اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ زیره‌ی کفش ارتوپدی راحت‌تر، پایدارتر و شخصی تر از جنس Elastollan

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر Elastollan نوعی پلی یورتان گرمانرم از محصولات شرکت BASF است که به عنوان رشته در چاپ سه بعدی زیره‌های کفش مورد استفاده قرار گرفته است. در این کاربرد، این ماده بیش از همه به دلیل میرایی ارتعاش عالی و همچنین انعطاف پذیری شناخته می‌شود. همچنین مقاومت سایشی بسیار بالایی دارد که باعث می‌شود در استفاده‌های زیاد و طولانی مدت مثل کفش‌های ورزشی، بادوام و راحت باشد. Elastollan حتی با نوسان دما ویژگی‌های خود را حفظ می‌کند.

تطابق عالی این ماده‌ی گرمانرم با چالش‌های اکستروژن ناپیوسته در چاپ سه بعدی (FDM) امکان طراحی ریز ساختار‌هایی با چگالی‌های متفاوت را در زیره‌های کفش فراهم می‌کند. به این ترتیب زیره‌های کفش با توجه به نیاز‌های فردی و به صورت انتخابی طراحی و ساخته می‌شوند. بنابراین قسمت‌های نرم زیره می‌تواند با چگالی کمتر پر شود تا راحتی بیشتری داشته باشد و نقاطی که نیاز به سفتی بیشتری دارند با چگالی بیشتری پر می‌شوند تا پا را محکم نگه دارند.

معمولا از گونه‌های Elastollan با Shore A  برابر با 85 (نرم) و 95 (سخت) در زیره‌های طبی و ارتوپدی استفاده می‌شود تا تمام اسکلت بدن را حمایت کند. Elastollan همچنین در زیره‌های مخصوص کفش‌های ورزشی که تکیه گاهی برای تحمل بار و افزایش حرکت پا مطلوب است، کاربرد دارد. تولید به روش چاپ سه بعدی و استفاده از این ماده کمک می‌کند تا ساختار شبکه‌باز ایجاد شود و امکان تنفس را از طریق زیره‌ی کفش فراهم کند. همچنین لبه‌های سفت نامطلوب به طور کامل حذف می‌شوند و همچنین پهنای ناحیه‌ی انتقال کاملا قابل تنظیم است و این امر انعطاف پذیری کامل و کاربردی Elastollan را نشان می‌دهد.

تولید زیره‌ی کفش ساخته شده از رشته‌های پلی یورتان گرمانرم امکان بازیافت را نیز فراهم می‌کند. برخلاف زیره‌های رایج فومی، این زیره‌ها را می‌توان پس از آسیاب کردن دوباره اکستروژن و به دانه تبدیل کرد و کاملاً قابل بازیافت است.

همچنین در این روش تولید، از مواد اولیه درست به اندازه‌ی مورد نیاز استفاده می‌شود و تقریباً هیچ مازادی در تولید وجود نخواهد داشت. با وجود افزایش هر روزه‌ی قیمت مواد اولیه، این موضوع در تولید انبوه صرفه‌ی اقتصادی خود را نشان می‌دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا