اخبار

پس از جلسه ای با حضور چند تشکل/ ۵ پیشنهاد انجمن ملی صنایع پلیمر ایران برای اصلاح قیمت‌گذاری مواد اولیه پتروشیمی/ از شکایت قانونی علیه پتروشیمی ها و وزرات صمت تا نامه به رهبری

بسپار/ ایران پلیمر در جلسه روز گذشته انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با برخی روسای تشکل‌های صنعت پلیمر و پلاستیک و با حضور نماینده وزارت صمت مشکلات عدیده فعالان این صنعت مطرح و پیشنهادات و راهکارهایی برای کاهش التهابات بازار مواد اولیه پتروشیمی ارائه شد.

در این جلسه با بیان اینکه ابهامات زیادی برای صنایع تکمیلی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه وجود دارد، به این مساله اشاره شد که ملاک‌هایی مثل موقعیت جغرافیایی‌ به این معنا که در هر کشوری (بدون معیار خاصی) قیمت ها بالا برود، قیمت مواد در کشور ما نیز افزایش یابد قابل پذیرش نیست.

همچنین مطرح شد که گاهی بالادستی‌ها بدون هیچ مبنای منطقی به مهندسی بازار گریدها می‌پردازند.

از دیگر گلایه‌های مطرح شده این بود که چرا ذی‌نفعان مستقیم افزایش قیمت مواد اولیه باید متولی یا تصمیم‌گیرنده در قیمت‌گذاری‌ها باشند؟

اعضای جلسه بر این نکته تاکید کردند که بخش دولتی و پتروشیمی ها باید در خصوص نحوه قیمت‌گذاری، بازارهای صادراتی و میزان دقیق صادرات خود شفاف‌سازی کنند.

همچنین به این نکته نیز اشاره شد که از آنجایی که قیمت گذاری مواد اولیه پتروشیمی قانون و یا مصوبه مجلس ندارد و با توجه به اینکه محصولات پلیمری و پلاستیکی در حال حاضر معیشت مردم را درگیر کرده، باید به دنبال مذاکره برای ایجاد فرمول های جدید برای قیمت گذاری باشیم.

در این جلسه در خصوص راهکار های مدیریت و کاهش التهابات بازار مواد اولیه پتروشیمی، برخی پیشنهادات قاطع نظیر شکایت قانونی از پتروشیمی ها و وزارت صمت بخاطر کاهش عرضه‌ها مطرح شد چرا که این مساله موجب تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی صنعت پلیمر و پلاستیک آن هم در سال جهش تولید شده‌است.

حتی این پیشنهاد مطرح شد که تشکل‌ها طی نامه‌ای شکایت خود را به مقام معظم رهبری هم برسانند.

استفاده از ابزارهای مالی جدید و ایجاد صندوق های کالایی برای اینکه قابل مشاهده باشد از هر گریدی چقدر وجود دارد، از دیگر پیشنهاداتی بود که در این جلسه مطرح شد.

در نهایت با جمع بندی نظرات و توافق اکثریت اعضای جلسه ۵ راهکار فوری برای جلوگیری از تداوم افزایش بی‌رویه قیمت‌های پایه مواد پتروشیمی به تصویب رسید که به شرح زیر است:

۱. قیمت مواد اولیه پتروشیمی برای صنایع پایین دستی ۹۰ درصد قیمت جهانی باشد(در حال حاضر ۹۵ درصد است).

۲. سقف ۵درصد برای افزایش قیمت اعلامی دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی لحاظ شود.

۳. قیمت مواد اولیه پتروشیمی در صورت افزایش قیمت‌ها ماهیانه اعلام شود و درصورت کاهش قیمت‌ها دوره زمانی اعلام قیمت به همان صورت هفتگی باشد.

۴. در اعلام قیمت‌های پایه شفاف سازی صورت گیرد و نماینده صنایع پایین دستی در قیمت‌گذاری حضور داشته باشد.

۵. قیمت فوب خلیج فارس با همکاری تشکل‌ها و توسط آن‌ها محاسبه و اعلام شود.

 

منبع: اینپیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا