مقالات

یادداشت سردبیر بسپار از نمایشگاه ChinaPlas 2018: بزرگترین مرکز نمایشگاهی جهان میزبان صنعت پلاستیک

 بسپار/ایران پلیمر بعد از یک دوره طولانی بیماری (که برخی در کمال ناباوری و به دور از شرافت معمول انسانی معتقد بودند غیبت چندین ماهه ام از امور دیگری که هرگز نه در برنامه هایم بوده و نه به آن اندیشیده ام، نشات می گیرد)، حتی تا روز پرواز شک دارم که بتوانم این بار دعوت برگزارکنندگان نمایشگاه ChinaPlas را به عنوان تنها رسانه تخصصی از ایران، به روال چند سال اخیر بپذیرم. در نهایت همسرم، فرزندم و برادرانم می کوشند که توان روانی این سفر را دست کم، برایم مهیا کنند. 

وقتی پس از گذشت سالها دوباره کتانی به پا می کنم (با هیچ کفش دیگری نمی توانم مدتی طولانی راه بروم، هنوز) و آماده می شوم که در راهروهای ناآشنای سالن جدید نمایشگاهی شانگهای این سو و آن سو بروم، به یاد مهندس حمیدرقمی می افتم که همیشه مرا به خاطر همین کفش ها که در روزگار جوانی حتما به پا داشته ام، مصمم و آغازگری از نقطه صفر، می دانسته و می داند. 

مرکز ملی همایش ها و نمایشگاه های شانگهای (NECC) بزرگترین مجتمع نمایشگاهی دنیاست که پس از تکمیل پروژه در 1.47 میلیون متر مربع (!)، فضای داخلی یا سرپوشیده نمایشگاهی به وسعت 400 هزار متر و فضای آزاد نمایشگاهی معادل 100 هزار متر مربع را در اختیار برگزار کنندگان نمایشگاه های مختلف قرار می دهد. (پیشنهاد می کنم در مقابل وسوسه مقایسه ذهنی میان این نمایشگاه جدیدالتاسیس با از همین دست جدید، در شهر آفتاب کمی درنگ کنید.)

این مرکز که به شکل یک گل چهار پر زیبا طراحی شده است، در ابتدای ورود، آن هم در سه طبقه، کمی گیج کننده به نظر می رسد ولی مطمئن باشید این موضوع چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد. در هر چهار ورودی شمالی، غربی، شرقی و جنوبی نمایشگاه (این بار ChinaPlas 2018) استندهای راهنمایی نصب شده است که موقعیت شما را مشخص می کند و سپس به صورت ملموس و ساده ای می توانید ارتباط بخش های مختلف و سالن های موجود را ببینید. 

بدیهی است که اگر بدون برنامه به نمایشگاه آمده باشید، در این هیاهوی نام های بزرگ (بیشتر) غرق خواهید شد و یا دست کم نیرو و انرژی زیادی را به هدر خواهید داد. 
تیم رسانه ای نمایشگاه و برگزارکنندگان پیشتر از طریق وبگاه خود اطلاعات دقیقی درخصوص جزییات در اختیار کاربران قرار داده اند که با رصد آن می توانستید کاملا هدفمند در کمترین زمان ممکن بیشترین آورده را داشته باشید. 
طبقه اول تماما به ماشین آلات و فرآیندهای پلاستیک و لاستیک و بسته بندی اختصاص دارد. (یک بار دیگر هر نوع مقایسه با نمایشگاه های داخلی که حتما نخستین آنها ایران پلاست خواهد بود را فراموش کنید، لطفا.) 
به طور دقیق در ادامه آورده ام که در هر سالن با چه زمینه هایی روبرو خواهید بود:
طبقه دوم
سالن 4/ سالن فناوری های نو 
سالن 5/ تجهیزات جانبی و آزمون، قالب و فناوری سه بعدی

سالن 6/ پاویون ایران و ترکیه، مواد اولیه و محصولات نیمه نهایی (که بسیار اندک و به طور قابل چشم پوشی در اقلیت هستند.)، ترموپلاستیک الاستومرها و لاستیک هم در همین سالن چیده شده اند. 

(صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی های مارون، باختر، تبریز، جم و امیرکبیر در همین سالن حضور دارند و در کنار قدرترین پتروشیمی های منطقه. این پاویون را بیوتی اسکای به روال سال گذشته مدیریت کرده است. 

در غرفه پتروشیمی امیرکبیر مونیتوری نصب شده که تیزری از فعالیت های این مجموعه را به زبان فارسی برای بازدیدکنندگان پخش می کند!)  

 

سالن 7/ پاویون کره، مواد اولیه، پلاستیک های زیستی، کامپوزیت ها و مواد پیشرفته و مهندسی

سالن 8/ افزودنی ها، پیگمنت و مستربچA
طبقه اول
سالن 1/ ماشین آلات و فرآیندهای بسته بندی پلاستیک و فناوری فیلم
سالن 2/ پاویون های اتریش، فرانسه، آلمان، ایتالیا، سوییس و انگلستان، ماشین آلات اکسترودر
سالن 3/ پاویون ژاپن و تایوان، ماشین آلات تزریق و فرآیندهای لاستیک
سالن 4/ پاویون کانادا، کره و امریکا، ماشین الات تزریق و فناوری تولید هوشمند
سالن 5/ ماشین آلات تزریق، فناوری تولید هوشمند و نیز تجهیزات جانبی
سالن 6/ ماشین آلات اکسترودر و فناوری بازیافت
سالن 7/ ماشین آلات اکسترودر، نیز مواد و ماشین آلات صادراتی چین
سالن 8/ ماشین آلات بسته بندی پلاستی، همچنین مواد و ماشین آلات صادراتی چین

انجمن سازندگان ماشین آلات و تجهیزات پلیمری ایران نیز هر چند به این نام در میان غرفه گذاران نمایشگاه قابل دسترسی نیست ولی در سالن 4 غرفه ای دارد که باید مایه دلگرمی این صنف باشد. من هنوز آن را بازدید نکرده ام. 

 طبقه میانی بخش های پشتیبان نمایشگاه است. 

 

روز گذشته و در اولین روز نمایشگاه، بیش از 51 هزار نفر از نمایشگاه ChinaPlas 2018 بازدید کردند که حدود 26 درصد آنها خارجی بوده اند. 

 در راه بازگشت از نمایشگاه که آن را پیاده تا هتل محل اقامتم طی می کنم، به انبوه چهره های ایرانی از پرواز تا در نمایشگاه فکر می کنم و خیلی دوست دارم بدانم که در این وانفسای به قول یکی از دوستان “انتظار” گشایش در اوضاع و احوال اقتصادی کشور، دستاورد آنها از این سفر نمایشگاهی چه خواهد بود. مایلم در گزارشی در بسپار به آن بپردازیم. 

 

امیدوارم سفر حرفه ای تان را تا روز پایانی خوب بگذرانید و با دست پر به کشور برگردید. اخبار این نمایشگاه توسط گروه همکاران بسپار به تدریج ترجمه و از دیروز بر روی وبگاه این گروه: بسپار/ایران پلیمر www.polymervapooshesh.ir در دسترس است. 

 

تبسم علیزادمنیر/ شانگهای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا