اخبار

یکی از بزرگترین تشکل های ماشین سازی دنیا برای بازار ایران چه در سر دارد؟

بسپار می نویسد، روز گذشته هتل پارسیان آزادی میزبان تشکل ها و رسانه هایی بود که به دعوت یکی از بزرگترین تشکل های صنعتی در اروپا گرد هم آمده بودند. اتحادیه VDMA که مقر آن در آلمان است یکی از معتبرترین تشکل های حوزه ماشین آلات و تجهیزات در دنیا به شمار می رود که برای بسترسازی های لازم برای شرایط پساتحریم و کسب سهم خود در بازار در آذرماه همایشی دو روزه خواهد داشت. روز گذشته Thorsten Kuhmann در جلسه ای با حضور نمایندگان تشکل ها و رسانه ها به تبیین اهداف برگزاری همایش یاد شده پرداخت.
وی گفت: پیش از اینکه توضیحی در مورد همایش دو روزه که دو ماه دیگر در تهران برگزار می¬شود بدهم، در مورد انجمن VDMA و صنعت پلاستیک توضیح مختصری می دهم. خوشحالم در این موقعیت که مسیر سیاسی رو به بهبود است و اتفاقات مثبتی دارد می¬افتد، اینجا هستم و امیدوارم انجمن نیز بخشی از این حرکت باشد. از حرکت مثبتی که در قسمت سیاسی بخصوص سیاست بین الملل ایران دارد اتفاق می افتد حمایت می کنیم و می خواهیم بخشی از آن باشیم.
انجمن VDMA، یک تشکل خصوصی از سازندگان ماشین آلات و فناوری آلمان است که فقط شامل صنعت پلاستیک نمی ود و تمام صنایع را در بر می گیرد. حدود 3100 عضو دارد، 3100 شرکت سازنده ی ماشین آلات. همانطور که می دانید آلمان، بزرگ ترین صادرکننده ی ماشین آلات در جهان است و حدود 210 میلیارد یورو گردش مالی ماشین آلات در آلمان است. حدود یک میلیون نفر در بخش ماشین سازی در این کشور شاغل هستند و از این یک میلیون نفر، حدود 180 هزار نفر مهندس هستند. آلمان، 76 درصد از تولید ماشین آلات خود را به خارج از کشورش صادر می کند.
این تشکل شامل 39 زیر مجموعه و انجمن های تخصصی می شود که از کشاورزی تا رباتیک است. دفاتر VDMA در برلین آلمان و بروکسل بلژیک برپاست و زیرمجموعه هایی در برزیل، چین، هند، ژاپن و روسیه دارد.
در مورد زیر مجموعه لاستیک و پلاستیک، 210 شرکت تولیدکننده ی ماشین آلات عضو این تشکل هستند که گردش مالی حدود 7 میلیارد یورویی دارند و سهم صادراتشان 70 درصد است. یعنی 70 درصد تولیدات ماشین آلات در بخش پلاستیک صادر می شود. در این بخش ماشین سازی حدود 30 هزار نفر شاغل هستند. به طور کلی سهم بازار بزرگی در جهان دارد چه در تولید و چه در صادرات ماشین آلات لاستیک و پلاستیک.

نقش این تشکل در برگزاری نمایشگاه های تخصصی
درست است که به تمام کشورهای دنیا صادرات داریم ولی خیلی انتخابی در نمایشگاه های تخصصی پلاستیک و لاستیک در دنیا حضور داریم. انجمن، نمایشگاهی را برگزار نمی کند و تنها از نمایشگاه ها حمایت می کند. 9 نمایشگاهی که VDMA حمایت می کند عبارت است از: نمایشگاه K، NPE، میلان پلاست، Chainaplast، عرب پلاست، پلاست هند، PLASIMAGEN مکزیک، Plastico برزیل و همچنین ایران پلاست.

آمار تولید ماشین آلات پلاستیک و لاستیک
آمار کل تولیدات ماشین آلات لاستیک و پلاستیک در دنیا که از سال 2004 حدود 19 میلیارد یورو بوده به 32 میلیارد یورو رسیده است. گسترش و توسعه اقتصاد و صنعت چین، موجب شده کل بازار ماشین آلات لاستیک و پلاستیک بزرگتر شود و همچنین توانسته سهم بازار بیشتری را بگیریم. اروپا حدود 40 درصد سهم کل تولیدات ماشین آلات دنیا را دارد و چین حدود 33 درصد. در اروپا، آلمان با 5/20 درصد بزرگ ترین تولیدکننده است.
در مورد صادرات ماشین آلات لاستیک و پلاستیک از 7/13 میلیارد یورو در سال 2004 به 20 میلیارد یورو رسیده ایم و از هر دو ماشین لاستیک و پلاستیکی که در دنیا صادر می شود یکی اروپایی است. آلمان بزرگترین صادرکننده ماشین آلات لاستیک و پلاستیک در جهان است و سپس چین با حدود 13 درصد، ژاپن 9 درصد، ایتالیا 9 درصد و آمریکا 6 درصد قرار دارند.
در سال های 2004، 2005 اروپا بیشترین صادرات به ایران را داشت اما بعد از اعمال تحریم ها بخاطر تحریم های بانکی و اقتصادی این سهم کمتر و سهم چین بیشتر شد. بدترین سال را اروپایی ها در سال 2013 داشتند که اوج اعمال تحریم ها بود با این حال روند در حال بهتر شدن است.
صادرات ماشین آلات لاستیک و پلاستیک آلمان نیز همان روند اروپا را دنبال می کند و اوجش در سال های قبل از اعمال تحریم ها بود و کمترین مقدارش در سال 2013 بود. در سال 2015 یک رشد 93 درصدی نشان داد.
در سال های 2004، 2005، آلمان بزرگترین صادرکننده ماشین آلات لاستیک و پلاستیک بود و حدود 40 درصد سهم بازار را داشت، بعد ایتالیا با 23 درصد و سپس چین. اما در سالهایی که گذشت، چین حدود 60 درصد بازار ایران را در بخش ماشین آلات لاستیک و پلاستیک گرفت و آلمان فقط در حدود 2/3 درصد دارد. بنابراین افت شدیدی داشته و این دلیلی است که ما اینجا هستیم به امید اینکه این روند را تغییر دهیم.

کنفرانس 16 و 17 آذرماه در تهران
در راستای تغییر این روند کنفرانسی را در 7 و 8 دسامبر یا 16 و 17 آذر ماه سال جاری در همین هتل پارسیان آزادی خواهیم داشت. در روز اول کنفرانس، سخنرانی است و سپس معرفی نوآوری ها و شرکت های آلمانی، اتریشی و فرانسوی. هدف از این امر برقرار کردن ارتباطات صنعتی- تجاری ایران و آلمان است که ایران تبدیل شود به یکی از 10 شریک تجاری در این قسمت. با این نگرش که تبادل تکنولوژی در زمینه هایی مختلف از تزریق پلاستیک گرفته تا ماشین آلات خیلی خاص و تخصصی، روی همه بخش ها انجام شود. ولی چهار بخش اصلی که بیشتر تمرکز می شود، خودروسازی، بسته بندی، پزشکی و ساخت و ساز است.
در این کنفرانس دو روزه، تحولات سیاسی و مسایل مالی مطرح می شود اما بیشتر تمرکز روی مسائل فنی و تکنولوژی است. قسمت دیگر کنفرانس، ملاقات های رو در روی طرفین آلمانی و ایرانی است که در همین سالن انجام می شود. قرار است 22، 23 میز گذاشته شود و شرکت های آلمانی با قرار قبلی، قرارملاقات های رو در رو با شرکت های همتای ایرانی داشته باشند.
اکثریت شرکت های آلمانی حضور خواهند داشت و تعدادی شرکت های اتریشی که فهرست آنهایی که تاکنون ثبت نام
کردند در بروشور آورده شده است. برترین ها و قوی ترین ها در صادرات ماشین آلات.

اسامی شرکت های حاضر در گردهمایی آذرماه
• Arburg (www.arburg.com)
• AZO (www.azo.com)
• Baumüller (www.baumuller.in)
• BBM (www.bbm-germany.de)
• Battenfeld-cincinnati (www.battenfeld-cincinnati.com)
• Billion (www.bilion.fr)
• DieffenbacherMaschinen-und Anlagenbau (www.dieffenbacher.de)
• Engel (www.engelglobal.com)
• Extrudex (www.extrudex.de)
• Hansalndustrie Mixer (www.hansamixer.de)
• Kautex (www.kautex-group.com)
• KraussMaffei Technologies (www.kraussMaffei.com)
• KlöcknerDesma (www.desma.de)
• Kurtz (www.kurtz.de)
• MAPLAN (www.maplan.at)
• MTI Mischtechnik International (www.mti-mixer.de)
• Reifenhäuser (www.reifenhauser.com)
• Rikutec (www.rikutec.de)
• Troester (www.troester.de)
• WEMO Automation GmbH (www.wemo.se)
• WittmannBattenfeld (www.wittmann-group.com)

ما امیدواریم به بازار ایران برگردیم. اگر امید نداشتیم الان اینجا نبودیم. اگر شرایط ما و چینی ها مساوی باشد قطعا می-توانیم رقابت کنیم چرا که ما بزرگترین صادرکننده ماشین آلات به چین هستیم. یعنی خود چین ماشین و تکنولوژی تراز اول را از آلمان می¬گیرد. در صادرات دنیا ما دو برابر چین صادرات داریم. بنابراین در شرایط بین المللی مساوی ما به راحتی می-توانیم با چینی ها رقابت کنیم. ولی تحریم ها، اتفاقاتی خارج از کنترل ما بوده و ما به خاطر تبعیت از قوانین تحریم مجبور بودیم که حضورمان را کم بکنیم. حدود 40 شرکت آلمانی در خود چین نمایندگی دارند و تولید می کنند و خود چینی ها فناوری و تکنولوژی را از آلمان وارد می کنند. آلمان حدود یک میلیارد دلار صادرات به چین دارد و بزرگترین کشور مقصد صادرات آلمان در زمینه ماشین آلات لاستیک و پلاستیک، خود چین است.

سوال عضو هیات مدیره انجمن سازندگان ماشین آلات ایران و پاسخ Kuhmann
شاکری: در سال گذشته حدود 1500 ماشین تزریق پلاستیک از چین وارد ایران شد. امروزه ماشین سازهای ایرانی بیشتر ترجیح می دهند نماینده ی شرکت های خارجی نباشند و بخاطر نزدیکی ایران به عراق و افغانستان و بازارهای اطراف خاورمیانه و پیشرفت و رشدی که صنعت ماشین سازی بخصوص در زمینه اکستروژن و تزریق و بادی در ایران داشته بیشتر ترجیح می دهند که سرمایه گذاری مشترک با ماشین سازان اروپایی داشته باشند. هدف مااستفاده از تکنولوژی آنهاست. آیا در این سمیناری که برگزار خواهد شد شرکت های آلمانی دارای چنین دیدگاهی هستند؟
Kuhmann: اگر بخواهم امروز صادقانه جواب دهم کمی مشکل است به خاطر این که ما تازه داریم بعد از یک غیبت طولانی برمی گردیم. اولین کاری که می خواهیم بکنیم این است که حضور صنایع آلمان و شرکت های آلمانی را در اینجا پر رنگ تر کنیم. طبیعتا همانطور که در کشورهای دیگر این کار را کردیم. دو نوع کار می کنیم. یا شرکت آلمانی می آید خودش در اینجا کارخانه می زند و خود تولید می کند که شرکت های دیگر به آن خدمت رسانی می¬کنند و قطعات و سایر خدمات ارائه می دهند، یا اینکه با شریک ایرانی تولید مشترک، تحت لیسانس و غیره را انجام می دهیم که در خیلی کشورها از جمله هند و چین و تا خود آمریکا نیز این کار شده است. دلیل اینکه ایران نسبت به سایر کشورهای نفت خیز برای ما ارزش دارد و خیلی مهم است، این است که ایران اساس صنعتی خیلی خوبی دارد و فقط نفت نمی فروشد و فقط با نفت تجارت نمی کند. در حقیقت قادر شده است و توانایی این را دارد که زیر ساخت صنعتی محکمی بسازد. برای همین از این لحاظ شباهت زیادی به بازار آلمان دارد و حتما شرکت های آلمانی در این بازار کار خواهند کرد. این کار عملی است. ولی همین امروز گفتن آن شاید مشکل باشد. باید دید شرایط تحریم¬ها به چه صورت عوض می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا