اخبار

۲۰۲۴، سال سرعت و انعطاف‌پذیری در بازار کار

بسپار/ایران پلیمر سال ۲۰۲۳ با تمام فراز و نشیب‏‏‌هایش به پایان رسید؛ سالی که در آن، نرخ بهره همچنان روندی افزایشی را طی کرد، چند شرکت مطرح جهان از جمله بانک سیلیکون ولی، پیرکس و وی‏‏‌ورک ورشکست شدند، بازار کار رو به سردی رفت، هوش مصنوعی به شکلی گسترده‏‏‌تر از قبل وارد بسیاری از حوزه‏‏‌ها شد، ارزش بازار شرکت انویدیا به رقم تاریخی یک تریلیون دلار رسید، توییتر تبدیل به ایکس شد، رهبران جهان در دبی گرد هم آمدند تا چاره‏‏‌ای برای معضل تغییرات آب و هوایی بیندیشند، کارکنان در برخی حوزه‏‏‌ها مثل خدمات درمانی و حمل‌ونقل در گوشه و کنار دنیا به دلیل نارضایتی از شرایط کاری خود دست به اعتصاب زدند، هفته کاری چهار روزه به صورت جدی‏‏‌تر مورد بررسی قرار گرفت و در برخی کشورها به صورت آزمایشی به اجرا درآمد.

طی سه سال اخیر، شیوع کووید- ۱۹ که یکی از مرگبارترین بیماری‌‌‌های همه‌گیر در صد سال گذشته بوده باعث شده گرایش‌‌‌ها، انتظارات و رفتارهای مردم در نقاط مختلف جهان به طرز چشمگیری تغییر کند. گسترش خرید آنلاین و دورکاری که در اوج کرونا، عمدتا رفتارهایی واکنشی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری بودند حالا به یک رویه عادی تبدیل شده‌‌‌اند.  رقابت بر سر استعدادها کماکان تنگاتنگ است و همزمان با تکامل بازار کار در سال۲۰۲۴، مسوولان استخدام در حوزه منابع انسانی باید برای پیروزی در این نبرد، ترندها و چالش‌‌‌های مرتبط را بشناسند و خود را با دنیایی که دائم در حال تغییر است، سازگار کنند. آنها باید در حوزه استخدام، استراتژی‌‌‌های آینده‌‌‌نگرانه اعمال کنند، هم در درون سازمان برای رشد و حفظ استعدادها و هم بیرون سازمان به منظور ایجاد کانال‌‌‌های جذب استعدادها. نشریه فوربس برخی از ترندهای حوزه بازار کار در سال ۲۰۲۴ را گردآوری کرده و به فعالان حوزه استخدام توصیه می‌‌‌کند که آنها نیز این ترندها را زیر نظر داشته باشند. تیم فوربس معتقد است که این الگوها روی فرآیندهای استخدام تاثیر خواهند گذاشت و سازمان‌ها با درک آنها می‌توانند در بازار کار رقابتی، از همتایان خود جلو بزنند. ترندهای بازار کار در سال جدید از این قرارند:

۱- مهارت‌‌‌های انطباقی اهمیت بیشتری پیدا می‌‌‌کنند

یکی از ترندهای تعیین‌‌‌کننده‌‌‌ای که مسوولان و آژانس‌‌‌های استخدام باید از آن آگاه باشند، افزایش اهمیت «چابکی مهارتی» است. همزمان که صنایع به واسطه پیشرفت تکنولوژی، تحولات اقتصادی و تکامل رفتار مشتریان، به سرعت دگرگون می‌‌‌شوند، تقاضا برای مهارت‌‌‌های تطبیق‌‌‌پذیر و چندوجهی نیز افزایش می یابد. داشتن چنین مهارت‌‌‌هایی، یکی از لازمه‌‌‌های اصلی موفقیت در این جهان پویاست.

۲- ضرورت رویکردهای آینده‌‌‌نگرانه در حفظ کارکنان

در سال ۲۰۲۴، حفظ کارمندها یکی از لازمه‌‌‌ها برای برآورده کردن الزامات استراتژیک شرکت‌هاست. حالا وقت آن است که مسوولان استخدام و منابع انسانی از رویکردهای آینده‌‌‌نگرانه برای استخدام استفاده کنند، مخصوصا در زمینه داخلی و برای حفظ و رشد کارکنان فعلی. اما این رویکردها کاربرد خارجی نیز دارند. مسوولان استخدام باید برای جذب استعدادها، کانال‌‌‌هایی ایجاد و تقویت کنند و برای کارجوهایی که وارد فرآیند استخدام‌شان می‌‌‌شوند، تجربه‌‌‌ای استثنایی خلق کنند.

۳- دورکاری و کار ترکیبی؛ دو ترندی که همچنان با ما خواهند بود

نگاهی به بازارهای کار نشان می‌‌‌دهد که دورکاری و کار ترکیبی، جایگاهی دائمی در سال ۲۰۲۴ و سال‌‌‌های پس از آن خواهند داشت. پاندمی کرونا درها را به روی این ایده باز کرد و بسیاری از مردم دیدند که کار را در خانه نیز می‌توان انجام داد. کارفرمایان برای جذب استعدادهای برتر باید راه‌‌‌هایی پیدا کنند که در عین حفظ فرهنگ مشارکتی، کارمندها امکان دورکاری دائمی یا پاره‌‌‌وقت را داشته باشند.

۴- کارمندها خواهان توافقات کاری انعطاف‌‌‌پذیر هستند

امسال به همه ما ثابت خواهد شد که انعطاف‌‌‌پذیری، مهم‌ترین اولویت کارکنان بوده و هست، مخصوصا در رابطه با بازگشت اجباری به محل کار (بسیاری از شرکت‌ها در پی کرونا، کارکنان خود را به خانه فرستادند اما حالا که ۳سال گذشته و کرونا از تب و تاب افتاده، از کارمندها می‌‌‌خواهند که دوباره طبق روال قبل در محل کار حضور پیدا کنند. این برای بعضی از کارمندها که دورکاری را ترجیح می‌‌‌دهند، اصلا خوشایند نیست). حالا بسیاری از مردم، خواهان آزادی عمل در مورد نحوه گذراندن زمان خود و انجام کارهایشان هستند. این به شکل‌‌‌های مختلفی نمود پیدا خواهد کرد، مثلا تقاضای توافقات انعطاف‌‌‌پذیر، امکان انجام کار جانبی یا کارهای موقتی.

۵- مفهوم مدت اشتغال در حال تغییر است

این یکی از مواردی است که ما به مدیران استخدام آموزش می‌‌‌دهیم. از سال ۲۰۱۹ که کرونا آمد، معنای سابقه کار در یک شرکت نیز به کلی تغییر کرد. در گذشته، ما ترجیح می‌‌‌دادیم کارمندی را استخدام کنیم که سابقه‌اش در شرکت‌های قبلی، طولانی بوده باشد و بتواند حداقل ۳سال برای ما کار کند. دیدگاه نسل‌‌‌های جدید نسبت به این مقوله با ما فرق دارد. حالا افراد با استعداد و متعهدی را می‌‌‌بینیم که ۱۲ ماه در یک شرکت کار کرده‌‌‌اند.

۶- بازه انتظار در حال کوتاه شدن است

در مقالات به کارجوها گفته می‌شود که میانگین زمانی که برای یک شغل درخواست می‌‌‌دهند تا زمانی که به آنها خبر پذیرش یا رد درخواست داده می‌شود، نزدیک به دو هفته است. اما این دیگر صحت ندارد.

طبق گزارش وب‌سایت ZipRecruiter، ۸۹‌درصد افرادی که طی شش ماه گذشته استخدام شده‌‌‌اند، در عرض یک هفته از کارفرما با آنها تماس گرفته شده و قرار استخدام گذاشته شده است. در حال حاضر در عرصه رقابت بر سر استعدادها، سرعت از هر زمانی مهم‌تر است.

۷- برابری دستمزدها اهمیت بیشتری پیدا کرده

همزمان با اعمال قوانین و استانداردهای برابری دستمزد در سراسر جهان، رهبران منابع انسانی باید رویه‌‌‌های پرداخت خود را بازبینی کنند تا مطمئن شوند که این قوانین رعایت می‌شود. این رهبران تشویق می‌شوند که با این ترند همگام شوند، با کارکنان در این رابطه گفت‌‌‌وگو کنند و استراتژی‌‌‌های «مقاوم در برابر آینده» طراحی کنند.

۸- حمایت مالی و روانی کافی یکی از لازمه‌‌‌های جذب استعدادهای برتر است

بسیاری از سازمان‌ها در حال گسترش مزایای خود به شکل افزایش گزینه‌‌‌های بیمه درمانی، اجرای برنامه‌‌‌های سلامت مالی و حمایت از سلامت روان کارکنان هستند.  کسب و کارها به منظور ماندن در عرصه رقابت باید پکیج‌‌‌های حقوق و مزایای جذاب و قدرتمندی ارائه کنند که پاسخ‌گوی انتظارات کارجوها باشند. در غیراین صورت ممکن است استعدادهای برتر را از دست بدهند.

۹- سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه تنوع، برابری و سهیم‌‌‌سازی

مدیران استخدام و آژانس‌‌‌های کاریابی باید بدانند که پیشرفت هوش مصنوعی، افزایش مشارکت کارکنان در محیط‌‌‌های ترکیبی (حضوری/دورکاری) و استخدام و توسعه استعدادهای مهارت‌‌‌محور، همگی به فرآیندهای عادلانه و فرهنگ همه‌‌‌شمول بستگی دارند. تنوع، برابری و سهیم‌‌‌سازی (DEI)، یک ترند نیست، بلکه پایه و مبنایی ا‌‌‌ست که سایر ترندها بر اساس آن تکامل خواهند یافت. گرچه در ماه‌‌‌های اخیر شاهد کاهش سرمایه‌گذاری‌‌‌ها در این حوزه بوده‌‌‌ایم اما سال ۲۰۲۴ باید سال تمرکز دوباره بر آن باشد.

۱۰-  استخدام سریع با تکنولوژی

به لطف تکنولوژی، کارجوها راحت‌‌‌تر از هر زمانی می‌توانند برای ده‌‌‌ها شغل درخواست دهند. گرچه مدیران استخدام ممکن است با انبوهی از درخواست‌‌‌ها مواجه شوند، اما بسیاری از آنها زائد هستند و چندان جدی نیستند. مهم است که به سرعت از آنها عبور کنید و کارجویان مناسب را پیدا کنید و تشخیص دهید که چه کسانی واقعا پتانسیل دارند.

۱۱- با وجود کاهش دورکاری‌‌‌ها، کارمندها خواهان توازن بیشتر میان کار و زندگی هستند

همزمان که دورکاری به شکلی پیوسته رو به کاهش است، شرکت‌ها باید به دنبال راه‌‌‌هایی باشند تا نیازهای مرتبط با دورکاری کارکنان را جبران کنند. سازمان‌ها باید زمان و تلاش بیشتری را صرف اقداماتی برای ایجاد توازن بیشتر میان کار و زندگی کارمندها کنند تا روحیه نیروها حفظ شود، سهمشان افزایش یابد و آن انعطاف‌‌‌پذیری‌‌‌ که حالا می‌‌‌خواهند فراهم شود.

۱۲-  نقش هوش مصنوعی در جذب استعدادها افزایش خواهد یافت

هوش مصنوعی کاربردهای بسیاری در حوزه استخدام دارد، از غربالگری رزومه‌‌‌ها گرفته تا مچ کردن کارجوها با مشاغل، برنامه‌‌‌ریزی مصاحبه‌‌‌ها و استفاده از الگوریتم‌‌‌های «یادگیری ماشینی» برای تحلیل حجم انبوهی از داده‌‌‌ها. این تکنولوژی می‌تواند واجد شرایط‌‌‌ترین کارجوها را شناسایی کند و در سنجش اثربخشی استراتژی‌های استخدام به ما کمک کند.

۱۳- شرط داشتن مدرک در حال کاهش است

بسیاری از مشاغل، شرط داشتن مدرک را یا کاهش داده یا به کلی حذف کرده‌‌‌اند. طی سال‌‌‌های اخیر، تعداد مشاغلی که شرط استخدامشان، داشتن مدرک لیسانس یا بالاتر است کاهش چشمگیری داشته. مسوولان استخدام باید بدانند که داشتن مدرک در چه مواردی، واقعا نیاز و مرتبط است. آنها همچنین باید به دنبال متدهایی برای تایید و بررسی مهارت‌‌‌ها باشند، مثل مصاحبه‌‌‌های فنی یا فرآیندهای سنجش.

۱۴- نسل‌‌‌های جدید به دنبال کار هدفمند هستند

در سال ۲۰۲۴ و سال‌‌‌های پس از آن، انعطاف‌‌‌پذیری و اهمیت کار، دو معیار مهم کارمندها در انتخاب کارفرما خواهند بود. برخی از جوانان نسل جدید به دنبال شغلی هستند که تفاوتی در جهان ایجاد کند. مثلا بعضی‌‌‌ها دوست دارند جزئی از یک پروژه یا طرح برای حفاظت از محیط‌زیست باشند، هرچند کوچک.

۱۵-  نرخ بیکاری بالا باعث مشکل‌‌‌پسندی کارفرماها می‌شود.

انتظار می‌‌‌رود که در سال جدید، شاهد افزایش نرخ بیکاری باشیم و این یعنی بازار در دست کارفرماهاست. از منظر کسب و کار، این به دست‌‌‌اندرکاران منابع انسانی این امکان را می‌‌‌دهد که نه تنها در زمینه یافتن نیروهای مناسب وسواس بیشتری به خرج دهند، بلکه محدوده حقوق‌‌‌ها نیز روند ثابتی پیدا کند. امید است که نابرابری حقوق میان نیروهای جدید و کارکنان فعلی، دیگر مشکل‌‌‌ساز نباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا