اخباراخبار ویژه

علیرضا ترک، مدیرعامل پایدارپلیمر اوژن در گفت و گو با بسپار: با چهار دسته خسارت ناشی از قطعی برق در صنعت پلاستیک مواجه هستیم

بسپار/ ایران پلیمر مهندس علیرضا ترک، مدیرعامل پایدارپلیمر اوژن در پاسخ خبرنگار بسپار در خصوص خسارات ناشی از قطعی های مکرر برق به تولید در صنعت پلاستیک گفت: ما با دوستان این مساله را بررسی و توانستیم این خسارات را در چهار گروه طبقه بندی کنیم.

اولین اثر ناشی از قطعی برق در بخش تولید و صنعت فروش از دست رفته است. در واقع اختلال در فرآیند فروش می تواند سود یک واحد را تحت تاثیر قرار دهد. هر چند که این اثر صرفا ریالی و مالی نیست. از دست رفتن مشتری و یا دست کم از دست دادن اعتماد مشتری خسارت جبران ناپذیری است. این امر در همه صنوف یکسان نیست ولی برای ما که قطعه ساز هستیم و با سایر شرکت ها و سازمان ها (خصوصا خودوسازان) در ارتباطیم، تامین پایدار محصول اهمیت زیادی دارد.

بحث اصلی این است که روزی 5 ساعت بی برقی، دو روز در هفته، مستقیما روی فروش و کاهش سودآوری نقش دارد و می تواند تولید را زیان ده کند.

اثر دوم قطعی برق، افزایش هزینه های جذب نشده سازمان است. نیروی بیکار در تولید و همچنین نیروی بیکاراداری و ستادی ممکن است در نگاه اول به چشم مدیران نیاید و تا حدودی مغفول باشد، ولی سهم قابل توجهی در کاهش سودآوری خواهد داشت.

اثر سوم ضایعات تحمیل شده به تولید است. همانطور که می دانید در صنعت پلاستیک تاثیر منفی این عامل بسیار زیاد است. صنعت پلیمر مثل خیلی از سایر صنایع مثلا صنایع فلزی نیست. شما بعد از هر بار قطع و وصل برق باید چندین ضرب تزریق تولید کنید تا فرآیند اصلاح شود. در فرآیندهای تولید ما یعنی اکسترودر که باز مساله اهمیت بیشتری دارد و تمام تنظیمات خط باید دوباره انجام بشود. همه اینها مستلزم ضایعات بالاست.

چهارم هم آسیب دیدگی های احتمالی به دستگاه ها و تجهیزاتی مثل موتور، پمپ ها، اینورترها و … است که با کنترل ها باید آنها را حاقل کرد ولی به هر حال احتمال این آسیب دیدگی ها هست.

علیرضا ترک در ادامه در خصوص رعایت اعلام برنامه قطعی برق در شهرک های صنعتی می گوید: قطعی برق در شهرک صنعتی ما در شمس آباد خدا را شکر طبق برنامه بوده. جز هفته گذشته که روز یکشنبه هم برق رفت، قطعی برق ما روزهای  دوشنبه و چهارشنبه به مدت 5 ساعت است.

همانطور که اشاره کردم سوختن پمپ و موتورها و … یکی از عوارض قطع و وصل برق است. درست است که خود ما با رعایت مسایل فنی و سیستم های کنترلی مشکلی از این بایت نداشتیم ولی به هر حال در صنعت پلیمر نکته دیگری که حایز اهمیت است این است که دستگاه ها نیاز به گرم شدن دارند. علاوه بر 5 ساعت قطعی برق، شما باید حداقل 2 ساعت به آن اضافه کنید! این خودش خسارت دیگری است که باید در محاسبات دیده شود.

علاوه بر اینها در فرآیندهای صنعت ما که مواد در سیلندر می سوزد یا با پلیمرهای چقرمه ای مثل پلی کربنات کار می کنیم، قطعی بدون اعلام خسارت های سنگینی می تواند به بار بیاورد از گیر کردن مواد در سیلندر تا بریدن ماردان  و … .
علیرضا ترک در پایان در خصوص راهکارهای احتمالی مقابله با این معضلات در واحد تحت مدیریت خود می گوید: واقعیت این است که ما سال گذشته با بررسی هایی که انجام دادیم، این روزها را پیش بینی کرده بودیم. پیش بینی سختی هم نبود. سال گذشته در زمستان که مغمولا با مشکل کمبود گاز روبرو هستیم، با قطعی برق هم مواجه شدیم، طبیعی بود که در تابستان این روند تشدید می شود. از آنجایی که صنعتگر باید خودش به فکر باشد و مملکت برنامه ای ندارد و حمایت و کمکی نیست، با خرید ژنراتور در زمستان، مساله را حل کردیم و امروز برای تامین خطوط تولید و اداری مشکلی نداریم.

البته این در تمام کارخانجات صدق نمی کند و باید ببینند توجیه دارد یا خیر. مثلا در تولیدات انرژی بری مثل کامپاندینگ و اینجکشن های سنگین ممکن است شدنی نباشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا