شروع کرد، با دستگاههای تمام دستی (دستگاه های فلکی). بعد از آن تولید دکمه لباس را هم در پیش گرفتند و از سال ۱۳۵۵ به بعد دستگاههای ما به سمت نیمه اتوماتیک پیش رفتند و لوازم خانگی را تا سال ٧٨ تولید می‌کردیم. در همان سال ها نوع فعالیت را تغییر دادیم و به تولید قطعات صنعتی و لوازم پلیمری مربوط به لوازم خانگی الکترونیک مثل یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و … روی آوردیم.
پس از آن ساخت لوازم ترافیکی و تا حدودی قطعات خودرویی را در برنامه داشتیم. در سال ۹۲ با ایجاد یک واحد در شهرک صنعتی عباس آباد، تولید محصولات مادر و کودک به خصوص صندلی های ایمنی خودرو و کودک را در دستور کار قرار داده و به سبد محصولات خود افزودیم.
می‌دانید تولیدکنندگانی که واحدهای تزریق دارند، تنوع محصولات را بسیار مهم می دانند تا بتوانند کمبودهای احتمالی که در سالها و ماهها بر اثر رکودهای خرید و مصرف هر محصول رخ می‌دهد را مرتفع کنند و محصولات جایگزین داشته باشند. در واقع با تعویض قالب روی ماشین آلات می توانیم محصولات متنوعی را تولید کنیم.

بسپار- با توجه به تمرکز این شماره روی تولیدات مربوط به کودک و طیفی از محصولات شما در این عرصه، بفرمایید که این سبد شامل چه محصولاتی با چه ویژگی هایی است؟ و انگیزه شما از ورود به این بخش چه بوده؟
صادقی نکو: در حال حاضر ما یک واحد تقریباً مجهز محصولات مادر کودک در شهرک عباس آباد ایجاد کرده ایم برای تولید روکش های صندلی که به طور کامل، تولیدات ساخت خودمان باشد تا کیفیت مورد نظر خود را داشته باشیم، از ظرفیت های خود استفاده کردیم و تا به امروز چندین محصول مثل کیف نوزاد، آغوشی بچه و محصولاتی که با خیاطی امکان تولید داشته باشند را به بازار عرضه کرده ایم و در اصل باید گفت محصولات ما تماما کار خود ماست.
بنده افتخار این را دارم که حدوداً یک سال و نیم دیگر به عنوان یک نسل دومی این صنعت، بازنشسته شوم و ۳٠ است که در این صنعت فعال هستم.
تقریبا می توان گفت ۹۰ درصد محصولات مادرکودک که مورد استفاده نوزادان و کودکان است، تا قبل از مشکلات وارداتی از خارج تأمین می شد.
ما از صندلی ایمنی کودک برای خودرو شروع کردیم، حامی برای سنین ۵ تا ۱۲ سال اضافه کردیم و امروز قالبسازی کریر، هم نه در ایران ولی در چین رو به اتمام است.
وان کودک کم حجم که اولین و تنها تولیدکننده آن در ایران تولید ما بوده است. این وان امکان این را دارد که در فضای رطوبتی حمام قرار نگیرد تا از وجود باکتری های موجود در حمام در امان باشد و امکان استریزه شدن را نیز دارد. یک سری محصولات دیگر هم مثل آغوشی، کیف نوزاد، گیره‌های لباس کودک را طراحی کردیم و فکر می‌کنم تا ۲۰ روز دیگر این محصولات هم وارد بازار شوند.
بخش مادر و کودک بسیار وسیع است و جای حضور همکاران خالی است و می‌توانند در این بخش حضور پیدا کنند و به جای محصولات خارجی، محصولات داخلی حمایت شود و بومی‌سازی کنیم.

بسپار- در بخش صندلی کودک بخش بزرگی از بازار را در اختیار دارید. این سهم چه قدر است؟ آیا واردات هم وجود دارد؟ چرا آیا دلایل تخصصی دارد؟
صادقی نکو: در بحث صندلی کودک حدوداً ۳۰ درصد حجم بازار را پوشش می‌دهیم و مابقی محصولات هم می‌توان گفت ۸۰ درصد ایران تولید می شود و ۲۰ درصد هم وارداتی است. در این دو سال گذشته تولیدکننده های ایرانی دیگری شروع به ساخت صندلی کودک کرده و وارد بازار شده اند و می توان گفت که کیفیت کالاهای ایرانی بسیار رو به افزایش است.
محصولات ما گارانتی بدون قید و شرط تعویض دارند که حتی اگر خود خریدار هم به عمد ضرری برای محصول ایجاد کند بدون هیچ قید و شرطی گارانتی به آن تعلق می گیرد. ما گارانتی را در تمامی شرایط روی تمامی محصولات داریم و کوتاهی در این باب نمی کنیم. علاوه بر یک سال گارانتی موجود پنج سال هم خدمات پس از فروش در اختیار خریداران قرار می‌دهیم.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 219 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا