اخبار

یک فناوری جدید: تولید اجزای سبک وزن چند جزئی از فولاد و پلاستیک های حاوی الیاف

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر در یک پروژه تحقیقاتی با نام cOMmuNION مربوط به اتحادیه ی اروپا، دو موسسه واقع در آخن با همکاری ۱۴ شرکت صنعتی دیگر، در زمینه ی پیشبرد فناوری های تولید IPT و فناوری لیزر ILT تلاش کردند. تمام گروه های معرفی شده طی این فعالیت در تلاش بودند تا فرایندی صنعتی و راه حلی تولیدی برای ساخت طراحی های سبک وزن چند چزئی با تلفیق بستر بسپاری همراه با یک فلز را برای کاربردهای خودرویی و هوایی ایجاد کنند.

این فرایند تولیدی جدید با تلفیق دو فناوری به وجود آمده است. منظور از این فناوری ها، بافت گذاری لیزری (Laser texturing) روی سطح فولاد و جاگذاری نواری با استفاده از لیزر (Laser assisted tape placement) است. به این منظور اجزای مختلف پیش از قرارگیری در فرایند اصلی ّپیش فرایندّ می شوند. در این پیش فرایند سطوح فولاد دارای بافت ویژه شده که این بافت ویژه به مواد سبک وزن گرمانرم دارای الیاف بلند این امکان را می دهد تا مستقیما به فولاد متصل شوند. این اتصال هرگونه نیاز به آمایش های سطحی، نیاز به هرگونه عامل اتصال و یا چسب را از بین می برد. با این شرایط امکان اعمال بار بیشتری بر قطعات آماده شده وجود خواهد داشت.

لیزر، نوارهای مواد گرمانرم را به صورت محلی در محل اتصال به فولاد حرارت می دهد. در این شرایط بستر بسپاری نوارها ذوب شده و در حفره های ایجاد شده توسط لیزر روی سطح فولاد جریان می یابد. پس از جامد شدن این مواد مذاب، نوارها و الیاف غیر هم جهت به سطوح سخت فولاد به خوبی می چسبند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا