اختصاصی بسپار/ آخرین تحولات حوزه ورقسازی

بسپار/ ایران پلیمر کاربردهای اخیر ورقها شامل استفاده در اجزای داخلی اتاقک قطار، گونههای طراحی شده برای رقابت با قالبگیری تزریقی تا استفاده در قایقهای تندرو است که در این مقاله آخرین تحولات در این حوزه آورده شده است.
ورقها در گوشهوکنار هر صنعتی در حال استفاده هستند؛ از محصولات بستهبندی گرماشکلدهی شده گرفته تا کاربریهایی که پیشرفته و مهندسیتر هستند، مثل ساختوساز یا ماشینآلات.
یک مثال برای این موضوع، ورق پوششدهی شدهی آکریلیکیِ ریختهگری شده پیوسته با نام Induro از شرکت Trinseo است که به عنوان جایگزینِ بادوامتر برای قاب¬بندهایی (Panel) که در سطوح خارجی استفاده میشوند، تولید شده است.
ادعا شده که این صفحات دارای مزیتهایی دربرابر موادی مانند پوششهای ژلی و الیاف شیشه هستند. این مزایا شامل بهبود زیبایی ظاهری، عملکرد و فرایندپذیری است. این محصول به دلیل مقاومت جوی و فرابنفش (UV) آکریلیک، در شرایط محیطی سخت به خوبی عمل میکند. در قیاس با پوشش ژلی و پلیاستر تقویت شده با الیاف، این محصولات تولید بدون نشر و هیدروکربن را امکانپذیر میکنند و فراورش قطعات را به دلیل تولید قطعات با ضخامت یکسان و تکرارپذیر در کل عرض ورقها، ساده میکنند.
محصول Induro شرکت Trinseo به تولیدکنندگان امکان میدهد تا نماپوشهی (Finish) با کیفیت و بادوام به مشتریانشان ارایه دهند. به گفته شرکت، این محصول برای بزرگترین و قابلرویتترین قطعات وسایل نقلیه استفاده میشود.
در نتیجه این پروژه تحقیقاتی چندین ساله، محصول Induro به سازندگانی که به دنبال مواد بادوامتر هستند کمک میکند. این محصول که بهطور یکنواختی حاوی رنگدانه شده است، نسبت به مواد متداول، رنگ پایدارتر و حساسیت کمتر دربرابر پرتو فرابنفش دارد؛ در ضمن، این محصول دارای رنگبندی هم میباشد. بنا بر اظهار شرکت Trinseo، مشخصات بدون محوشدگی (Non-fading) و بدون زردشدگی آکریلیک میتواند برای شرایط محیطی سخت، نماپوشهی طولانیمدتی ایجاد کند.
نماپوشهی چندلایه، مقاومت خوبی دربرابر گچیشدن (Chalking) و از بین رفتن سطح در محیطهای خشن و سخت نشان میدهد. این محصول تا طول 26223 میلیمتر و تا عرض 2642 میلیمتر قابلیت سفارشیسازی دارد.
محیط داخلی قطار
شرکت سوییسیِ Stadler، سازنده وسایل نقلیه ریلی، از ورقهای Simorail HL3 شرکت Simona استفاده کرده است تا انواع قطعات گرماشکلدهی شده را تولید کند.
این قطعات در طراحی داخلی جدیدترین قطار برقی شرکت Stadler، با نام Tina، استفاده شدهاند. ورقهای استفاده شده ضمانت دوام طولانی را میدهند و حتی بعد از اتمام چرخه عمر محصول امکان بازیافت نیز دارند.
با توجه به عرضه این محصول که تمام موارد قطار را پوشش میدهد، شرکتStadler مشتاق بود که انعطافپذیری را با استانداردسازی در هنگام توسعه نسل جدید قطارها ترکیب کند. برای شرکتهای قطارسازی حد مطلوب فراتر از امنیت و جلوههای بصری قطارها است.
هدف این است که موادی برای این منظور تولید شوند که خواص مکانیکی خوب با وزن کم و درجه بالایی از انعطافپذیری در طراحی را داشته باشند. همچنین طبق استاندارد EN 45545-2، قطارها باید زیستپایدار (Sustainable)، بادوام، و نظافت آسان داشته باشند.
به خاطر داشتن استحکام ضربهای زیاد، پایداری ابعادی، و قابلیت گرماشکلدهی، برای تولید صندلیها، دیوارهها، و پوششها و قرنیز قطارها، محصولSimorail انتخاب شده است. در مقایسه با دیگر مواد از جمله چندلایههای مقاوم در برابر فشار زیاد (High-Pressure Laminate) و بسپارهای تقویت شده با الیاف شیشه (GRP)، Simorail HL3 قابلیتِ بازیافت و زیبایی ظاهری دارد. این ورقها تقریبا در هر رنگی و هر بافتی قابل عرضه هستند. افزون بر اینها، چون محصولات با رنگ یکپارچه عرضه میشوند، دیگر نیازی به رنگ کردن و پوششدهی زمانبر نیست. همچنین پروژه قطار Tina شامل همکاری شرکتهای DuroTherm، Lakowa و Swissplast است.
برگردان: مهندس عمادالدین درانی [email protected]
(ادامه دارد …)
متن کامل این مقاله را می توانید در شماره 260 ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد ماه منتشر شده است، بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.