اخباراخبار ویژهاقتصاد و مدیریت

۱۰ روش برای کارآفرین کردن کودکان

بسپار/ایران پلیمر رییس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه مهارت کارآفرینی باید از کودکی به فرد آموزش داده شود، ۱۰ روش پیشنهادی برای کارآفرین کردن کودکان ارائه می‌دهد.

دکتر علی اصغر سعدآبادی، با بیان اینکه الگوی سنتی دریافت مدرک دانشگاهی و به دنبال آن یافتن یک شغل ثابت و پیشرفت مداوم در پله‌های شغلی به سهولت رخ نمی‌دهد، افزود: افزایش جمعیت، بحران‌های اقتصادی، کاهش قدرت درآمد و بازارهای اشتغال پویا به معنای آن است که نسل امروز واقعاً یک کار سخت در بازار کار پیش رو دارد و آینده نیز چندان خوب به نظر نمی‌رسد؛ چرا که مشاهده می‌شود دانشجویان پس از فراغت از تحصیل حتی از دانشگاه‌های برتر و ماه‌ها و سال‌ها برای یافتن شغل مناسب تلاش می‌کنند و معمولاً هیچ نتیجه‌ای به دست نمی‌آورند.

وی با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم به جوانان کمک کنیم تا در این شرایط سخت بتوانند موفقیت کسب کنند، اظهار کرد: پاسخ این است که از زمان کودکی باید به آنها در زمینه کارآفرینی آموزش داد تا بتوانند در آینده فرصت‌های خود را ایجاد کنند. کارآفرینی، کودکان را به کارفرمایانی تبدیل می‌کند که به کارمندان خود کمک می‌کنند تا موفق شوند و شرایطی را برای کودکان فراهم می‌کند تا بتوانند در یک دنیای سخت زندگی معقولانه‌ای داشته باشند.

سعدآبادی با تاکید بر اینکه ویژگی‌های مهمی وجود دارد که هر کارآفرین برای موفقیت به آنها نیاز دارد، خاطر نشان کرد: این وظیفه والدین است که به فرزندان خود کمک کنند تا مهارت‌های آنها توسعه یابد. آنچه که والدین باید به کودکان خود برای افزایش توان کارآفرینی آنها انجام دهند به این شرح است:

آموزش سواد مالی را از کودکی شروع کنید

سواد مالی چیزی است که امروز همه کودکان باید داشته باشند. متأسفانه، مدارس در آموزش این مهارت به کودکان توجه کافی ندارند. این مساله را به حال خود رها نکنید. از همان دوران کودکی به کودکان خود در مورد پول بیاموزید. به فرزندان خود در مورد پس انداز و سرمایه‌گذاری آموزش دهید و به آنها نشان دهید که چگونه می‌توان از پول برای کسب درآمد بیشتر استفاده کرد.

به آنها یاد دهید در اطراف‌شان توجه کنند

به بچه‌های خود کمک کنید تا بشناسند که دنیای اطراف آنها پر از فرصت‌های شغلی است و یافتن آنها فقط به مشاهده دقیق و خلاقیت نیاز دارد. آنها واقعاً نیازی به استخدام ندارند.

کامرون هرولد، در سخنان الهام بخش خود از TedTalk درباره چگونگی تربیت او در کودکی به عنوان یک کارآفرین که همین کار را برای فرزندانش نیز انجام می‌دهد، گفت که او به بچه‌های خود می‌گوید کارهایی را که باید در خانه انجام شود، پیدا کنند و به او بگویند. پس از آن، آنها مذاکره می‌کنند که هزینه انجام آن کار باید چقدر باشد.

همچنین می‌توان از کودکان خواست برای ایجاد پروژه‌های کوچک مانند فروش اسباب بازی‌های قدیمی خود به صورت آنلاین آنها را برای کارآفرینی تشویق کرد. این اقدام به آنها می‌آموزد که چگونه قیمت‌ها را تعیین کنند، بازار را به خوبی بسنجند، کلاهبرداران را تشخیص دهند. این کار کودکان را درگیر دنیای واقعی می‌کند.

کنجکاوی و حس جستجوگری کودکان را تحریک کنید

کودکان را ترغیب کنید که ذهن کنجکاوی داشته باشند و دائماً سوال کنند. نگذارید راه حل‌های یکسان برای مشکلات داشته باشند. به فرزندان اجازه دهید در اجتماع خود گشت بزنند و با رعایت نکات واضح و رعایت نکات ایمنی با افراد از هر طیف زندگی درگیر شوند.

تعیین هدف و برنامه‌ریزی

تعیین هدف و برنامه‌ریزی بخشی جدایی ناپذیر در موفقیت کارآفرینی است. به کودکان بیاموزید که اهداف (خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع‌بینانه) را تعیین و این اهداف را محقق کنند. از آنها بخواهید پنج هدف یا هدف اصلی خود را تعریف و یادداشت کنند. مطالعات نشان می‌دهد که تحقق اهداف مکتوب بیش از ۸۰ درصد بیشتر است.

اصرار به کار تیمی

موفق‌ترین کارآفرینان بارهای سنگین را برون‌سپاری می‌کنند و یکی از بهترین راه‌های ارتقای کار تیمی از سنین پایین، ترغیب بچه‌ها به شرکت در ورزش است. ورزش می‌تواند یک کلاس عالی برای اصول و ارزش‌های کارآفرینی باشد.

به ابتکار عمل شخصی و کار با کیفیت بالا پاداش دهید

اصرار داشته باشید که فرزندان شما ابتکار شخصی داشته و کارهایی با کیفیت بالا را هر بار اعم از مشق شب، کارهای خانه یا فعالیت‌های فوق برنامه تحویل دهند. انجام دادن کار به بهترین صورت در هر کاری به معنای مسئولیت پذیری آنها است و به موفقیت کلی آنها کمک می‌کند.

کودکان را تحت تأثیر قرار دهید تا هنگام شکست خوردن یاد بگیرند

در مدرسه، کودکان می‌فهمند که شکست بد است. اما در صحنه کارآفرینی اگر یک درس مثبت آموخته شود، شکست می‌تواند خوب باشد. به جای اینکه فرزندان خود را به دلیل ناکامی در کار خود سرزنش یا مجازات کنید، سعی کنید با آنها در مورد عواملی که منجر به شکست می‌شوند، بحث کنید و روش‌های طوفان مغزی را برای جلوگیری از تکرار آن در آینده مطرح کنید.

تقویت مهارتهای ارتباطی مؤثر

برقراری ارتباط مؤثر به بچه‌ها این امکان را می‌دهد تا عقاید خود را بیان کرده و نظر خود را به گونه‌ای بیان کنند که آنچه می‌گویند به وضوح درک شود. این به آنها در زندگی شخصی و شغلی خود کمک می‌کند.

حمایت از دیگران برای بازگشت به زندگی

به کودکان ارزش کمک به دیگران را بیاموزید. زندگی همیشه مربوط به شما، نیازها و راحتی شما نیست. زندگی همچنین به معنای ترک دنیا نیست.

خود برای آنها الگو باشید

بسیاری از کارآفرینان معتقد هستند که مهمترین چیزی که آنها را تحریک کرده است تا به موفقیت در کارآفرینی برسند، تأثیری است که آنها از والدین خود گرفته‌اند.

 

دنیای اقتصاد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا