اخبار

بهره برداری از دو طرح تولید پلی اتیلن سنگین و کاتالیست پلی پروپیلن بومی در شازند

بسپار/ایران پلیمر ۲ طرح فنی و مهندسی شرکت پتروشیمی شازند با صرف اعتباری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال روز پنجشنبه با حضور رئیس‌جمهوری و استاندار مرکزی به صورت ویدئوکنفرانس بهره‌برداری شد.

یکی از طرح‌های مذکور تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن است که برای نخستین‌بار در کشور توسط شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی توسعه‌یافته و به طور ۱۰۰ درصد با استفاده از تجهیزات بومی ساخته شده است.

ظرفیت تولید کاتالیست ۱۲ تن در سال معادل ۳۰ درصد نیاز صنعت پتروشیمی کشور است که قابل توسعه برای تامین نیاز داخلی کشور نیز وجود دارد.

این کاتالیست برای تولید بیش از یک میلیون تن پلی پروپیلن در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و حجم سرمایه‌گذاری در این طرح یک‌هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

همچنین طرح تولید پلی اتیلن سنگین(تکنولوژی CX) نیز که دانش فنی آن برای نخستین‌بار در کشور توسط شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی توسعه یافته طراحی و ۱۰۰ درصد با تجهیزات بومی ساخته شده است امروز بهره‌برداری شد.

ظرفیت تولید این طرح ۲۰ تن در سال و معادل ۲۵ درصد مصرف صنعت پتروشیمی کشور است که قابلیت توسعه تا تامین ۱۰۰ درصد نیاز کشور نیز در آن وجود دارد.

این طرح با اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که برای تولید بیش از ۹۰۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پتروشیمی شازند در سال ۱۳۷۲ بهره برداری شد و به عنوان یکی از واحدهای فرادستی مطرح در حوزه نفت و گاز برای زنجیره بزرگی از تولیدکنندگان متوسط و کوچک کشور کارسازی و تامین مواد اولیه دارد.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا