اخبار

یک نماینده مجلس: شهرک‌های صنعتی به علت وجود مناطق آزاد تعطیل می شوند!

بسپار می نویسد، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه ایجاد مناطق‌آزاد موجب تعطیلی شهرک‌های صنعتی شده است، گفت: «تصویب لایحه افزایش مناطق آزاد» بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
مجید کیانپور، نایب رئیس کمیسیون عمران در گفتگو با مهر اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی شکل‌گیری مناطق‌ آزاد تولید، اشتغال پایدار و صادرات کالا به کشورهای دیگر بوده است در حالیکه امروزه این مناطق از اهداف اصلی خود فاصله گرفته‌ و صرفاً به محلی برای ورود کالا تبدیل شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت نباید به دنبال ایجاد رقابت در میان نمایندگان مجلس برای افزایش مناطق‌آزاد باشد، گفت: این مناطق‌ با این رویکرد ایجاد شد که محلی برای تولید، اشتغال و ارزآوری به کشور باشد و مواد اولیه از آنجا فرآوری، تولید و سپس صادر شوند در حالیکه بسیاری از این مناطق‌ به محلی برای ورود کالا شده که با اهداف اولیه آن مغایر است.

کیانپور با اشاره به گردش مالی این مناطق افزود: اگر گردش مالی مناطق‌آزاد را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که بیشتر آن روی واردات کالاهای نهایی و لوکس بوده و بخش اندکی از آن بر روی صادرات کالاهای تولید شده در این مناطق متمرکز است.

به جای افزایش مناطق آزاد به فکر گسترش تولید و اشتغال باشیم

وی عنوان کرد: باید تلاش شود که به جای افزایش این مناطق، هدفگذاری خود را بر تولید و اشتغال ملی انجام دهیم و روی این موضوع برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی ما روی این موضوع باشد، قطعا توفیق بیشتری خواهیم داشت. برای توسعه کشورهای در حال توسعه، وجود مناطق‌آزاد می‌تواند فرصت مناسبی باشد درحالیکه مناطق آزاد فعلی کشور، با اهداف اولیه‌ بسیار فاصله دارد؛ بنابراین باید آسیب‌شناسی صورت گیرد و تلاش بر این باشد که مواد اولیه وارد و فرآوری و در نهایت، کالا تولید و از آنجا صادر شود.

بنا به گفته نایب رئیس کمیسیون عمران، ایجاد مناطق‌آزاد موجب شده است که شهرک‌های صنعتی در آن مناطق تعطیل شود درحالیکه تلاش ما باید بر ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی باشد.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان مجلس دنبال ایجاد مناطق آزاد در حوزه‌های انتخابیه خود هستند، خاطرنشان‌کرد: این موضوع زمانی برای ما ارزش دارد که به تولید و اشتغال ملی و پایدار کشورمان کمک کند، نه آنکه به محلی برای وادات کالا تبدیل شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران همچنین در واکنش به اظهارنظر مرتضی بانک، رئیس شورای عالی مناطق‌آزاد مبنی بر اینکه قاچاق در مناطق آزاد بی‌معنی است، گفت: برای اثبات این ادعا تنها کافی است که سرزده و بدون تشریفات به این مناطق برویم تا این امر بر مدعیان مسجل شود که چه نوع کالایی و با چه حجمی در مناطق آزاد قاچاق می‌شود.

چند درصد مناطق ویژه اقتصادی غیرفعال است؟
این نماینده با بیان اینکه باید بررسی شود که چند درصد این مناطق ویژه اقتصادی مصوب فعال هستند، گفت: تاسیس مناطق ویژه باید بر اساس نظر کارشناسی و فنی ایجاد شود نه انتخاباتی و محلی.

وی به بند ۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر «توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج» اشاره کرد و گفت: با توجه به منطقی که بر این سیاست حاکم است، بنابراین تصویب لایحه افزایش مناطق آزاد برخلاف اقتصاد مقاومتی است.

 طبق آمار دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، ۶۷ منطقه ویژه اقتصادی مصوب در کشور وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد آن غیرفعال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا