اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ یافتن روش سریع تر برای فرایند Pultrusion

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر یک گروه تحقیقاتی از Skoltech Center for Design, Manufacturing and Materials (CDMM)، بر روی اثرات افزودنی های فرایندی –آلومینیوم هیدروکسید و زینک استئارات- بر روی سینتیک بسپارش گرماسخت های مورد استفاده در Pultrusion مطالعه کرده اند. نتیجه این مطالعه در مجله Journal of Composite Materials چاپ شده است.

اجزای ساختاری پلاستیک تقویت شده با الیاف (FRP) نسبت به سایر مواد، مانند استیل، چوب و سیمان، مزایای بسیاری دارند و به طورگسترده در پروژه های عمرانی، زیردریایی و ساخت جاده استفاده می شوند. ساختارهای FRP توسط فرآیند Pultrusion  که در آن بسپارش از طریق کشیدن پیوسته مواد صورت می گیرد، تولید می شوند. متخصصان از مدل های ریاضی به منظور بهینه سازی فرایند Pultrusion  استفاده می کنند که موجب حذف آزمایش های گران قیمت بر پایه آزمون و خطا می شود.

برای بهینه سازی فرایند Pultrusion، می بایست پارامترهای بسیاری -از جمله ترکیب مخلوط بسپاری- که بر کیفیت محصول نهایی موثرند، را در نظر گرفت. توصیف دقیق Pultrusion  نیازمند مدل سازی مناسب از سینتیک پخت رزین که خود وابسته به افزودنی های مورد استفاده می باشد، است. در صورت انتخاب درست این مواد، مدلسازی به تشخیص بالاترین سرعت کشش ممکن، کمک می کند. برای افزایش کارایی و در نتیجه اثربخشی هزینه ای فرایند Pultrusion، افزایش سرعت کشش و در عین حال رسیدن به کیفیت دلخواه پروفیل، ضروری است.

یک تیم تحقیقاتی CDMM، ثابت کردند افزودنی ها در فرایند Pultrusion، تاثیر قابل توجهی برسرعت بسپارش دارند. این گروه دریافتند پیش بینی های سرعت کشش با و بدون استفاده از افزودنی ها حدود 7/1 برابر تفاوت داشته، که خود تاثیر زیادی بر عملکرد Pultrusion  می گذارد.

به گفته رییس این تیم تحقیقاتی، آزمایشگاه مواد و ساختار چندسازه ما، به شدت بر بهبود فرایند کار کرده تا سوددهی را در کنار تامین کیفیت ساختاری مورد نیاز بهبود بخشد. برای انجام این کار ما از مدل های ریاضی فرایندهای تولید استفاده کرده و نتیجه آنها را با آزمایش هایی توسط تجهیزات صنعتی راستی آزمایی کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا