اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ مدیریت پسماند پزشکی در بحران شیوع کووید 19

گروه ترجمه و تولید  محتوا در بسپار/ایران پلیمر

1- جمع‌‌آوری طبقه‌‌بندی شده و بسته‌‌بندی پسماند پزشکی
1-1- آیا انواع مختلف پسماند پزشکی می‌‌توانند با یکدیگر مخلوط و جمع‌‌آوری شوند؟
موسسات بهداشتی و پزشکی باید مدیریت طبقه‌‌بندی شده پسماند پزشکی را مطابق با فهرست طبقه‌‌بندی شده پسماند پزشکی اجرا کنند. نمودارهای قیاسی یا توصیفات نوشتاری روش‌‌های جمع‌‌آوری طبقه‌‌بندی شده پسماند پزشکی باید در محلی که پسماند پزشکی تولید می‌‌شود تنظیم شوند تا مشخص شود که پسماند عفونی، پسماند آسیب‌‌ها (پاتولوژی)، پسماند تیز، پسماند دارویی و پسماند شیمیایی نمی‌‌توانند با یکدیگر مخلوط شوند. مقدار کمی از پسماند دارویی می‌‌تواند درون پسماند عفونی مخلوط شود، اما باید با برچسب روی آن مشخص شود. از مخلوط پسماند پزشکی با دیگر پسماندها و زباله‌‌های خانگی باید اجتناب شود.
یادآوری: الزامات خاصی برای پسماند پرخطر، پسماند پزشکی و فضولات تولیدشده توسط بیماران یا بیماری‌‌های عفونی وجود دارد. هدف از جمع‌‌آوری طبقه‌‌بندی شده برخی از انواع پسماند پزشکی فرستادن آن‌‌ها به موسسات تخصصی برای دفع، به جای واحدهای دفع متمرکز برای دفع مخلوط است. مدیریت داروهای بیهوشی، روان‌‌گردان، رادیواکتیو و سمی و پسماند مربوطه توسط موسسات پزشکی و بهداشتی باید مطابق با قوانین مربوطه، مقررات اداری، قانون‌‌ها و استانداردهای آن کشور انجام شود.

1-2- چه‌‌چیزی در پسماند پزشکی پرخطر وجود دارد؟ نحوه مقابله با آن قبل از جمع‌‌آوری چیست؟
مقررات مدیریت پسماند پزشکی بیان می‌‌کند که پسماند پرخطر ازجمله محیط و آزمونه کشت بیماری‌‌زا، محلول نگه‌‌داری سویه‌‌ها (strain) و دانه‌‌های ویروس در پسماند پزشکی باید توسط سترون‌‌سازی فشار بخار یا عملیات ضدعفونی شیمیایی در محل تولید اصلاح شوند و متعاقبا جمع‌‌آوری و به‌‌عنوان پسماند عفونی تحت عملیات قرار گیرند.

1-3 – پسماند پزشکی شیمیایی چگونه باید جمع‌‌آوری و دفع شوند؟
پسماند شیمیایی باید در ظروف بسته‌‌بندی مخصوص قرار داده شوند. مخلوط کردن آن‌‌ها با دیگر انواع پسماند پزشکی ممنوع است. پسماند شیمیایی قابل اشتعال و قابل انفجار باید به‌‌صورت جداگانه جمع‌‌آوری و حمل شوند. موسسات پزشکی و بهداشتی باید مطابق با روال مربوطه برای دفع پسماندهای خطرناک، آن را به واحدهای دفع پسماند خطرناک با قابلیت دفع تحویل دهند. واحدهای دفع متمرکز برای پسماند پزشکی باید در تایید مقصد دفع مربوطه کمک کنند.

1-5- چه الزاماتی برای محدوده زمانی جمع‌‌آوری پسماند پزشکی وجود دارد؟
واحدهای تولید پسماند پزشکی باید پسماند پزشکی تولیدشده در واحدهای خود را حداقل یک‌‌بار در روز جمع‌‌آوری کنند. پسماند پزشکی تولیدشده در فعالیت‌‌های پزشکی ازجمله گردش پزشکی و کمک‌‌های اولیه باید بلافاصله پس از اتمام فعالیت‌‌های پزشکی جمع‌‌آوری شوند.

1-6- اصول جمع‌‌آوری طبقه‌‌بندی شده برای پسماند پزشکی چه الزاماتی را باید برآورده سازند؟
اصول جمع‌‌آوری طبقه‌‌بندی شده به اصول انبارش موقت دریافت پسماند پزشکی فرستاده شده توسط کارکنان پزشکی در موقعیت‌‌های مختلف پزشکی اطلاق می‌‌شود. اصول جمع‌‌آوری طبقه‌‌بندی شده در درمانگاه‌‌های سرپایی (اورژانس)، بخش‌‌های پزشکی، بخش‌‌های فناوری پزشکی و بخش‌‌ها (منطقه بستری) برای جمع‌‌آوری طبقه‌‌بندی شده، بسته‌‌بندی و مدیریت پسماند پزشکی قبل از تحویل به انبار نگه‌‌داری موقت موسسه تنظیم می‌‌شوند. اصول جمع‌‌آوری طبقه‌‌بندی شده برای پسماند پزشکی در موسسات پزشکی کوچک ازجمله درمانگاه‌‌ها معمولا همراه با انبار ذخیره موقت و محفظه‌‌های ذخیره موقت تنظیم می‌‌شوند.

1-7- هنگامی که یک حادثه پسماند پزشکی در موسسات پزشکی رخ می‌‌دهد چه اقدامات اضطراری باید انجام گیرد؟
نوع و مقدار پسماند پزشکی اتلافی، نشت کرده و منتشرشده و زمان، دامنه تحت‌‌تاثیر و شدت حادثه را تشخیص دهید. کارکنان مربوطه را برای تمیز کردن محل نشت‌‌کرده و منتشرشده مطابق با طرح اضطراری سازمان‌‌دهی کنید.
هنگام تمیزکردن منطقه آلوده شده توسط پسماند پزشکی، اثر آن بر بیماران، کارکنان پزشکی، دیگر کارکنان در محل و محیط باید به حداقل برسد.
اقدامات ایمنی دفع مناسب را انجام دهید، ضدعفونی یا سایر اقدامات بی‌‌ضرر را برای مناطق و لوازم آلوده و نشتی انجام دهید و اگر لازم است منطقه آلوده شده را ببندید.
هنگام ضدعفونی کردن منطقه آلوده شده توسط پسماند عفونی، عمل ضدعفونی باید از منطقه با آلودگی کم‌‌تر شروع شود. ابزاری که ممکن است آلوده شوند نیز باید ضدعفونی شوند. کارکنان باید تنها پس از اطمینان از سلامتی و حفاظت خود کارهای خود را انجام دهند. پس از دفع، موسسه پزشکی باید علت وقوع حادثه را بررسی و اقدامات پیشگیرانه موثری را برای جلوگیری از وقایع مشابه انجام دهند.
گزارش اضطراری موسسه پزشکی اساسا شامل زمان، محل و مروری کوتاه بر حادثه؛ نوع و مقدار پسماند ازدست رفته، نشت کرده یا منتشرشده؛ علت احتمالی حادثه؛ خطر و اثر ناشی از حادثه؛ و اقدامات دفع اضطراری و نتایج است.

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر
[email protected]

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۳ ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا