اخبار

یک واردکننده ماشین آلات فرآیند پلاستیک: چرا واردات اکسترودر از اولویت 2 ارزی خارج شد؟

بسپار/ ایران پلیمر آرمین اکبری مدیر مجموعه نکو پلیمر آرسام واردکننده ماشین آلات و تجهیزات پلیمری در گفت و گو با بسپار گفت: در آخرین لیست اعلامی بانک مرکزی، اکسترودرهای پلاستیک با شماره تعرفه ۸۴۷۷۲۰۰۰ از گروه ۲ خارج شده و در گروه ۳ اولویت اختصاص ارز قرار گرفته اند. در صورتیکه اجزا و قطعات آن در گروه ۱ است.  
به عقیده او دلیل این تغییر نامشخص است. او می گوید: مشکل آنجاست که برخی از انواع اکسترودر در ایران تولید نمی شود و نهایتا مونتاژ می شود. امکان مونتاژ برای برخی از اکسترودرها هم اصلا در کشور وجود ندارد. با این وضعیت و عدم امکان ورود این نوع اکسترودر ها به تولید کنندگان ضربه جدی وارد خواهد شد. 

در یک هفته اخیر بسیاری از مشتریان ما با این مشکل روبرو شده اند و راه حلی هم برای آن نیست مگر اینکه بصورت تکه تکه وارد شود که البته روشی منطقی نیست.

وی در ادامه می گوید: به نظر می رسد این اتفاق با اعمال نفوذ برخی اکسترودرسازان در انجمن ماشین سازان رخ داده و دردسرساز شده باشد. حال آنکه اگر ما 20 نوع اکسترودر برای کاربردهای مختلف داشته باشیم، 15 نوع آنها اصلا در ایران قابل ساخت نیست! نه دانش آن هست و نه تکنولوژی آن. حتی می توانم بگویم امکان مونتاژ کردن آن هم در داخل وجود ندارد. 

وی در پایان از انجمن های ملی صنعت پلاستیک و انجمن صنایع همگن پلاستیک خواست راهکاری برای این مساله پیدا کنند. 

 

باید دید دوستان سازنده ماشین آلات در داخل کشور آیا می توانند از فضای به وجود آمده برای تقویت و ارتقای صنعت ماشین سازی خود بهره ببرند؟ 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا