یادداشت فرنام نامور در شماره 254 مجله بسپار به بهانه نمایشگاه PlastEurasia2023: در جا می زنیم!

بسپار/ ایران پلیمر سال گذشته که یادداشتی بر نمایشگاه پلاست اوراسیای ترکیه مینوشتم با ادعاهایی از طرف این نمایشگاه روبرو شدم که احتمالا برای همه ما عجیب بود. این که این نمایشگاه سومین نمایشگاه پلاستیک بزرگ جهان باشد، شاید برای ما ایرانیان ناراحتکننده بود، اما این روند امسال هم ادامه داشته و حتی در گامی بلندتر، برگزارکنندگان این نمایشگاه (که قطعا از بزرگترین نمایشگاههای پلاستیک جهان است) مدعی شدهاند که دومین نمایشگاه بزرگ پلاستیک جهان را بعد از چین برگزار میکنند!
یعنی بزرگتر از نمایشگاه K آلمان! که برای همگی ما به عنوان معتبرترین نمایشگاه شناخته میشود. البته شاید ما کمتر از دیگر مردم دنیا از این نوع ادعاها و بازی با کلمات تعجب کنیم. در هر حال اما نمیتوان از نقش بزرگ و حیاتی این نمایشگاه در اکوسیستم صنایع پاییندستی منطقه چشم پوشی کرد. هرچقدر هم در مورد جایگاه جهانی این نمایشگاه شک و شبهه وجود داشته باشد، اینکه قطعا این نمایشگاه بزرگترین در منطقه اوراسیا و خاورمیانه است را نمیتوان رد کرد. شرکتهایی از ترکیه، چین، ایران، تایوان، هند و… که ترکیه را مکان مناسبی برای نشان دادن محصولات و تولیدات خود به منطقه میبینند. این نمایشگاه همچنان نمایشگاهی پیشرو در تکنولوژی نیست و البته که عموما بازدیدکنندگان آن هم به دنبال به روزترین تکنولوژیهای دنیا نیستند. ترکیه آموخته است که در حد خود و در سطحی که از آن انتظار میرود، با بالاترین بازدهی ممکن نمایشگاه برگزار کند. اما نکته مهم، همین بالا بردن بازدهیست؛ نمایشگاه امسال با افزایش 15 درصدی زیربنا به 120 هزار متر مربع رسیده و غرفهگذاران هم با افزایش تقریبا 20 درصدی به حدود 1400 شرکت رسیدهاند در حالی که حضور غرفهگذاران خارجی 73 درصد افزایش یافتهاست. افزایشی که به خصوص برای ما ایرانیها قابل لمس بود. در این نمایشگاه و طبق اطلاعات سایت رسمی نمایشگاه 56 شرکت مستقیما از ایران حضور داشتند که این تعداد و شرکتهای ایرانی که به صورت غیر مستقیم غرفهگذار بودند، رکورد جدیدی از این حیث ثبت کرد. این افزایش به همین نسبت در بازدیدکنندگان هم دیده میشد به شکلی که با یک قدم زدن کوتاه در محیط نمایشگاه متوجه فارسی صحبت کردن بخش قابل توجهی از بازدیدکنندگان میشدید.
واقعیت امروز صنعت ما هر چقدر هم که علاقهای به بیان آن نداشته باشیم، این است که تولید روزهای حداقل بدی را تجربه نمیکند. هرچند همانطور که در صحبت با صاحبین صنعت (فیلمهای این گفت و گوها در شبکههای اجتماعی گروه رسانهای بسپار/ ایرانپلیمر قرار داده شده است) اشاره شد همچنان مشکلات مربوط به خام فروشی عیان و غیر عیان (قاچاق) از مشکلات اصلی این صنعت است، اما تولیدکنندگان هم دوران پررونقی را علیالخصوص در کشور ترکیه با توجه به نداشتن مشکلات بانکی و مالی سپری میکنند. روزهایی که نه میتوان به پایدار بودن آنها امیدوار بود، نه به گسترش آن در کشورهای دیگر دنیا. شرکتهای ایرانی تنها دو ماه بعد از نمایشگاه ایرانپلاست بیشترین بازدیدکننده را از ایران داشتند و پس از آن ترکیه شاید تنها مشتری محصولات آنها بود. مشکلاتی که با تکرار هر ساله آنها شاید هم شما خوانندگان بسپار و هم خودمان را خسته میکنیم. پلاست اوراسیا فعلا سقف صنعت پلاستیک در منطقه است و ما هر سال از آن عقبتر میمانیم.
فرنام نامور