اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ استفاده از قطعات کامپوزیت شرکت Telene برای استفاده در اتوبوس های شهری برقی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر
Ebusco 3.0اتوبوس برقی
شرکت رزین سازی Telene SAS ( Bondues ، فرانسه)، با مشارکت شرکت اتوبوس و واگن Ebusco (Deurne، هلند)، دو نوع قطعه کامپوزیت (چندسازه) برای اتوبوس برقی شهری به نام Ebusco 3.0 تولید کرده است. قطعه اول نگهدارنده شیشه بزرگ عقب است، در حالی که قطعه دوم روی براکت ها نصب شده و امکان دسترسی به سیستم الکتریکی و برق اتوبوس را فراهم می کند.

گفته می شود که Ebusco در ابتدا ضرورت وجود یک اتوبوس سبک را تشخیص داده و در همکاری نزدیک باشرکت Operations Pondus (Deurne ، هلند)، بدنه چند سازه یا کامپوزیتی ( BIW یا Body In White ) را برای Ebusco 3.0 تولید کرده است.
رزین انتخابی، پلی دی سیکلوپنتادین ( Telene’s poly dicyclopentadiene-(PDCPD بود که مزایای مختلفی را برای توسعه پانل های بدنه سبک و بادوام ارائه می داد.
همچنین گفته می شود که سیستم های رزین با ویسکوزیته بسیار کم Telene ( 10 میلی پاسکال ثانیه mPa.s) زمان تزریق و چرخه مشابه قالبگیری انتقال رزین با فشار بالا High Pressure Resin Transfer یا HP-RTM را دارند، اما در فشارهای به مراتب کمتر. از دیگر مزایا می توان به کاهش قابل توجه هزینه، دسترسی سریع به فناوری RTM برای اتوبوس های الکتریکی یا وسایل نقلیه تولید شده در تیراژهای کمتر از برنامه های معمول تولید خودرو اشاره کرد.

قطعات Ebusco 3.0 تقریباً 2/55 متر و 2/35 متر طول، یک متر عرض و سه میلی متر ضخامت دارند. زمان تزریق با فشار کمتر از 10 بار برای قطعات مزبور کمتر از 40 ثانیه در دمای 60 درجه سانتیگراد، (سه کیلوگرم رزین)، و زمان چرخه (سیکل تولید ) کمتر از پنج دقیقه بود. توجه داشته باشید که این امر برای تولیدات اولیه بدون هیچ گونه بهینه سازی بیشتری به دست آمد. پخت تکمیلی post cure  در 130 درجه سانتی گراد انجام شد.

بنا به اظهار Ebusco ، قطعات دارای عمر بیشتر و مقاومت بالاتری در برابر آسیب بوده و هزینه های تعمیر یا تعویض کاهش می یابند. از مزایای بیشتر می توان به کاهش وزن و رفع نیاز به ماده رها کننده (release agent ) اشاره کرد. در مقایسه با اپوکسی و پلی اورتان، با رزین Telene ، قطعه حاصل با وزن کمتری تولید می شود.

ادوین ون هرپت ( Edwin van Herpt ) ، مدیر R&T – Composites در شرکت Pondus Operations، می گوید: “تیم Telene در ارائه اولین قطعات کامپوزیت برای Ebusco 3.0 از انتظارات ما فراتر رفته اند.” “ما به لطف مزایای متعددی که کامپوزیت های Telene ارائه می دهد ، در حال بحث و مذاکره در مورد تولید قطعات دیگری هستیم.”

 

ترجمه: مسعود خلج 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا