اقتصاد و مدیریت
چگونه ارتباط با مشتری را مدیریت کنیم

بسپار می نویسد، مدیریت ارتباط با مشتری یا Customer Relation Management از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
سعی کنید مشتریان فعلی خود را حفظ کنید چون در حال حاضر بازار دارد به این سمت حرکت میکند. در این شرایط اقتصادی خیلی به دنبال مشتریهای جدید نباشید. به مدیران فروش یا مدیران روابط عمومی سازمان خود دستورالعملی بدهید که طبق آن مشتریانی را که در گذشته از شما خرید میکردند اما مدتیست که سراغ شما نیامدهاند را دوباره احیا کنند. متاسفانه در ایران به محض این که بازار خراب میشود ما تبلیغات میکنیم که مشتریان جدید را شناسایی کنیم. شما بهتر است ده برابر بیشتر هزینه کنید که مشتریان قدیمی خود را حفظ کنید. آنها مهمتر از مشتریان جدید شما هستند.