اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ این جاده  از زباله ساخته شده  است! و جاده خوبی است!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر استفاده از ضایعات پلاستیکی در ساخت جاده به عنوان یک فناوری جدید مورد استفاده قرار می گیرد. در دانشکده ی حمل و نقل کالیفرنیا، طرح استفاده از مواد بازیافتی در ساخت جاده ها مطرح شد. این طرح به این صورت بود که با استفاده از آسفالت بازیافت شده و همچنین پلاستیک های ذوب شده ای که از بطری های پلاستیکی یکبار مصرف به دست می آیند آسفالت جاده تهیه می شود. این اولین باری است که این دانشکده، جاده ای را با استفاده از مواد 100% بازیافتی پوشش می دهد. ولی آخرین بار نخواهد بود.

طرح ابتدایی این پروژه به صورت پوشش دهی سه جاده به طول 100 فوت از بزرگراه 162 کالیفرنیای شمالی در منطقه ی Oroville و مناطق دیگر است. این منطقه تقریبا 65 مایل در شمال Sacramento قرار دارد. این جاده ها را جاده های پلاستیکی می نامند. حدود یک مایل از این جاده ها حدود 150 هزار بطری پلاستیکی را شامل می شود.


ماشین های بازیافت آسفالت، یک لایه از روی سطح جاده جدا می کنند و آن را با رزینی که از بطری های پلاستیکی یکبار مصرف به دست آمده است مخلوط می کنند.

این فناوری توسط شرکت TechniSoil ایجاد شده است. این شرکت قطارهای بازیافت را که مجهز به تجهیزات دانه دانه کردن آسفالت هستند را به کار گرفته و به این وسیله حدود سه اینچ از بخش سطحی جاده جدا می کند. سپس این آسفالت های جدا شده با محمل پلیمری متشکل از پلاستیک های مذاب مخلوط می شود. این مخلوط آسفالتی جدید دوباره بر روی سطح آسفالت قرار می گیرند. این فرایند نیاز به ماشین آلات دیگر برای اعمال مواد دیگر را حذف می کند همچنین دیگر نیازی به حمل و نقل آسفالت اضافی برای تعمیر جاده ها نخواهد بود. به علاوه میزان گازهای گلخانه ای تولیدی در این فرایند بسیار کاهش پیدا می کند.

شرکت MacRebur در اسکاتلند نیز از پلاستیک های ضایعاتی برای ساخت جاده استفاده کرد. این شرکت در تابستان پیش رو قصد دارد اولین خیابان را در انگلستان با استفاده از این فرایند آسفالت کند. برای پوشش دادن جاده ی روستای Carlisle در شمال انگلستان با استفاده از مواد بازیافتی، حدود 238958 کیسه ی پلاستیکی مصرف خواهد شد. بدون این فرایند، این کیسه ها در طبیعت رها می شدند و آلودگی زیست محیطی ایجاد می کردند.
در سال 2016، این شرکت پلاستیک های خاصی را با یک عملگر مخلوط کرد که موجب به هم پیوستن پلاستیک های ضایعاتی می شد. سپس این پلاستیک ها را به صورت گرانول با آسفالت مخلوط کرد که موجب کاهش مصرف قیر در این مواد می شود و میزان مصرف سوخت فسیلی را برای آماده سازی آسفالت نهایی کاهش می دهد. این شرکت در رسانه ی خود بیان کرده است، ما پلاستیک را به حالت نفتی اولیه ی خود مصرف می کنیم و آن را به سنگ ها یموجود در آسفالت می چسبانیم. این کار با استفاده از عملگری که استفاده می کنیم امکان پذیر می شود. این موضوع به معنای دفن زباله ها در جاده ها نیست. بلکه در حقیقت جاده ها در پایان عمرشان بازیافت می شوند و ضایعات پلاستیکی بارها برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند.

این جاده توسط شرکت MacRuber آسفالت شده است. همانطور که مشاهده می شود از نظر ظاهری مانند جاده هایی به نظر می رسد که با استفاده از روش های معمول آسفالت شده اند. با این تفاوت که این نوع آسفالت انعطاف پذیری بالاتری دارد و این باعث انجام بهتر انقباض و انبساط جاده شده و از ایجاد گودال جلوگیری می شود.

جاده ی پلاستیکی MacRebur را میتوان در همه جای دنیا یافت. از اسکاتلند تا استرالیا و یا از دبی تا آفریقای جنوبی. ممکن است شما این موضوع را متوجه نشنوید چون این جاده تفاوت ظاهری با سایر جاده ها ندارد ولی ممکن است احساس متفاوتی روی این جاده ها داشته باشید. چرا که این جاده ها پلاستیکی هستند و بیشتر انعطاف پذیرترند. این موضوع به این مفهوم است که این جاده ها می توانند بهتر در مقابل تنش ها مقاومت کنند و منقبض و منبسط شوند و همچنین در مقابل تغییرات اب و هوایی مقاو ترند. چرا که به دلیل داشتن انقباض و انبساط کافی، کمتر ترک برمی دارند یا در سطح شان گودال ایجاد می شود.
فراموش نکنید که برای ساخت هر مایل از این جاده، معادل یک میلیون بطری پلاستیکی و یا 2.8 میلیون کیسه ی پلاستیکی یکبار مصرف از محیط زیست کم می شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا