SNAPP: داستان ایده ای ساده که بومی و میلیون یورویی شد
بسپار- اسنپ نسخه بومی سازی شده ی اپلیکیشن محبوب اوبر/Uber در سراسر دنیاست که در سال 1393 توسط شهرام شاهکار، یک دانشجوی مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اولین استارت آپ ایرانی در زمینه ی حمل و نقل عمومی تاسیس شد.
گردآوری: فرنام نامور
اسنپ نسخه بومی سازی شده ی اپلیکیشن محبوب اوبر/Uber در سراسر دنیاست که در سال 1393 توسط شهرام شاهکار، یک دانشجوی مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اولین استارت آپ ایرانی در زمینه ی حمل و نقل عمومی تاسیس شد.
اپلیکیشنی که این دانشجو آن را معرفی کرد، تنها سه سال بعد، چندین میلیون یورو سرمایه از سوی یک شرکت بین المللی جذب کرد!
اسنپ، اولین و بزرگترین شرکت نرم افزاری درخواست خودرو در ایران، در سال 1395 معادل 20 میلیون یورو سرمایه از MTN دریافت کرد.
شهرام شاهکار، رییس هیات مدیره شرکت اسنپ اعلام کرد که این سرمایه گذاری به او این امکان را می دهد تا فعالیت های اسنپ را با سرعت بیشتری از تهران به سایر شهرهای دیگر بسط و توسعه دهد. اسماعیل جارودی، قائم مقام شرکت MTN در خاورمیانه و شمال آفریقا هم درباره این سرمایهگذاری گفته است که ما از ابتدای راهاندازی اسنپ فعالیت آن را به دقت زیر نظر داشتیم و تحت تاثیر موفقیت و قدرت اسنپ برای فراگیر کردن این سیستم در تهران و افزایش تعداد کاربران آن قرار گرفتیم. آنها موفق شدهاند طی مدت کوتاهی بازار درخواست اینترنتی خودرو در ایران را در اختیار بگیرند و حالا MTN به ادامه این مشارکت بسیار امیدوار است.
شرکت اپراتور تلفن همراه MTN که بزرگترین شرکت تلفن همراه در آفریقا از نظر میزان فروش است، از طریق “گروه اینترنت میدل ایسترن” و “آفریقا اینترنت هولدینگز” در شرکتهای فناوری نوپا سرمایه گذاری می کند. هر دوی این شرکتها، سرمایه گذاری مشترک ام تی ان با شرکت “راکت اینترنت” آلمان هستند. MTN همچنین سهامدار عمده در ایرانسل و گروه اینترنتی ایران است.
جالب است بدانید که اسنپ از سال ۱۳۹۳ تاکنون با میانگین رشد ماهیانه ۱۰۰درصدی توانسته به یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران تبدیل شود. این اپلیکیشن ده ها هزار کاربر بهعنوان راننده و صدها هزار کاربر بهعنوان مسافر دارد.
قسمت اعظم جمعیت 80 میلیونی ایران زیر 30 سال سن دارند که از این تعداد 98 درصد سواد خواندن و نوشتن دارند. نزدیک به 65 درصد خانوارهای ایرانی به پهنباند دسترسی دارند و ضریب نفود موبایل در کشور رقم خیرهکننده 136 درصد است. تخمین زده میشود که تعداد مشترکان تلفن همراه 83.2 میلیون باشد که در منطقه خاورمیانه بالاترین رقم است.
عموما برای راه اندازی هر کسب و کاري به بررسي و مطالعه و سرمايه گذاري زماني زيادي روي موارد بسياري نياز است. استفاده از نخبگان و نيروي انساني برجسته در بخشهاي مختلف جزو مهمترين عوامل اجرا کردن طرحها و ايدههاست. اسنپ هم مانند تمام کسب و کارهاي موفق ماهها تلاش و بررسي را در اين زمينه انجام داد و در نهايت با پشتيبانی گروه اينترنتي ايران IIG توانست عملياتي و اجرا شود.
اسنپ چگونه شروع به کار کرد؟
در بخشی از گفت و گوی شهرام شاهکار با سایت راه پرداخت آمده است: ما تابستان ۹۳ و با نام تاکسییاب کار را شروع کردیم. خرداد ۹۴ بود که به اسنپ تغییر نام دادیم و نسخه آزمایشی اپلیکیشن اسنپ را ارایه کردیم. آبان ماه سال گذشته هم نسخه ۲ اسنپ متولد شد. اما دلیل این تغییر نام بیشتر به سیاستهای ما در حوزه گسترش فعالیتهایمان برمیگشت. واژه «تاکسی یاب»، بیشتر به حملونقل مسافر اشاره میکند اما ایده ما برای اسنپ چیزی فراتر از جابجایی مسافر است و قصد داریم در حوزههای دیگری هم فعالیتمان را گسترش دهیم. عموما براي راه اندازي هر کسب و کاري به بررسي و مطالعه و سرمايه گذاري زماني زيادي روي موارد بسياري نياز هست. استفاده از نخبگان و نيروي انساني برجسته در بخش هاي مختلف جزو مهم ترين عوامل اجرا کردن طرح ها و ايده هاست. اسنپ هم مانند تمام کسب و کارهای موفق ماه ها تلاش و بررسي را در اين زمينه انجام داد و در نهايت با پشتيباني گروه اينترنتي ايران IIG توانست عملياتي و اجرا شود.
مسیر سخت و دشواری را طی کردیم. مهمترین دغدغه اسنپ هم مثل بقیه استارتآپها، اعتمادسازی بین کاربران بود. برای ایجاد این اعتماد خیلی تلاش کردیم و روند رشدمان هم نشان میدهد در این راه موفق بودهایم.
چالش بعدی ما زیرساخت بود. زیرساختهایی که تحت کنترل و اختیار خود ما نبود، مثل اینترنت همراه. کسبوکار ما مبتنی بر اینترنت است و کاربر برای استفاده باید حتماً به اینترنت وای فای یا اینترنت همراه دسترسی داشته باشد. در ابتدای فعالیت، فقط یک اپراتور اینترنت نسل سوم ارایه میداد اما الآن وضع خیلی بهتر شده و اینترنت پرسرعت همراه در اکثر نقاط شهر، قابلدسترس است.
چالش سوم هم که تقریباً تمام استارتآپها با آن روبرو هستند، نیروی انسانی بود. استارتآپها به نیروی انسانی خلاق و متخصص نیاز دارند و متأسفانه فضای آموزشی کشور متناسب با این نیاز طراحی نشده است.
این استارتآپ مثل بسیاری دیگر از هم نوعان خود در آغاز با ۴- ۵ نفر همکار آغاز به کار کرده و هم اکنون 130 کارمند دارد.
موسس این مجموعه در ادامه می گوید: ما در اسنپ دو نوع کاربر داریم. کاربر راننده و کاربر مسافر. کار اسنپ فقط فراهم کردن بستر برای ارائه خدمات میان این کاربران است. یعنی ارائهدهنده یک سرویس را به متقاضی آن متصل میکنیم. برای همین باید دو سیستمعامل اصلی و پرکاربرد یعنی اندروید و ios را پوشش میدادیم. سمت کاربران راننده بیشتر از ۹۵% اندروید هستند اما آمارها نشان میدهد بین مسافرین، کاربران ios فعالترند.
برای ویندوز فون ها هم برنامه ای نداریم، چون بازار این سیستمعامل در دنیا رو به افول است. ویندوزفون با ۳% سهم بازار در آغاز کار، الآن تنها یک درصد بازار را در اختیار دارد و احتمالاً این رقم کمتر هم میشود.
شاهکار معتقد است بهترین کسبوکارهای اینترنتی مبتنی بر پلتفرمها هستند. نمونهاش در دنیا اوبر است که با ارزش ۶۰ میلیارد دلار، یکی از باارزشترین شرکت های خصوصی در دنیاست. اوبر در سال ۲۰۰۹ میلادی تأسیس شد و در عرض ۶ سال تبدیل به یکی از بزرگترین شرکت های دنیا شد. این شرکت سرویس حمل نقل ارائه میکند اما خودش صاحب حتی یک خودرو نیست! استارتآپ موفق خودش سرمایهای ندارد بلکه بستر را برای کسبوکار دیگران فراهم میکند و از این راه سودآوری دارد. در ایران هم اسنپ تا ۵ سال آینده موفقترین مدل تجارت الکترونیک خواهد بود چون دارد از الگوی صحیح استارتآپها پیروی میکند.
او خود روزی دو بار از اسنپ استفاده می کند!
صبح از منزل به محل کار و بعدازظهر از محل کار به منزل. او می گوید: به رانندهها هم معمولاً نمیگویم مدیرعامل اسنپ هستم چون دوست دارم بازخوردشان را صادقانه بشنوم.
علاقمندان به استفاده از این اپلیکیشن می توانند معرفی کوتاه و تقریبا کاملی از اسنپ Snapp را اینجا بخوانند:
(ادامه دارد …)
متن کامل این مقاله را در شماره 170ام ماهنامه بسپار مهرماه 95 بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.