اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با مهدی بدلی، مدیرعامل نکوساز صنعت پلیمر آریا: سرمایه گذاری در صنعت بازیافت کم ریسک و به سرعت برگشت پذیر است

بسپار/ایران پلیمر شرکت Jewell زیرمجموعه ای دارد به نام دایون که این شرکت به صورت تخصصی در زمینه خطوط بازیافت کار می کند و در ایران هم فروش نسبتا زیادی داشته است. صنعت بازیافت پلاستیک به چند شاخه بر اساس مواد ورودی مثل لوله، ورق، ضایعات آسیابی و نخ و الیاف که این مورد اخیر چالش برانگیزترند، تقسیم بندی می شود.

در همه این زمینه ها Jewell خطوط کامل ارایه می کند. در خطوط لوله از شردرهای سایز بزرگ شاخه های 6 متری با قطر 1600 تا 2000 میلی متر تا موارد دیگر. شرد کردن، رنده کردن، ورود به کراشر و بعد از کراشر ورود به اکسترودر تک پیچ و نهایتا تولید گرانول بازیافتی  در این خط دیده شده است.

در مورد الیاف بطری های PET و نایلون و … کارای بزرگی در این شرکت ماشین ساز انجام شده که نمونه آن خطوط بازیافت و شستشوی بطری PET  و خطوط بازیافت و شستشوی نایلون و پلاستیک است که در انتهای خط، محصول به صورت پرک های خرد و تمیز شده PET  در دسترس است.

اگر ورودی ها PE  و PP و PA  باشند، اکسترودرهای تک پیچ مورد استفاده قرار می گیرند. در بازیافت الیاف و PET برای فیلتراسیون بهتر و بالاتر، فیلتر شمعی باعث می شود بدون پایین آمدن خواص گرانولی شفاف و بازیافتی حاصل شود.

در خصوص سرمایه گذاری ها در صنعت بازیافت ایران می توانم بگویم که سرمایه گذاری آرام آرام در حال تکان خوردن است ولی البته که متناسب با سرعت حرکت دنیا نیست. در ایران به دلیل عدم حمایت از طرف دولت، سرمایه گذاری ها بسیار پایین است. اصولا بازیافت، صنفی ست که با حداقل امکانات و دستگاه ایرانی و ساده در حال حرکت است. نتیجه ای هم که شاهد هستیم، فروش محصولات با قیمت پایین و نسبتا بی کیفیت است. این صنعت هم مثل سایر صنایع نیازمند سیستم و ماشین و تکنولوژی روز دنیاست.

تفکیک زباله از مبدا باید مکانیسم های اصولی پیدا کند. در کارخانه ها، سورتینگ بر اساس رنگ و مواد انجام شود. شرکت ها با سرمایه دولتی یا وام دولتی اینها را به صنایع بازیافت تحویل بدهند و مجدد وارد چرخه تولید بشود که در ایران متاسفانه چنین نیست.

ارتباط با متولیان بازیافت در کشور دچار سردرگمی است. هنوز مشخص نیست، طرف حساب شهرداری است یا سازمان محیط زیست؟ مدیریت بازیافت دفن زباله ست یا کدام روش و روش ها؟ فقط به دنبال پاک کردن صورت مساله هستند. کسی هم در چنین شرایطی سرمایه گذاری سنگین نمی کند. حرکت انقلابی و بزرگی دست کم من تا امروز ندیده ام.

پیشنهاد من این است که دولت وام و تسهیلات بدهد به کسانی که مایل به سرمایه گذاری در این صنعت هستند. بحث جمع آوری و تفکیک پسماندهای پلاستیکی توسط کودکان کار هم باید به طور جدی اصلاح و ساماندهی شود. جمع آوری اینها توسط کودکان کار یا متاسفانه معتادین که توجهی به زباله های بیمارستانی و … هم ندارند، موجب انتقال بیماری به اطرافیانشان هم می شود. متاسفانه برای تفکیک در مبدا هیچ روندی وجود ندارد و صرفا به صورت خودجوش توسط برخی مردم انجام می شود و فرهنگ سازی در خصوص آن انجام نشده است.

اصلا خوب است که ورود ضایعات پلیمری در بورس کالا پیش بینی شود. خریدار حتما زیاد خواهد بود.

بازیافت یک ترند جهانی و مهم در صنعت پلیمر دنیاست چنانکه در نمایشگاه های تخصصی پلاستیک در آلمان، ترکیه، امارت متحده عربی، چین و … امسال شاهد دستاوردهایی در حوزه بازیافت و اقتصاد چرخشی، استفاده از پلیمرهای زیست تخریب پذیر و بایوپلیمرها بودیم.

Jewll هم در دو سال اخیر بیشترین فروش کامپاندرهایش روی بایوپلیمرها بوده است. به شدت در چین پیگیر این هستند. ما در ایران تولید PLA و بقیه پلیمرهای زیستی را نداریم و چسبیده ایم به پلی الفین های عمومی و لاستیک و اوره و امونیاک!

سرمایه گذاری مادر در این حوزه در دنیا، توسط دولت ها انجام می شود که ما در کشور روی آن برنامه ای نداریم یا من مطلع نیستم و نشانه ای از آن نمی بینم.

هیچ فشار و هدایتی روی تولید و مصرف پلیمرها نیست. این می تواند در بلندمدت ما را در حذف آثار تخریبی روی محیط زیست از دنیا عقب بیندازد.

بهترین روش دنیا رفتن به سمت بایوپلیمرهاست. اکسترودرسازا در اروپا سرمایه گذاری تحقیق و توسعه وحشتناکی روی این امر کرده اند. کوپریون یا Erema  را ببینید که چه سرمایه گذاری سنگینی روی بازیافت داشته اند. مساله هم فقط وارد کردن خطوط و ماشین آلات نیست! باید علمش را وارد کنیم. تنها با باز شدن شرایط سیاسی و ارتباطات بین المللی محقق خواهد شد.

روز به روز نیاز بشر به پلاستیک و پلیمر بیشتر می شود. کاربرد پلیمرها در صنایع مخلف در ده سال اخیر چندین برابر شده است. بنابراین باید به فکر سازوکارهایی باشیم تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

سرمایه گذاری در بخش بازیافت را از قابل برگشت ترین سرمایه گذاری ها می دانم. با اطمینان می گویم که کم ریسک ترین سرمایه گذاری در صنعت پلیمر و پتروشیمی است.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 245 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا