اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ ترکیب به دست آمده از بتاکاروتن، یک عنصر کلیدی در فرمول پلاستیک زیستی و کاملاً تخریب پذیر

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر ترکیبی که از بتاکاروتن به دست می‌آید می‌تواند یکی از بلوک‌های سازنده یک بسپار کاملاً تجزیه‌پذیر و زیست‌پایه باشد. هویج به دلیل ترکیباتی به نام کاروتنوئیدها در طیف رنگی از رنگ‌های روشن – قرمز، نارنجی، زرد و کبود وجود دارد. این مواد در برابر اشعه فرابنفش مضر، به سلامت چشم کمک می‌کنند. جالب اینجاست که ساختارهای مولکولی کاروتنوئیدها مانند β-کاروتن مانند بلوک‌های ساختمانی برخی بسپارها هستند. در حال حاضر پژوهشگرانی از آمریکا گزارش داده اند ترکیبی را که از بتا کاروتن به دست می‌آید، در بسپاری که کاملاً تجزیه پذیر است، وارد کرده اند.

بسپارها و پلاستیک‌های تشکیل شده از مواد طبیعی و زیست تخریب پذیر برای استفاده در محصولات مصرفی بسیار مورد نیاز هستند. با استفاده از نیل، وانیلین و ملانین، دانشمندان بسپارهای زیستی را ایجاد کرده اند که دارای خواص رسانای الکتریکی هستند و برای ذخیره انرژی، کاربردهای زیست پزشکی و حسگر جذاب هستند.

کاروتنوئیدها مجموعه دیگری از ترکیبات طبیعی هستند که انتظار می‌رود بارها را منتقل کنند، اما آنها به طور گسترده در طراحی بسپارآزمایش نشده اند. یکی دیگر از مزایای احتمالی این است که این ترکیبات در حضور اشعه‌ی فرا بنفش و برخی مواد شیمیایی از هم جدا شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا