مقالات
بازار پوششهای دریایی

بسپار/ ایران پلیمر منطقه آسیا و حوزه اقیانوس آرام به علت تقاضای بالا در اروپا و آسیا و ضعف چین در کشتی سازی، سهم بزرگ بازار پوشش های دریایی را تشکیل میدهند. طبق تحلیل TechNavio بازار جهانی پوشش های دریایی در سال های 2013-2018 نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 11.29 درصد را تجربه کرده است. یکی از عوامل مهم در رشد این بازار، گسترش بازار نفت و گاز است. بازار جهانی پوششهای دریایی نیز شاهد افزایش تمایل مصرفکنندگان به خرید محصولات سازگار با محیط زیست بوده است.
توسعه مثبت بازار را در عملکرد پوششهای دریایی و حفاظتی آن که شامل صنعت نفت و گاز است، میتوان دید و همچنین درآمد حاصل از این پوششها در سه ماه دوم سال به میزان 15 درصد افزایش یافته و به 418 میلیون یورو رسیده است. این افزایش درآمد به دلیل گردش مطلوب ارز و نیز توسعه حجم تولید پوششهای دریایی بود که به واسطه آن تقاضای کم پوشش های محافظتی تقریبا جبران می شود. در نیمه اول سال، درآمد به میزان 13 درصد افزایش یافت و به 771 میلیون یورو رسید.
رشد بازار پوششهای دریایی به عوامل مختلفی ازجمله افزایش تولید ناخالص داخلی جهان و تقاضای بیشتر برای حمل و نقل و تجارت از طریق دریا و تونل وابسته است. تقاضا برای مقادیر بالا باعث ایجاد چرخه ای برای تولید سازههای جدید و افزایش در بهره وری پوشش های تعمیری و حفاظتی میشود و به این طریق تجارت دریایی بهبود مییابد.
ساخت سازه های جدید بیشتر در کره، چین و ژاپن اتفاق می افتد و اغلب تعمیرات کشتی به علت هزینه پایین و سطح فناوری قابل قبول و کارایی مناسب در چین انجام میشود. در این میان سنگاپور به عنوان مرکزی برای فعالیت کشتیرانان در حال توسعه است. اهمیت آسیا برای پوششهای دریایی همچنان در حال افزایش است این در حالی است که کشورهای دیگری مثل هند نیز ممکن است در آینده نزدیک پا به این عرضه گذارند.
قوانین زیستمحیطی
سختگیرانه شدن قوانین زیست محیطی طی سالهای اخیر در اروپا، بسیار مشهود بوده است. این مقررات، دستور کار اصلی واحدهای تحقیق و توسعه تولیدکنندگان را تعیین میکند و به این طریق دامنه توسعه را با محدودیت مواجه میسازد. هزینه های اضافی مربوط به آزمایش و تاییدیه استفاده از مواد خام و تخمین میزان خطرات احتمالی آن برای محیط زیست میشود. این قوانین در چین و کره هم در حال پیاده سازی میباشند. هر دو قانون “نظارت بر محصولات شیمیایی زیست کش اتحادیه اروپا(BPR)” و “ثبت، ارزیابی، مجوز و محدودیت مواد شیمیایی (REACH) ” اثرگذاری قابل توجهی بر صنایع دریایی دارند. موضوع اصلی، اثبات ایمنی و سلامت محصولات به مشتری است. این رویکرد، هسته اصلی اهداف توسعه محصولات است. به همين دليل شرکتهای تولیدکننده بایستی آمادگی مدیریت هر گونه محدوديت احتمالی را در خصوص تولید مواد داشته باشند. قانون BPR برای استفاده از زیستکشها در پوششهای ضدخزه ایجاد محدودیت میکند. گرچه مواد اصلی این پوشش ها نظیر Econea، Zineb، DCOIT و Copper Pyrithione با وجود قوانین سختگیرانه، همچنان میتوانند در فرمولاسیون پوشش حضور داشته باشند. این در حالیست که هزینه ثبت یک زیستکش جدید مانند سموم و داروهای دفع آفت عقلانی بنظر نمیرسد. به این ترتیب قانون BPR باعث از بین رفتن نوآوری و صنعت در بلند مدت میگردد زیرا استفاده از مواد نسبتا پرخطر با کارایی بالا با محدودیت مواجه است.
چگونگی مدیریت مجوز محصولات از دیگر دغدغه های مدیران این عرصه است. بیشتر بازارهای خارج از اتحادیه اروپا در حال حاضر با افزایش فعالیت های نظارتی مواجه هستند. کره جنوبی برنامه “REACH کره ای” خود را آغاز کرده که شبیه به EU REACH، بر نحوه طبقه بندی و مدیریت محصولات تأثیرگذار است. کشور چین تنظیم سختگیرانه روش های مورد استفاده مواد شیمیایی خود را تشدید کرده است. همچنین ژاپن، تایلند، مالزی، فیلیپین و ویتنام همه قوانین را برای کنترل مواد شیمیایی در کشورهای خود تنظیم کرده اند. البته باید توجه داشت که هنوز هیچ چارچوب نظارتی خاصی برای مدیریت زیستی در این کشورها اجرا نشده است، بلکه صرفا فهرستی از مواد زیستی به عنوان مواد خطرناک اولویت بندی شده است که نیاز به بررسی مجدد در شیوه به کارگیری آن ها در صنایع مختلف دارد.
از مسائل زیست محیطی که به تازگی در صنایع دریایی ترویج یافته است میتوان به کنترل میزان انتشار(ECAs– Emission Control Areas) این صنعت اشاره کرد که یکی از روشهای آن استفاده از سوختهای گرانقیمت تر با درصد گوگرد پایین میباشد.
معرفی چند پوشش ضدخزه
آکزونوبل از شرکت های پیشرو در زمینه تولید این نوع پوشش ها خصوصا برای بدنه ناوگان ها به شمار میرود و از معروف ترین محصولات ضد خزه این شرکت میتوان به Intersleek 1100SR اشاره کرد.
Intersleek1100SR باعث کاهش 9 درصدی مصرف سوخت کشتی شده و از تشکیل هرگونه خزه حتی در آبهای گرم، بر روی بدنه جلوگیری میکند. این محصول عاری از هرگونه زیستکش بوده و نسبت به دیگر پوششهای ضدخزه درصد جامد بالاتر و ضخامت فیلم کمتری دارد. به همین دلیل تا حدود 40 درصد از حجم پوشش مصرفی و نزدیک به 60 درصد از انتشار مواد شیمیایی فرار در اولین اعمال کاسته میشود. از زمان راه اندازی آن در سال 2013 تاکنون حدودا 500 کشتی با این محصول پوشش داده شدهاند.
مترجم: مهندس محمد بختیاری ، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی رنگ، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش
(ادامه دارد …)
متن کامل این مقاله را در شماره 196ام پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.