اخباراخبار ویژه

نشست مرکز پژوهش های مجلس با تشکل های صنعت پلیمر، نمایندگان وزارت صمت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی/ روسای انجمن ملی صنایع پلیمر و انجمن صنایع همگن پلاستیک در این جلسه چه گفتند؟

بسپار/ایران پلیمر روز گذشته مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی میزبان تشکل های صنعت پلاستیک، نمایندگان وزارت صمت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود. (با توجه به عدم حضور خبرنگاران مستقل در این جلسه صرفا به بازنشر اطلاعات منتشره توسط دو انجمن ملی صنایع پلیمر و انجمن صنایع همگن پلاستیک اکتفا می شود.)

دکتر سعید ترکمان، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در این نشست سخنان خود را در سرفصل های زیر ارایه کرد:

برای توسعه صنعت پلیمر کافیست مواد اولیه صحیح توزیع شود

رقابت‌ها در بورس کالا مزیت‌های صنعت را به تاراج می‌برد

برآوردها نشان می دهد که مواد اولیه پلیمری تولید شده توسط پتروشیمی ها که در بورس کالا عرضه می شود، تا پایان سال به 3.5 میلیون تن خواهد رسید. از این رو پیش بینی می شود که 8000 واحد صنعتی پلاستیک از این میزان بهره مند خواهند شد.

صنعت پلیمر کشور حدود 5 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و بیش از 700 هزار شغل را در بر دارد.

برآوردها نشان می دهد که میزان ارزآوری این صنعت تا پایان سال به حدود 2.7 میلیارد دلار خواهد رسید.

این در حالی است که اکنون حدود 4 میلیون تن ظرفیت نصب شده خالی در کشور وجود دارد؛ چرا که ظرفیت منصوبه اعلام شده توسط وزارت صمت پس از حذف کدهای اضافه 10 میلیون تن است.

بنابر این توسعه صنعت پلیمر نیاز به سرمایه گذاری جدید ندارد و تنها نیاز است که مواد اولیه به صورت صحیح توزیع شود.

علاوه بر این بر خلاف پتروشیمی ها این صنعت نیاز به سرمایه گذاری کمتری نسبت به پتروشیمی ها دارد و در عین حال اشتغال و ارزش افزوده بیشتری نیز تولید می کند.

برای رسیدن به صنعت پلیمر ترکیه به چه اقداماتی نیاز داریم؟

برای رسیدن به صنعت پلیمر ترکیه باید تولید خود را 4 میلیون تن افزایش دهیم و به تولید 9 میلیون تنی برسیم.

این افزایش تولید با تکنولوژی موجود در کشور می تواند حدود 680 هزار نفر اشتغال جدید ایجاد کند.

تأمین امن و مستمر مواد اولیه، توجه به تولید پلیمرهای پیشرفته و در اختیار داشتن فناوری های روز جهان در وضعیتی که در دانش پلیمر و حتی ماشین آلات در ایران و ترکیه تفاوت عمیقی وجود ندارد، به عنوان پیش نیازهای رسیدن صنعت پلیمر ایران به ترکیه محسوب می شود.

وضعیت صادرات و واردات پلیمری کشور

صادرات محصولات پلیمری علاوه بر صادرات غیر مستقیم به صورت بسته بندی چیزی حدود 2.7 میلیارد دلار است که رقم قابل توجهی به نظر می رسد.

علاوه بر این میزان واردات مواد و مصنوعات پلیمری نیز از 2.8 میلیارد دلار، امروز به 1.4 میلیارد دلار در سال رسیده است که نشان از افزایش قابل توجه تولید در کشور دارد.

 

رقابت‌ها در بورس کالا مزیت‌های صنعت را به تاراج می‌برد

رقابت ها در برخی مواد اولیه پرمصرف مانند پی وی سی موجب شده است که بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل مواجه شوند.

صنایع نساجی کشور در هفته های گذشته با 45 درصد رقابت خرید کرده اند که این موضوع مزیت های نسبی را به تاراج می برد.

 

شاخص‌های تولید صنعتی

نگاه به شاخص های معاملاتی نشان می دهد که از سال 91 تا 99، حجم خرید پلیمرها از سوی صنایع تکمیلی پلیمری کشور از 1.7 میلیون تن به بیش از 3.4 میلیون تن در بورس کالا رسیده است.

این افزایش بیش از 100 درصدی شاخص تولید در حالی رخ داده است که شاخص تولیدات صنعتی کشور رشدی در حدود 9 درصد را در این زمان تجربه می کرد.

 

پتانسیل بالای افزایش قیمت نفتا

بررسی ها نشان می دهد که پتانسیل بالایی در افزایش قیمت نفتا تا سال 2025 وجود دارد.

‌از این رو پتانسیل ‌افزایش‌ جدی ‌و ‌مستمر ‌قیمت ‌محصولات پتروشیمی ‌در‌بازارهای ‌جهانی ‌تا‌سال ‌2025 وجود‌ دارد‌ که ‌به ‌معنی ‌تزریق ‌یک ‌رونق ‌ذاتی‌ در ‌بازار ‌محصولات صنایع ‌تکمیلی ‌است.

‌این ‌نکته ‌موجب‌خواهد‌ شد‌ که ‌احتمال‌ کاهش ‌بهای‌ ارز‌ هم ‌اثر‌برجسته ‌ای‌ بر‌ رونق‌ تولید‌ این‌ صنعت ‌نداشته ‌باشد‌ و‌ می‌توان‌ دورنمای ‌این ‌بازار‌ را‌ برای ‌سال‌1400 بسیار ‌جذاب ‌ارزیابی ‌کرد.

نوسان قیمت ها به افزایش جدی قیمت تمام شده محصولات پلیمری در بازار داخلی انجامیده که مشکلاتی را برای این صنعت به وجود آورده است.

مهرداد صادقی نکو، رییس انجمن همگن صنایع پلاستیک (استان تهران) هم در این نشست با اشاره به عضویت  1130 واحد در این تشکل که 950 عضو آن بهین یابی هستند گفت: در ابتدا از شما تشکر می کنم که با حضور در مرکز، اهمیت به تشکل ها را مثل اواخر دهه 80 جدی گرفته است. اینجا دوستان (پتروشیمی) اشاره کردند که گاز را صادر کنیم بهتر است یا به پتروشیمی ها بدهیم که محصولات پتروشیمیایی تولید کنند؟ من هم این سوال را می پرسم که اگر مواد پتروشیمی را صادر کنیم بهتر است یا بدهیم به صنایع پایین دستی داخلی که ارزش افزوده به آن بدهند؟

پتروشیمی اعلام می کند که 72 درصد تولیدات خود را صادر می کند.

ببینید تا سال 97 بحران تامین مواد اولیه در کشور حاد نبود. از این سال که به هر دلیل واردات متوقف و صنایع داخلی فعالتر شدند، مصرف بالا رفت. شما هر صنعتی را نگاه کنید وابسته به مصنوعات پلیمریست مثل لوازم خانگی که در غیاب واردات و تولید داخل نیازش به مواد پلیمری بیشتر شده است.

مساله این است که ما نه در عرضه و نه در تقاضا مدیریت درستی نداریم.

در کف عرضه و تعیین آن اشتباه عمل می شود در مدیریت تقاضا هم همین است. اگر تولید داخلی مزیت است چرا جواز تاسیس نمی دهیم چرا پروانه صادر نمی کنیم؟ به جای مدیریت تقاضا حذف تقاضا می کنیم.

دوستان آمارهایی ارایه کردند، دکتر ترکمان از 8200 واحد صنعتی نام بردند و وزارت صنعت از حدود 5000 واحد پلیمری. مشکل این است که آمار دقیقی وجود ندارد! ما وزارت بازرگانی و صنعت را ادغام کردیم ولی آنها در باطن نپذیرفته اند. ما تقاضای صنفی تولیدی ها را نمی بینیم. واحدهای صرفا کوچک هم نیستند. ما اعضایی داریم با 800 نفر پرسنل یا 140 نفر پرسنل که جواز صنفی دارند.

در نهایت هم معتقد به وجود تقاضای کاذب نیستیم. اینطور نیست که کسی مواد بخرد و دور بریزد. در نهایت در کشور تبدیل به محصول می شود.

پتروشیمی ها حتی در نیازسنجی تولید هم دچار مشکل بوده اند و از جمله من طرحی برای تولید پلی آمید ندیده ام که واردات آن در کشور 140 هزارتن برآورد می شود.

صادقی نکو در پایان صحبت های خود گفت: یکی از معضلات سامانه ها (افق)  بحث امنیت اطلاعات است. ما با کمیسیون امنیت ملی مجلس هم مکاتبه کردیم ولی هنوز جوابی نگرفته ایم. ما معتقدیم این سامانه باگ اطلاعاتی دارد و چون در تحریم هستیم درز اطلاعات می تواند روی منافع شرکت ها اثر مستقیم بگذارد. پیشنهاد می کنم با توجه به بی طرفی مجلس، کارگروه تخصصی پتروشیمی در همین مرکز ایجاد بشود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا