اخبار

یک روش شیمیایی برای تولید پلی سولفات‌ها، پلی‌کربنات‌ها را به چالش می کشد

 گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، گروهی از محققان اخیرا موفق شده اند تا روشی شیمیایی را بیابند که می‌تواند نوع خاصی از بسپارها به نام پلی سولفات‌ها را تولید نماید. این روش تولید منجر می‌شود پلی سولفات‌ها نسبت به پلی کربنات‌ها بسیار رقابتی تر باشند. 

این پلاستیک‌های تولیدی به قدری قوی هستند که می‌توان از آن‌ها در ساخت صفحاتی که در شکل نشان داده شده است استفاده نمود. به این صفحات اصطلاحا پنل گفته می‌شود. این پنل‌ها می‌توانند در ساخت مواد ساخت ساز ساختمانی مورد استفاده قرار گیرند. 
این گروه از محققان به روشی دست یافتند که با استفاده از آن می‌توان راه آسانتری برای تولید بسپارهای حاوی سولفور داشت. این روش می‌تواند قیمت در تولید انبوه محصولات را به مقدار قابل توجه کاهش دهد.
نتایج این تحقیق که در مجله‌ی Nature Chemistry and Angewandte Chemie به چاپ رسید، درب جدیدی را در راستای تولید محصولات جدید باز کرد. تولید این محصولات تا مقادیر زیادی می‌تواند منجر به کاهش ضایعات موادی گردد. 
این روش تولیدی محققان که SuFEx  نام دارد لقبی  برای تبادل فلوراید سولفور است. این روش تولیدی با نوع جدیدی از کاتالیزگرها مخلوط شده و سرعت کم نظیری را به فرآیند می‌دهد. از این ماده‌ی تولید‌ی می‌توان در ساخت محصولات متنوعی از بطری آب گرفته تا گوشی‌های موبایل و تجهیزات پزشکی و یا حتی شیشه‌های ضد گلوله استفاده نمود. 
زمانی که یک مولکول کاربردی کشف می‌شود، واکنش‌های محدودی برای شیمیدان‌ها وجود دارد تا بتوانند از آن استفاده کرده و نیازهای تولیدی در مقیاس صنعتی را برطرف سازند. در سال 2001 برنده‌ی جایزه‌ی نوبل مفهوم جدیدی را با عنوان “Click chemistry” یا شیمی بسیار سریع معرفی نمود. این مفهوم توصیف مجموعه ای از واکنش‌های بسیار فعال با بازدهی بالا بوده که نیاز به هیچگونه خالص سازی نیز ندارند. در تولید محصولات جدید پلی سولفات‌ها در واقع از همین مفهوم شیمی سریع استفاده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا