اخبار

گفت و گو با همایون رحیمی، مردی که 20 سال است لیتوگرافی مجلات بسپار را برعهده دارد: بسپار را متعلق به خود می دانم

بسپار/ایران پلیمر همایون رحیمی آن طور که خود گفته از 30 سال پیش و در کنار پدر حرفه جذاب لیتوگرافی را آموخته است و در این مدت همواره با علاقه و انگیزه بالا سعی کرده که بهترین عملکرد را برای اصحاب رسانه داشته باشد. با توجه به همکاری بیش از 20 ساله ی بسپار و لیتوگرافی رحیمی بر آن شدیم تا گفتگویی را با مدیر این لیتوگرافی داشته باشیم. 
همایون رحیمی، مدیر مسئول لیتوگرافی رحیمی، در خصوص شرایط شروع به کار خود گفت: از سال 68 بعد از خدمت مقدس سربازی، در  کنار پدرم در این مجموعه مشغول فعالیت بودم و بعد از فوت پدر در سال 71 نیز این کار را ادامه دادم و در تمام این مدت به دلیل علاقه زیاد به این حرفه هرگز احساس خستگی و بی انگیزگی نداشته ام. البته در این مدت لیتوگرافی، تغییرات زیادی داشته و باید همواره خود و دستگاه ها را به روز نگه داریم تا از این طریق بتوانیم در میان سایر رقیبان همچنان به کار خود ادامه بدهیم.
از او می پرسم در طول مدت فعالیت تکنولوژی لیتوگرافی چند بار تغییرات عمده به خود دیده است: حدود 30 سال در این رشته کار کرده و تجربیات گرانبهایی را کسب کرده ام. در این مدت که با مجلات بسپار همکاری داشته ایم، تکنولوژی لیتوگرافی تغییراتی را پشت سر گذاشته. ابتدا از فایل ها فیلم خروجی (ایمیج ستر)گرفته می شد، سپس روی زینگ کپی می شد و در تکنولوژی بعدی فیلم حذف شد، فایل های ارسال شده یکراست از کامپیوتر روی پلیت خروجی گرفته می شوند. 
می پرسم که آیا چاپ دیجیتال موجب منسوخ شدن چاپ افست خواهد شد؟ فکر نمی کنم به این زودی ها جایگزین چاپ افست شود چون هر تکنولوژی جایگاه خود را دارد و تا 20 سال آینده هم این جایگزینی انجام نمی شود، چون هزینه چاپ دیجیتال خیلی بالا است و چاپ افست برای کارهای سنگین بیشتر کارآیی دارد.
رحیمی در مورد همکاری خود با مجله بسپار، نیز تاکید کرد: حدود 22 سال است که افتخار همکاری داریم و در این مدت هرگز نگاه ما به بسپار مانند مشتری نبوده و به تمامی همکاران خود نیز در لیتوگرافی نیز همین را گفته ام. در واقع ما خود را زیر مجموعه و جزیی از بسپار می دانیم و تا آخر عمر اگر در لیتوگرافی باشم در کنار بسپار حضوری تاثیرگذار خواهم داشت. به دلیل مدت طولانی که در کنار بسپار هستیم، واقعا حضور ذهن ندارم که چگونه همکاری شروع شد، ولی فکر می کنم در شماره 2 یا 3 این مجله بود که توسط آقای ترکمنی (صحافی اندیشه) آغاز به کار کردیم و امیدوارم که این روند همچنان ادامه داشته باشد.
مدیرمسئول لیتوگرافی رحیمی، اضافه کرد: از سال 71 که پدرم فوت کرد، مدیریت داخلی لیتوگرافی را برعهده گرفتم و معتقد هستم که لیتوگرافی یکی از شغل های خوب، باکلاس و تمیز محسوب می شود و از بچگی به این شغل علاقه زیادی داشتم. اطمینان داشته باشید که اگر یکبار دیگر به دنیا بیایم همین کار را ادامه خواهم داد، چون کلاس خاص خود را دارد. 
می پرسم آیا بسپار را بعد از انتشار می بینید و احیانا می خوانید؟  مجله بسپار تخصصی است و زیاد روی مطالب آن دقت نداریم، ولی به همراه سایر کارمندان لیتوگرافی همیشه سرمقاله های خانم علیزاد را مطالعه می کنیم. چون همیشه مطالب خاصی را مطرح می کنند. آن را دنبال می کنیم.
آقای نوری از همکاران قدیمی مجموعه شما هستند که در این سالها کار مجله بسپار را هم با تمام فشارهایی که ما از نظر زمانی خصوصا، می آوردیم، انجام می دهند … بله، بعد از بازنشستگی آقای حسیبی، آقای نوری و بقیه پرسنل کارهای مربوط به بسپار را انجام می دهند. 
در این مدتی که با بسپار کار می کنیم واقعا مشکل یا چالش خاصی نداشته ایم، ولی تغییر قیمت زینک همواره ما را با مشکل مواجه کرده و از سال 97 به بعد هر روز قیمت های کاغذ و زینک تغییر کرده و ما شرمنده و مجبور بودیم که با مدیریت مجله تماس بگیریم و آخرین قیمت را اعلام کنیم. 
کاغذ واقعا گران شده و همین در کار ما نیز تاثیر گذاشته است. دارویی را که 80 هزار تومان خریداری می کردیم امروز 380 هزار تومان شده است! و زینک خام را که اول سال 97، 15 هزار تومان خریداری می کردیم، حالا باید 50 هزار تومان برایش پرداخت کنیم! کار ما بیشتر با زینک و پلیت هست. 
الان وزارت ارشاد برای واردات زینک با ارز نیمایی اقدام کرده، که متاسفانه به ما  تعلق نمی گیرد و فقط ناشران می توانند از آن استفاده کنند که در نهایت هم معلوم نیست با چه قیمتی به دست ما برسد … . 
وی در مورد میزان رقابت در بازار نیز گفت: رقابت در بین لیتوگرافی ها بسیار زیاد است. زمانی که کار را شروع کردم تنها 40 یا 50 لیتوگرافی وجود داشت ولی حالا شاهد هستیم که بالای 300 لیتوگرافی ایجاد شده که همه با هم رقیب هستند و البته تا حدودی طبیعی است.

به نظر شما چرا در طول این سالها این مجله با یک لیتوگرافی کار کرده؟ لیتوگرافی نیازمند هماهنگی بالایی با مشتری است، چون یکسری ریزه کاری هایی هست، مثلا در چاپ آگهی و مونتاژ که اگر مشکلی وجود داشته باشد، ما همینجا ایرادات و مشکلات را برطرف می کنیم. در صورتی که لیتوگرافی جدید باید زمان زیادی را صرف کند تا به هماهنگی لازم با دفتر مجله دست پیدا کند. در شرایط فعلی زمانی که بسپار به ما آگهی می دهد، دیگر ما ایراد نمی گیریم و با هماهنگی که در طول این سالها ایجاد شده، خودمان مشکلات را برطرف می کنیم و شاید همین اتفاقات باعث رابطه ای مستحکم با مجله بسپار شده است و حتما مدیریت مجله هم متوجه می شود که کار شسته رفته و تمیز و بدون تماس زیاد انجام می شود.
وی در مورد دستگاه های خود نیز تصریح کرد: دستگاه های ما همگی آلمانی است و در سال 2011 آنها را وارد کردیم و حالا قیمت آن بسیار گران شده است، ولی در وضعیت کنونی نبود جنس و زینک بزرگترین مشکل ما محسوب می شود و تعاونی، اتحادیه و ارشاد نیز هیچ حمایتی از ما نمی کنند و حتی شنیده شده که ارشاد زینک وارداتی را به انتشاراتی ها می دهد و ما باید از بازار آزاد تهیه کنیم! 
بزرگترین چالش شما در همکاری با بسپار چیست؟ واقعا در طول این مدت مشکلی با بسپار نداشتیم و جز خوبی و همکاری با موردی برخورد نکرده ایم، اصلا نگاه ما به بسپار دید مشتری نیست و حتی به مدیریت بسپار گفته ام که اگر به خاطر قیمت بخواهند از پیش ما بروند، حاضر هستیم فاکتور سفید داده و هر چقدر که تمایل داشته باشند، پرداخت کنند. البته ممکن است روزی از دست ما خسته شوند که امیدوارم شاهد چنین روزی نباشیم.
همایون رحیمی در پایان گفت: احساس می کنیم که مجله بسپار متعلق به خودمان است  و از اینکه ما را در این 20 سال تحمل کردند تشکر و قدردانی می کنم. من در گذشته ماهی یکبار به دفتر مجله می رفتم و ارتباط خوبی با بچه های مجله داشتم ولی حالا به دلیل کار زیاد نمی خواهم که مزاحم آنها باشم، ولی سعی داریم که کار آنها را به بهترین شکل انجام دهیم.

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو ها را که در ویژه نامه 200 ماهنامه بسپار در نیمه خردادماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا