اخبار

یک هفته تعطیلی در صادرات کالا از مرزهای خسروی و پرویزخان

بسپار می نویسد، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین گفت: صادرات کالا در مرزهای پرویزخان و خسروی این شهرستان از روز یکشنبه 21 شهریور تا پایان روز شنبه 27 ماه جاری به مناسبت تعطیلات عید قربان در عراق متوقف می شود.

نعمت الله نازپرورده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تصمیم در حالی اتخاذ شده که طرف عراقی (اقلیم کردستان عراق و حوزه حکومت مرکزی)، پنج روز را از 22 شهریور به مناسبت عید سعید قربان تعطیل اعلام کرده است. 
با اعلام پنج روزه تعطیلات رسمی عید با توجه به تعطیلی هفتگی جمعه و شنبه در این کشور عملا تعطیلات امسال عید قربان در عراق به 9 روز کشیده شده است. 
وی اظهار کرد: با هدف برگزاری باشکوه دعای عرفه و تسهیل در تردد خودروهای سواری و رفاه حال زائران، طرح ترافیکی در جاده های پرویزخان و خسروی اجرا می شود که همسو با آن تردد کامیون ها و تریلرها در روز یکشنبه در این جاده ها ممنوع است.
دعای روز عرفه فردا (یکشنبه) با شرکت زائران از سراسر ایران اسلامی در نقطه صفر مرز خسروی نزدیکترین نقطه کشورمان به کربلای معلی پس از اقامه نماز ظهر و عصر برگزار می شود.
معاون فرماندار قصرشیرین اضافه کرد که تردد مسافر از مرزهای پرویزخان و خسروی کماکان بدون توقف انجام می شود و در روز عید قربان (دوشنبه 22 شهریور) دستگاه های اداری مستقر در مرز فعال هستند و وظایف خود را انجام می دهند. 
نازپرورده ادامه داد: مبادلات تجاری در مرزهای پرویزخان و خسروی با توجه به تعطیلات عید قربان در عراق به علت حضور نداشتن تاجران و پیله وران عراقی تا اوایل هفته آینده انجام نمی شود.
صادرات کالا از روز یکشنبه 28 شهریور از مرزهای خسروی و پرویزخان از سر گرفته می شود.
روزانه بیش از یک هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز بین المللی پرویزخان و بیش از300 دستگاه کامیون نیز از مرز خسروی به کشور عراق تردد می کنند. 
به گزارش ایرنا، هیات دولت عراق در بیانیه ای اعلام کرد که به توصیه حیدر العبادی نخست وزیر عراق از یکشنبه تا پنجشنبه هفته آینده به مناسبات عید سعید قربان در این کشور تعطیلی رسمی اعلام شده است. 
این در حالی است که هر ساله تعطیلات عید در عراق از چهار روز تجاوز نکرده است اما به دلیل واقع شدن یک روز کاری بین دو تعطیلی، عملا عراق هفته جاری را در تعطیلات عید به سر می برد.
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و دو مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان در امتداد این مرز طولانی برای مراودات تجاری و اقتصادی میان دو کشور ایجاد شده که پرویزخان هم مرز با اقلیم کردستان عراق و خسروی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی است. 
بیش از 54 درصد حجم صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین انجام می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا