اختصاصی بسپار/ سرپوش های مقاوم به فشار کامپوزیتی با الیاف کربن برای ساخت هواپیماها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر پروژه سرپوشهای فشار نوآورانه در مقیاس کامل (FUSINBUL) Clean Sky 2 که توسط Horizon 2020 اتحادیه اروپا تامین میشود، با هدف توسعه و اعتبارسنجی دو فرآیند تولید پیشرفته در دستیابی به کاهش قابل توجه در هزینه کلی تولید جهت هواپیماهای منطقهای، اخیراً دو نمایش جهت سرپوش 3.5 متری برای آزمایش و صدور گواهینامه ساخته است (شکل 2).
کنسرسیوم FUSINBUL توسط Fidamc (مرکز تحقیقات، توسعه و کاربرد کامپوزیت ها، مادرید، اسپانیا)، Metitalia (Angri SA، ایتالیا)، OMPM (ایتالیا) و Sertec تشکیل شده و Aircrafts Leonardo (رم، ایتالیا) به عنوان رهبر عمل می کند.
Fidamc هماهنگ کننده پروژه است و مسئولیت ساخت درپوش های کامپوزیت را بر عهده دارد. Metitalia و OMPM مسئول طراحی و ساخت جزئیات قالب و قطعات فلزی مورد نیاز برای آزمایشهای نمایش هستند و Sertec مسئول طراحی اولیه و انتشار نقشه های قالب است.
طبق گفته شرکای پروژه، این درپوشها با استفاده از پلاستیک تقویتشده با الیاف کربن (CFRP) و تکنیکهای چیدمان پیشرفته، با هدف افزایش قابلیتهای تولید سریال برای توسعه آنها، تولید خواهند شد.
قرار است از دو فناوری مختلف برای ساخت دیوارپوش ها استفاده شود:
• پیش آغشته سازی CFRP با رزین اپوکسی (prepreg) با استفاده از یک فرآیند cobonding
• CFRP با الیاف خشک با استفاده از فرایند resin infusion یا تزریق رزین خارج از اتوکلاو (OOA یا out-of-autoclave ).
رشته های امگا و لایه پخت شده (از طریق AFP) به طور جداگانه تزریق می شوند و سپس توسط پرچ به هم متصل می گردند .
برای ساخت این عناصر، طراحی قالب برای پاسخگویی به نیازهای فرآیندهای تولید و نیازهای صنعتی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، یک قالب آلومینیومی ریختهگری با ریختهگری فوم محو شونده ساخته شده است – فرآیندی که در آن فلز مذاب یک قالب فوم را که با ماسه ثابت نگه داشته شده است تبخیر میکند. یک سیستم دو تکه و اب بند دقیق و قوی، شکاف یا لبه را حذف می کند.
شکل 2. نمای جلوی سرپوش کامپوزیت (چپ). نمای پشت با رشته های یکپارچه امگا (راست)
برگردان : مسعود خلج