اخبار

در آستانه کریسمس ارامنه ایران/ گپی با رافیک زرگریان، صنایع شیمیایی شاهین: بهترین هدیه کریسمس تولد دخترم بود

 بسپار/ایران پلیمر می نویسد، از سال 72 وارد صنعت شدم و در سال 1379 تولید کامپاندهای مهندسی را آغاز کردیم. در حال حاضر 300 تن در ماه تولید داریم و در منطقه صنعتی عباس آباد با حدود 30 نفر مشغول به کار هستیم.

پدر من ماشین سازی زرگریان را در سال 48 تاسیس کردند و به ساخت میکسر رنگ، پرل میل و … مشغول بودند.

ارامنه از قدیم در هنر دستی بر آتش داشتند و تمایل فکری و ذهنی آنها هم به سمت و سوی سیستم های مکانیکال و طراحی بود.

تا جاییکه به یاد دارم و پدرم مجله صنعتگر را دریافت می کرد، 90 درصد میل لنگ تراشان ارمنی بودند. همین حالا هم بیشتر اعضای انجمن سازندگان ماشین آلات پلیمری را ارامنه تشکیل می دهند. ما خوشحال هستیم که برای کشورمان مفید و کارساز باشیم و از لحاظ کارآفرینی و اشتغال ایفای نقش کنیم.

شما این موروثی بودن را در همه دنیا می بینید. تویوتا توسط یک مدیر 68 ساله نسل سومی اداره می شود. اکثر ماشین سازهای پلاستیک که در سال های 56-57 آغاز به کار کردند ارامنه بودند، در ساخت ماشین های تزریق و بادی. متاسفانه امروز واردکننده شده اند.

برای کریسمس به عنوان یک عید مذهبی به کلیسا می رویم و دعاهای خاصی می خوانیم. اما برای ژانویه و سال نو میلادی که یک عید مردمی یا در واقع غیرمذهبی و عمومی است مثل نوروز خودمون دور هم جمع می شویم و 12 شب که موقع تحویل سال هست رو جشن می گیریم. اساس این اعیاد شادی است. سمبل این جشن ها درخت کاج و بابانوئل هست.

شباهت بین نوروز و سال نو میلادی را من در سبزی درخت کاج و سبزی طبیعت در بهار می بینم.

در مورد غذاهای سنتی این روزها، بیشتر تابع فرهنگ کشوری هست که در آن زندگی می کنید. مثلا ارامنه ارمنستان یک نوع غذا، ارامنه لبنان و سوریه و … غذاهای دیگری می خورند. ما در ایران کوکوسبزی و سبزی پلوماهی می خوریم.

بهترین هدیه کریسمس را سال گذشته گرفتم و دخترم در 24 آذرماه متولد شد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا