اخبار

یک پوشش ضد باکتری هوشمند جدید

بسپار/ ایران پلیمر یک گروه تحقیقاتی از University of Canterbury پوشش ضد باکتری جدیدی برای محیط های بیمارستانی توسعه داده اند. 

این پوشش می تواند در سطوح پر تماس مثل دستگیره درها اعمال شود و انتشار عفونت های بیمارستانی را کاهش دهد. سرپرست این گروه Professor Susan Krumdieck بیش از یک دهه است که بر روی دی اکسید تیتانیم تحقیق می کند. به گفته خانم Professor Susan Krumdieck ، TiO­­2 شفاف و سفید درخشان می باشد اما آنها بطور اتفاقی دیدند که پوشش کاملا سیاه شد.

آنها علت را نمی دانستند اما عملکرد خود تمیزشوندگی آن را تست کردند و مشخص شد که بدون نیاز به اشعه UV دارای اثر فتوکاتالیکی می باشد. TiO­­2 به دلیل قابلیت جذب اشعه های مضر نور خورشید در کرم های ضد آفتاب استفاده می شود. جذب اشعه به معنی جذب انرژی می باشد و این انرژی یون های اکسیژن تولید می کند که باکتری ها را از بین می برد. بنابراین TiO­­2 برای دستگیره های محیط های بیمارستانی ایده آل می باشد. TiO­­2 مشکی با نور مرئی فعال می شود و نیازی به اشعه UV ندارد. آنها TiO­­2 سفید و مشکی را آنالیز کردند. تنها تفوت آنها شکل کریستال های آنها بود. در TiO­­2 سفید کریستال ها بصورت smooth pyramid  بودند اما در TiO­­2 مشکی کریستال ها بصورت نانو ساختار بودند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا