اخبار

گفت و گو با سجاد ویسی، مدیر گروه توسعه فناوری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی: شناسایی ایده­ های برتر همگام با رشد فناوری های دریایی

بسپار/ ایران پلیمر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی  از  سال 94 به عنوان یکی از ستاد های توسعه فناوری زیر مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  شروع به فعالیت کرد. این در راستای بهره گیری هرچه بیشتر از توانمندی های موجود دریایی کشور در جهت توسعه فناوری های دریایی و در راستای سیاست های کوچک سازی بدنه دولت و استفاده از ساختاری چابک و به دور از گسترش تشکیلات اداری، قصد دارد تا اهداف و ماموریت های خود را با بهره گیری از همکاری نهادها و ارگا ن های دریایی کشور و با سازماندهی واحدهای ویژه شامل تشکیل شوراها، کمیت­ ها و یک شبکه ماتریسی دنبال کند.  لذا به منظور تعامل سازنده بین بخشی و ایجاد هم افزایی، همگرایی و هدفمندی فعالیت های توسع­ ای دریایی کشور، نمایندگانی از دستگاه­های اجرایی به همکاری دعوت شده اند. ساختار ستاد در حال حاضر شامل 4 نهاد پشتیبانی و 4 نهاد عملیاتی در قالب گروه و چند ساختار مجازی مشورتی است. با توجه به این ساختار فعالیت­های مرتبط قابل بسط بوده و حسب نیاز کارگرو ه های تخصصی قابل شکل گیری هستند.

 

بسپار- مهم ترین فعالیت­های ستاد تا به امروز  شامل چه مواری بوده است؟

ویسی: از مهم ترین فعالیت های این ستاد می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • حمایت از شرکت های دانش بنیان دریایی در جهت توسعه فناوری و تقویت فرآیند تجاری سازی
  • بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان دریایی از طریق برگزاری جشنواره های نوآوری، رویداد های کار آفرینی  حمایت از مسابقات دانشجویی
  • کمک به ترویج   و فرهنگ سازی در حوزه علوم و فنون دریایی
  • رصد فرصت های بین المللی به منظور توسعه فناوری و بویژه شناسایی و کسب فناور یهای نوظهور دریایی
  • حمایت از اساتید و پژوهشگران فعال در حوزه فناوری های دریایی

 

بسپار- مسابقه هایی با محور رنگ و پوشش های دریایی از طریق ستاد برگزار می شود، همینطور است؟ با چه اهداف و رویکردهایی؟

ویسی: امروزه ایده پردازی و نوآوری، انقلابی بزرگ در حوزه های کارآفرینی و ظهور کسب و کارهای نوپا در جهان بوجود آورده است. به منظور گردآوری و تسریع ورود ایده ها به بازار تولید محصولات، مسابقاتی نظیر استارت آپ ها  و ایده پردازی در سراسر دنیا و با موضوعات مختلف شکل گرفته اند تا جریان تبدیل ایده به پدیده و در نهایت ورود به بازار را تسهیل و تسریع نماید. در همین راستا ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با همکاری دانشگاه های دریایی کشور اقدام به حمایت از برگزاری چنین رویدادهایی در سطح کشور از سال96 با هدف شناسایی ایده­های برتر و رشد آنها نموده است.

 

بسپار- ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی تا به امروز حامی چه مسابقاتی از این دست بوده است؟

 

ویسی:  از جمله مسابقاتی که با حمایت این ستاد برگزار گردید  می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

 

  • مسابقه ایده بازار دریایی با محوریت سواحل مکران در دانشگاه هرمزگان
  • 3 دوره مسابقه ملی  ایده بازار دریایی همزمان با جشنواره دریا مسیر پیشرفت
  •  مسابقه ایده پردازی با محوریت هوشمند سازی بنادر

 

 

بسپار- مشخصا مسابقه ایده بازار دریایی با چه هدفی برنامه ریزی و اجرا شده و می شود؟ ساز و کار آن چیست؟ شرکت کنندگان و جوایز آن به چه صورت است؟

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این کفت و گو را در شماره 196ام پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا