اخبار

اختصاصی بسپار/ یک خبر شیرین: تولید مواد اولیه ی PET زیستی از شکر

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر دو شرکت دانش و داده های خود را برای دستیابی به اولین تولید مونواتیلن گلایکول (MEG) پایه زیستی در مقیاس پیش تولید انبوه با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. MEG به عنوان ماده ی اولیه برای تولید PET مورد استفاده قرار می گیرد و PET به طور گسترده در نساجی و بسته بندی، به ویژه برای بطری های نوشیدنی، کاربرد دارد.
Braskem یکی از بزرگترین شرکت های پتروشیمی در آمریکاست و یکی از تولیدکنندگان جهانی پلیمرهای زیستی به شمار م رود. Braskem و شرکت Haldor Topsoe در 23 نوامبر توافقنامه ای را امضا کردند که طی آن هر دو شرکت تبادل فناوری خواهند کرد.
در ابتدا در سال 2019 یک واحد تولیدی کوچک با هدف تولید فناوری تبدیل شکر به MEG تجدیدپذیر راه اندازی شد. از آن زمان، واحدهای دیگر به این خط تولید اضافه شده و فرایند خط تولید بهینه سازی شده است. MEG به طور عمده از مواد بر پایه ی سوخت های فسیلی تولید می شود. نفتا، گاز و یا ذغال سنگ از جمله ی این مواد هستند. تجارت جهانی MEG ارزشی بالغ بر 25 میلیارد یورو دارد.
این فناوری همچنین منجر به تولید مونوپروپیلن گلایکول (MPG) نیز می شود. این ماده کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. از رزین های پلی استرغیر اشباغ گرفته تا کاربرد در تولید محصولات آرایشی.
مرحله ی بعد تهیه ی تمونه هایی برای شرکای استراتژیک بود تا آن را آزمایش کرده و ارزش گذاری کنند. نتایجی که در فرایند عملیاتی کارخانه به دست می¬آید و ارزش محصول برای تصمیم گیری در مورد ظرفیت فناوری برای تجاری شدن بسیار اهمیت دارد.
Gustavo Sergi، مدیر اجرایی در حوزه ی مواد تجدیدپذیر و ویژه در Braskem بیان می کند، این اولین باری است که MEG به این روش تولید می شود و این یک گام بزرگ به جلو است. همچنین عملی در راستای تعهد Braskem در راستای اقتصاد چرخشی و مواد شیمیایی تجدیدپذیر است. این فناوری ظرفیت ایجاد یک انقلاب در تجارت PET را دارد. به همین دلیل ما بسیار به تولید این زنجیره ی ارزشمند جدید نزدیک هستیم و می توانیم راهکار پایداری که همه ی جوامع به دنبال آن هستند را ارائه دهیم.
Kim Knudsen، رئیس بخش راهبردی و فناوری Haldor Topsoe نیز دراین باره بیان می کند، چشم انداز راهبردی Topsoe دست یابی به فناوری برای کاهش و حتی حذف متصاعد شدن آلودگی های کربنی از محصولات و سوخت ها و مواد شیمیایی است. فناوری های پیشرفته ای برای تولید مواد شیمایی پایه زیستی یکی از مواردی تجاری جذاب بوده و گام مهمی در راستای دستیابی به پایداری بیشتر در آینده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا