اخبار

یک چالش جدید برای علاقه مندان: تولید فرمولاسیون هیدروژل رسانای چسبنده

بسپار/ایران پلیمر توسعه فرمولاسیون هیدروژل رسانای چسبنده مورد استفاده در پد دستگاه TENS چالش جدیدی است که از سوی ستاد توسعه فناوری نانو منتشر شده است.

به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، امروزه بیماران زیادی از دردهای حاد و مزمن شناخته شده رنج می‌برند و پزشکان برای درمان، روش‌های متنوعی از جمله استفاده از دستگاه‌هایی با مکانیزم الکتروتراپی را تجویز می‌کنند.

از جمله دستگاه‌های برپایه تکنولوژی الکتروتراپی، دستگاه تحریک الکتریکی سطحی عصب (TENS) است که با قرارگیری پد دستگاه بر ناحیه درد، فرکانس‌های الکتریکی و سیگنال‌ها تغییر کرده و منجر به کاهش پیام درد می‌شود.

تحریک الکتریکی اعصاب ناشی از امواج ورودی از طریق الکترودهای واقع در پوست اتفاق می‌افتد و به دنبال آن پیام‌های درد تغییر خواهند کرد و به این ترتیب مسیر سیگنال‌ها مسدود خواهد شد و باعث تسکین درد به طور موقت یا طولانی مدت می‌شود؛ حتی در مواردی نیز باعث بهبود گردش خون و در نتیجه بهبود اسپاسم در ناحیه آسیب دیده خواهد شد.

در ساختار پدهای مورد استفاده در این دستگاه لایه‌ای که در مجاورت پوست قرار می‌گیرد، هیدروژل‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که علاوه بر خاصیت چسبندگی و رسانایی، از لحاظ زیستی با پوست سازگار بوده و در اثر استفاده‌های مکرر از آن باعث ایجاد آسیب‌های پوستی نمی‌شود. این هیدروژل‌ها در مجاورت دو لایه دیگر در پد دستگاه باعث انتقال سیگنال عصبی به پوست شده و از طریق آثار آن باعث کاهش احساس درد می‌شوند.

هدف اصلی متقاضی این نیاز تحقیقاتی، توسعه فرمولاسیون لایه هیدروژل پد دستگاه تنس است که از لحاظ ساختار شیمیایی می‌تواند بر اساس مخلوط دو یا چند پلیمر تهیه شود. هیدروژل مدنظر بدون تماس با مواد شیمیایی مانند ژل‌های روان‌ساز یا الکل در تماس با بدن قرار می‌گیرد.

در طراحی رنگ این هیدروژل محدودیتی وجود ندارد و ترجیح بر روی بی‌رنگ بودن آن است. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن باید رعایت زیست سازگاری با بدن انسان مطابق با استانداردها هیچ گونه قرمزی پوست، حساسیت، خارش و عوارضی برای پوست نباید داشته باشد. از لحاظ چسبندگی به پوست نیز به علت استفاده مکرر از هر پد باید خاصیت چسبندگی مناسب با پوست داشته باشد.

این فراخوان از سوی ستاد توسعه فناوری نانو و سفارش شرکتهای مرتبط با محصول «هیدروژل رسانای چسبنده» منتشر شده است.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا