اخبار

گفت و گو بسپار با دکتر حسن برگزین، مدیر عامل شرکت دانش بنیان پاکان آتیه نانو دانش: ممنوعیت واردات در سایه تحریم ها و بومی سازی انواع عایق های ایروژل در کشور

بسپار/ایران پلیمر دکتر حسن برگزین، موسس و مدیر عامل شرکت دانش بنیان پاکان آتیه نانو دانش و عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان و دارای دکترای تخصصی مهندسی شیمی است. او در خصوص راه اندازی این مجموعه و تولید انواع عایق های حرارتی و محصولات دانش بنیان می گوید: بنده و یکی از همکارانم، آقای دکتر طاهر یوسفی امیری به مدت بیش از ده سال در حوزه تولید انواع عایق های حرارتی نسل جدید آیروژل،فعالیت های تحقیقاتی و کاربردی داشتیم و از حدود سه/چهار سال پیش وارد بخش تولید تجاری این مواد شدیم و بر این اساس، شرکت پاکان آتیه نانو دانش تاسیس شد. می توان گفت که این شرکت، تنها شرکت انحصاری تولیدکننده انواع عایق های آیروژل در ایران و منطقه است.

بسپار- عایق های حرارتی تولیدی شما برپایه چه موادی هستند و آیا نوعی پوشش تلقی می شوند؟ آیا نمونه های وارداتی دیگر در کشور تولید می شده؟ و مشخصه و ویژگی تولیدات شما چیست؟
برگزین: عایق های حرارتی تولید شده توسط شرکت ما، نسل جدید عایق ها هستند که بر مبنای فناوری نانو ساخته می شوند و با نام “آیروژل” شناخته شده اند.
آیروژل ها، سبک ترین جامد های تجاری شده دنیا هستند که دارای حفره های نانو متری هستند و بیش از ۹۵ درصد آنها را هوا تشکیل می دهد که داخل حفرات نانو متری محبوس اند.
شرکت ما،تولید کننده دو محصول عمده هست:
-آیروژل های گرانولی و پودری خالص که عمدتا به عنوان افزودنی استفاده می شوند.
-بلنکت های آیروژل که در حقیقت،آیروژل هایی هستند که بر روی بستر هایی از الیاف تولید میشوند که بتوانند خاصیت انعطاف پذیری داشته باشند.
در حقیقت،نوع گرانول و پودری که از آیروژل ها به صورت آبدوست و آبگریز تولید میکنیم، عمدتا به عنوان افزودنی به (رنگ و گچ و سیمان و انواع پلیمر ها) استفاده می شود و با افزودن این ماده به انواع مواد دیگر،خواص عایق حرارتی،صوتی و رطوبتی بسیار قوی در محصول نهایی به خاطر ساختار نانومتخلخخل، ایجاد می‌کند.
نوع محصول رنگ ما در حقیقت حاوی بیش از ۵۰ درصد حجمی پودر آیروژل هست و به عنوان یک نوع عایق حرارتی پوششی بر مبنای رنگ شناخت میشود که در حال حاضر در دنیا به عنوان جایگزین بسیار مناسب عایق های رایج مانند:پشم شیشه و پشم سنگ،برای رنج دمایی۳۰-الی۱۵۰+ شناخته شده است که مانند رنگ از طریق کمپرسور و پیسوله به راحتی بر روی سطوح مختلف اسپری می شوند.
. در مورد رنگ عایق حرارتی این نکته مهم قابل ذکر هست که هم اکنون در کشور ما رنگ های ضد آب کننده و یا رنگ های رطوبتی بر مبنای نانو مواد،خوشبختانه خیلی خوب جا افتاده و شرکت های متعددی از طریق افزودن ذرات سیلیس آب گریز به رنگ های مختلف در حال حاضر این کار را انجام می دهند.
متاسفانه خیلی از شرکت هایی که رنگ های رطوبتی تولید میکنند در کنار رنگشان بحث عایق حرارتی را هم عنوان می کنند که معمولا این رنگ‌ها، خاصیت عایق حرارتی بدون افزودن افزودنی های خاص نمی توانند داشته باشند، یک سری رنگ هایی داریم که در حقیقت ادعا می شود که از طریق بازتابش امواج تشعشعی می تواند جلوی انتقال انرژی را بگیرد که در دنیا خیلی استقبال خاصی از این رنگ ها نشده به علت اینکه، منابع مستقلی که در این راستا رنگ ها را تست کرده اند اذعان کردند که خاصیت عایق حرارتی قابل توجه و محسوسی از این رنگ ها گرفته نشده.
تنها رنگ های عایق حرارتی که هم اکنون تحولی در نگرش به عایق حرارتی و نحوه استفاده از آن ایجاد کرده، رنگ های حاوی آیروژل های سیلیکایی هستند که هم اکنون ۷الی۸شرکت مهم اروپایی و امریکایی تولید کننده این رنگ ها هستند که تمام تاییدیه ها و استاندارد ها نیز اخذ شده است. مانند شرکت Jios کره جنوبی با برند Rova، شرکت Tnemec آمریکا با برند Aerolon، شرکت aeropaint کره جنوبی، شرکت ایتالیایی Aeropan، شرکت سوئدی svenska، شرکت هندی colon که در اکثر موارد این شرکتها آیروژل را از تولیدکنندگان تهیه و به رنگ خود اضافه می کنند.
شرکت ما تولیدکننده این نوع رنگ ها هست و از مزیت تولید انواع آیروژل ها بهره مند است. آیروژل ها از سه مکانیزم مانع انتقال حرارت در رنگ می شوند:
– ‌ اول انتقال حرارت به طریق رسانایی هست.
رسانایی برای اینکه بتوانیم حرارت را منتقل کنیم نیاز به دانسیته دارد .
آیروژل ها سبک ترین جامد تجاری شده دنیا هستند دانسیته آنها حدود هشت صدم گرم بر سانتی متر مکعب هست،به همین خاطر جرم قابل توجهی وجود ندارد که بخواهد حرارت را با مکانیسم رسانایی انتقال دهد. از طرفی جنس آیروژلها از سیلیکای آمورف هست که رسانای بسیار ضعیف حرارت می باشد.
_دوم انتقال حرارت به طریق همرفت هست
چون آیروژل ها از حفرات نانو متری تشکیل شده اند برای اینکه جریان هوا بتوان داخل حفرات نانو متری حرکت کند با دیواره های متعددی برخورد میکند که باعث میشود انتقال حرارت از طریق مکانیزم همرفت شدیدا کاهش پیدا کند و بر خلاف عایق های رایج که معمولا حفرات میکرومتری یا حتی میلی متری دارند و هوا راحت در جریان هست در حفرات،در این عایق ها امکان بروز این اتفاق وجود ندارد. سطح ویژه آیروژلها به طور متوسط تا 600 متر مربع بر هر گرم می باشد.
از لحاظ بازتابش هم معمولا رنگ های مورد استفاده بر پایه آب که ما استفاده میکنیم حاوی پیگمنت های TIO2هستند که خودشان در مقابل تشعشع و بازتابش انرژی تشعشعی،بسیار مفید هستند.
دانسیته رنگ هایی که ما تولید میکنیم حدود ۶۵/. کیلوگرم به ازای هر لیتر است؛یعنی رنگ های ما‌ وزن و حجم کمی دارند که ناشی از هوایی هست که از طریق آیروژل ها وارد رنگ میشود و خواص عایق حرارتی را به رنگ ما میدهد.
تست های مختلفی با رنگ تولید شرکت دانش بنیان پاکان آتیه نانودانش انجام شده است که دوستان می توانند با مراجعه پیج اینستاگرام (@irogel.ir) و یا سایت شرکت (www.irogel.com) و مشاهده فیلم های‌واقعی از رنگ ما بهتر با خصوصیات منحصر به فرد این پوششها آگاه شوند.
رنگ های ما عمدتا در بازار با دو هدف کاربردی فروخته می شوند:
-بازار صنایع مختلف
استانداردهایی برای جلوگیری ازسوختی ناشی از تماس با سطوح داغ برای کارکنان در صنایع مختلف وجود دارد که ضخامت ۲/.الی۵/.میلی متر از رنگ ما به خوبی مانع ازاین میشود که سطوحی که تا حدود ۱۵۰درجه سلسیوس دما دارند،موقع تماس با دست به هیچ وجه دچار سوختگی نمیشوند وحداقل ۱۰الی۱۵ثانیه زمان به فرد میدهد که متوجه تماس دست خود با آن سطح شود. طبق استاندارد در صنعت حداقل 5 ثانیه زمان برای متوجه شدن کارکنان در تماس با سطوح داغ مورد نیاز است.
-بازار کاهش محسوس اتلاف انرژی
۵/.الی۱میلیمتر از رنگ های عایق حرارتی میتوانند حدود ۲۰الی ۴۰درصد مصرف انرژی ساختمان را کاهش دهند که هم میتوان به عنوان رنگ بیرون ساختمان،داخل ساختمان به عنوان رنگ اصلی یا زیرکار استفاده شود و چون از رنگهای پایه آب استفاده میکنیم،هیچگونه بو و مشکلاتی را از لحاظ زیست محیطی ایجاد نمیکند.
علاوه بر آن رنگ های حاوی آیروژل را می توان ضخیمتر نیز استفاده کرد. به طور مثال امکان اجرای پوشش با ضخامت ۴الی۵میلی متر برای مخازن برج ها و لوله های تاسیسات ساختمان و هرجایی که بخواهیم جلوی اتلاف محسوس انرژی را بگیریم، وجود دارد که مزایای متعددی را ایجاد می کند. یعنی با یکبار رنگ زدن، عایق صوتی، عایق رطوبتی، عایق حرارتی وجود دارد و مزیت بعدی آن نصب آسان است. طول عمر حداقل ده سال هم می شود برای آنها متصور بود. به همراه اینکه هزینه پوشش در ازای مزایا بسیار پایین هست. نصب راحت و سریع و ارزان، جلوگیری از خوردگی زیر سطحی، عدم نیاز به نصاب حرفه ای، عدم نیاز به انواع نگهدارنده عایقها ماننده بست و چسب و غیره، طول عمر بالا، قابلیت اجرای آنلاین روی خطوط و تجهیزات، قابلیت عایق کاری سطوح پیچیده مانند شیرآلات و اتصالات، قابلیت تعمیر ازران و راحت پوشش، مقاومت بالا در برابر رطوبت محیط، مقاوم در برابر مواد شیمیایی مختلف، عدم اشغال فضای خاص، چسبندگی بالا، قابلیت اجرا در هر رنگ دلخواه، قابلیت اجرا روی سیمان، بتن، گچ، آجر، فلز، چوب و غیره، زیست سازگار بودن و سازگار با استانداردهای صنایع غذایی، ظاهر زیبای رنگ در مقایسه با پشم شیشه یا پشم سنگ، عدم نیاز به پوشش با ورقهای آلومینیومی یا فویل آلومینیومی، هزینه حمل و نقل و انبارداری بسیار کمتر نسبت به عایقهای رایج، عدم تولید الیاف ریز و معلق و مضر در هوا، ضریب انتقال حرارت بسیار کم، ضریب نفوذ حرارت بسیار پایین، قیمت بسیار مناسب و دانش فنی بومی شده از مزایای این نوع پوششهای عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی نسل جدید بر پایه آیروژلهای (هواژلهای) نانومتخلخل است. محصولات تولید ما با برندIRogelTM تولید می شوند.

بسپار- همانطور که اشاره هم کردید، این عایق ها کاربردهای صنعتی و پوشاک دارند… در هر مورد تا کنون موفق به تولید با چه ظرفیتی شده اید و چه سهمی از بازار را توانسته اید جوابگو باشید؟ و آیا استقبال بازار از این عایق ها مناسب بوده؟
برگزین: محصولاتی که ما تولید می کنیم اصلی ترین تولید کنندگان آنها، شرکت هایی در آمریکا هستند (شرکت اسپن آیروژل و شرکت کابوت آیروژل) که زیر مجموعه ناسا می باشند و سازمان ناسا از گذشته، از آیروژل ها به خاطر خصوصیات منحصر به فردی که دارند، در سفینه ها و لباس های فضانوردی استفاده میکرده و تنها مشکل در بحث قیمت تمام شده عایق ها بوده که باعث میشده تا به صورت عمومی مصرف نشوند. اما از سال 2002 به بعد دو شرکت زیر مجموعه ناسا موفق شدند که این محصولات را به صورت تجاری وارد بازار های عمومی به خصوص صنایع نفت ، گاز ،پتروشیمی،ساختمان و صنایع نظامی کنند
شرکت پاکان آتیه نانو دانش موفق شده که انواع محصولات آیروژل را با استاندارد های ASTM که مورد تایید سازمان های بین المللی هستند،تولید کند و هم اکنون با شرکت های بزرگی مانند پالایشگاه ها،پتروشیمی ها،شرکتهای توربین سازی مانند مپنا و صنایع نظامی،درحال کار هست و عایق ها مورد تایید و صلاحیت این مراجع هستند.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۳ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا