اخباراخبار ویژه

۲۲ محصول جدید پتروشیمی با اجرای طرح‌های پیشران تولید می‌شود

بسپار / ایران پلیمر حسن عباس‌زاده مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز (دوشنبه، هفتم تیرماه) در نشستی با خبرنگاران در تشریح طرح‌های توسعه‌ای و رویکرد جدید تکمیل زنجیره ارزش اظهار کرد: در زنجیره ارزش صنعت نفت از بالادست تا پایین‌دست، مهم‌ترین حلقه که از خام‌فروشی جلوگیری، زنجیره را تکمیل و از منابع هیدروکربوری ایجاد ارزش می‌کند، صنعت پتروشیمی است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۶۷ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال است که از این تعداد سه شرکت تأمین یوتیلیتی هستند، افزود: این مجتمع‌ها سال گذشته حدود ۴۰ میلیون تن معادل ۹۹۲ هزار بشکه نفت خام در روز سوخت و خوراک از بالادست دریافت کردند که حدود ۳۵ میلیون تن محصول نهایی تولید شد، از این مقدار ۲۵  میلیون تن صادر و حدود ۱۰ میلیون تن در داخل عرضه شد.

15 هزار بنگاه اقتصادی فعال می شود

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: ۳۳۰ گرید پلیمری و ۴۰ نوع ماده شیمیایی از این صنعت به صنایع داخلی عرضه می‌شود و حدود ۱۵ هزار بنگاه کوچک و متوسط در زیرمجموعه این صنعت فعال هستند.

عباس‌زاده کمک به تنظیم بازار ارزی کشور را یکی از اقدام‌های صورت گرفته در چند سال اخیر دانست و گفت: شرکت‌های پتروشیمی در سال 98 و 99 بیشتر از تعهد خود به سامانه نیما ارز عرضه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه 48 طرح توسعه‌ای در قالب جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی در دست اجراست، تصریح کرد: این طرح‌ها ظرفیت این صنعت را 45 میلیون تن افزایش خواهند داد که نیاز به 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که حدود 8 میلیارد دلار آن تاکنون هزینه شده است و مابقی در سال‌های آتی هزینه و جذب می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه 11 طرح باقیمانده از جهش دوم صنعت پتروشیمی، ظرفیت این صنعت را با 10 میلیون تن افزایش به 100 میلیون تن می‌رساند، افزود: 3 طرح  از این 11 طرح، در شهرهای اردبیل، خمین و گچساران اجرا شده‌اند که برای نخستین بار واحد پتروشیمی در این شهرها احداث شده است.

عباس‌زاده، 2 طرح ان‌جی‌ال 3200 و ان‌جی‌ال 3100 در جهش دوم را از طرح‌های تأمین خوراک عنوان کرد و گفت: 2 طرح خاص پلی‌پروپیلن خمین و پلیمر پادجم که به سمت تولید ABS می‌رود، محصولات مورد نیاز کشور را تولید خواهند کرد.

10 شهر خارج از هاب‌ های فعلی دارای پتروشیمی می شوند

وی با اشاره به اینکه طرح‌های 38گانه جهش سوم صنعت پتروشیمی تا افق 1404 تکمیل خواهند شد، اظهار کرد: با اجرای این طرح‌ها، 10 شهر خارج از هاب‌های پتروشیمی دارای پتروشیمی خواهند شدکه کمک به توسعه منطقه‌ای صنعت پتروشیمی در کشور می‌کند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: یک طرح تأمین خوراک، یک طرح جمع‌آوری گازهای فلر برای تأمین خوراک بیدبلند خلیج فارس با هدف کاهش اثرات زیست محیطی، طرح PDH سلمان فارسی به عنوان نخستین طرح PDH، نخستین طرح GTPP در اسلام‌آباد با فناوری بومی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و دو طرح GTPP در هاب مکران از جمله طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی هستند.

عباس‌زاده با اشاره به 7 طرح تولید پلی‌پروپیلن گفت: حدود 1.7 میلیون تن پلی‌پروپیلن در قالب طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی به ظرفیت این محصول در صنعت افزوده خواهد شد و ایران در گریدهای عمومی بی‌نیاز از واردات این محصول خواهد شد.

وی به رویکرد جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تأکید و تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش اشاره کرد و افزود: تنوع سبد محصولات می‌تواند تنوع بازارهای هدف محصولات صنعت پتروشیمی را هم افزایش دهد.

با تکمیل زنجیره ارزش، ارزش متوسط هر تن محصول افزایش می یابد

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزایش ارزش متوسط هر تن محصول را از سیاست‌های این شرکت عنوان کرد و ادامه داد: با تکمیل زنجیره ارزش، ارزش متوسط هر تن محصول افزایش خواهد یافت.

عباس‌زاده با بیان اینکه در سال گذشته 675 هزار تن  محصول پتروشیمی به ارزش 1.3 میلیارد دلار وارد شده است، اظهار کرد: باآنالیز این محصولات، تمرکز بر 40 قلم کالای عمده وارداتی انجام و طرح‌های پیشران تعریف شدند که این طرح‌ها در راستای تکمیل زنجیره هستند.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های پیشران 38 طرح با مجموع 3 میلیون تن ظرفیت هستند، تصریح کرد: با اجرای طرح‌های پیشران 22 محصول جدید در صنعت پتروشیمی تولید خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: طرح‌های پیشران در زنجیره پروپیلن 13 طرح، در زنجیره متانول 6 طرح، در زنجیره اتیلن 5 طرح، در زنجیره بنزن 2 طرح و یک طرح زنجیره اوره، یک طرح زنجیره ملامین و یک طرح زنجیره بوتیلن تعریف شده‌اند.

منبع: نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا