آموزش یک دانش آموخته مهندسی رنگ چقدر متناسب با نیازهای صنعت است؟

آموزش یک دانش آموخته مهندسی رنگ چقدر متناسب نیازهای صنعت است؟
طی مدت دو هفته با یک جامعه آماری محدود، اما فعال در صنعت رنگ و رزین در بخشهای مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات و همچنین تولیدکنندگان محصولات که به عنوان نمونه انتخاب شده بودند تماس گرفته شد و در خصوص حضور مهندسین رنگ در واحدهای یاد شده اطلاعاتی به دست آمد. این آمار نشان داد که در مجموع 39 درصد مجموعه های در حال کار در حوزه صنعت رنگ و رزین دست کم یک مهندس پلیمر را به خدمت گرفته اند. از این میزان 34 درصد آنها در شاخه بازرگانی و 66 درصد در شاخههای فنی و مهندسی به کار مشغول هستند.
حضور دانش آموختگان مهندسی رنگ در میان واحدهای فعال در بخش محصولات بیشترین فراوانی را با 42 درصد داشت. 41 درصد واحدهای فعال در بخش مواد اولیه نیز دارای همکار یا همکاران مهندس رنگ بودند. اما در بخش ماشین آلات و تجهیزات هیچیک از شرکتهای جامعه آماری مهندس رنگ نداشتند.
شایان ذکر است که 19 درصد واحدهای یاد شده دارای تعداد کل کارکنان بالای 50 نفر بودند و مابقی زیر این تعداد همکار داشتند.
از بخشهای آموزش مهندس رنگ در کشور و تنی چند از صاحبان صنعت رنگ و رزین دعوت کردیم تا در نشستی به بررسی نزدیکی و تناسب سیلابسهای درسی دانشجویان با نیازهای واقعی بازار کار آتی بپردازیم.
نشست با خلف وعده برخی دوستان و با حضور افراد زیر برگزار شد:
مهندس حمید رقمی، مشاور ارشد صنعت رنگ و رزین
دکتر محمد مهدویان، معاون تحصیلات تکمیلی موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ
مهندس تیمان کامران، مدیریت واحد R&D شرکت رزینفام
دکتر شهلا پازوکی فرد، عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران
دکتر سعید رستگار، مدرس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدیرعامل شرکت رادسیس پوشش
دکتر مرتضی ابراهیمی، عضو هیات علمی و معاونت پژوهشی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه امیرکبیر
بسپار- قصد داریم در مورد آموزش مهندسان پلیمر گرایش رنگ صحبت و در مورد میزان تناسب آموزش در دانشگاهها و پژوهشگاهها با نیاز صنعت رنگ بحث کنیم.
پیش از این جلسه طی یک تحقیق میدانی با شرکتهای این صنعت اعم از تولیدکنندگان مواد اولیه و محصول، تولیدکنندگان ماشین آلات و تجهیزات و شرکتهای بازرگانی این حوزه تماس گرفته شد تا آماری از حضور مهندسان رنگ در صنعت را تهیه کنیم.
شما فکر میکنید چند درصد از واحدهای صنعت رنگ، مهندس رنگ دارند؟
رقمی: 5 درصد.
کامران: در مورد جامعه آماری البته نیاز به بحث است چون نمیدانم در مورد کدام بخش از صنف صحبت میکنیم. اگر شرکتهای غیر رسمی را در نظر نگیریم، فکر میکنم 70 تا 80 درصد شرکتهای رسمی مهندس رنگ دارند.
مهدویان: 40 درصد.
پازوکی: 4 درصد.
بسپار- تا این لحظه این آمار 39 درصد بوده است. باید در نظر گرفت هر ساله تعداد زیادی مهندس رنگ فارغالتحصیل میشوند اما متاسفانه همگی جذب صنعت رنگ نمیشوند. به نظر میرسد برخی از واحدهای صنعتی احساس نیاز به حضور مهندس رنگ در واحدهای خود ندارند.
رقمی: جایی خواندهام که تا کنون 700 مهندس رنگ و پلیمر از امیرکبیر فارغالتحصیل شدهاند و اگر تمام این افراد جذب صنعت رنگ میشدند، شرایط این صنعت متفاوت از امروز بود. این تعداد فارغالتحصیل واقعا وجود دارد؟
بسپار- قطعا بیش از این است. 23 دوره و با احتساب اینکه هر دوره حدود 100 نفر مهندس پلیمر و رنگ (در هر دو گرایش) از امیرکبیر فارغالتحصیل شدهاند، به عدد حدود دو هزار نفر دانشآموخته میرسیم.
ابراهیمی: سال تاسیس گروه رنگ به 1362 برمیگردد. بنابراین تا حال حاضر حدود 800 دانش آموخته با گرایش رنگ تربیت شده است.
اینکه حضور آن ها در صنعت نمایان هست یا خیر به دلایل متفاوت برمیگردد. در صنایع بزرگ و معتبر این حضور بیشتر است و در سایر صنایع کمرنگتر. دلیل مهم دیگر، بهويژه در سال های اخیر، تمایل دانشآموختگان مقطع کارشناسی به ادامه تحصیل است. عامل دیگر ترکیب جنسیتی دانشجویان در این رشته است. طی دهه گذشته همواره بیش از 60 درصد دانشجویان ورودی خانم بودهاند که معمولا تمایل چندانی جهت کار در کارخانه های صنعتی دور از شهر را ندارند. البته همانگونه که گفته شد علاوه بر موارد مهم یاد شده، سایر عوامل اقتصادی و فرهنگی دیگر نیز در این زمینه موثر هستند.
بسپار-با این پیش زمینه آیا وضعیت آموزش را در مراکز آموزشی و پژوهشی منطقی و متناسب با نیازهای صنع رنگ میدانید؟
پازوکی: تنها بحث آموزش بر عدم جذب همه دانشآموختگان در صنعت موثر نیست، بلکه عوامل زیادی در این موضوع نقش دارند مانند مهاجرت دانش آموختگان پس از فارغ التحصيلي، شناخت ناكافي فارغ التحصيلان از صنعت و … البته فكر ميكنم كه مهاجرت بسیار نقش پر رنگی داشته باشد.
در زمينه هايي مانند رنگهای ترافیکی كه در حال حاضر زمينه اصلي فعاليت بنده است، حضور يك مهندس رنگ در كارخانه ها، سازمانها و يا شركتهاي پيمانكاري مرتبط با اين حوزه كاملاً الزامي است. حال آنكه علي رغم اين الزام در برخي از آنها هنوز يك مهندس رنگ وجود ندارد كه چندان موفق نيستند و بالعكس شركت هايي كه مهندس رنگ دارند موفق ترند.
بسپار- آیا اصولا مهندسین رنگ گران هستند و حقوق آنها با سایر کارشناسان تفاوت و اختلاف زیادی دارد که بتواند در امر اشتغال آنها موثر باشد؟
پازوکی: نه. سیاستهای داخلی برخی از شرکتها استخدام مهندس شیمی است. كليه رنگهاي ترافيكي اجرا شده در تهران كه كارفرماي آنها سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران است، ميبایست قبل از اجرا تأییدیه پژوهشگاه پلیمر را داشته باشند. به همين دليل ما با پیمانکاران زيادي ارتباط داریم و این ضعف را در برخی از آنها میبینیم. شرکتهایی که مهندس رنگ دارند به لحاظ علمي همزبانتر بوده و همکاری بيشتري دارند. بنابراین باید همه شرکتهای صنعت رنگ، مهندس رنگ داشته باشند.
بسپار- این رشته هرچند مثل مهندسی برق قدمت زیادی ندارد اما حدود 32 سال است که ایجاد شده و باید احساس نیاز به این رشته در صنعت احساس شده باشد. اما احساس میکنم این احساس ایجاد نشده است.
کامران: من با دید صنعتی به این موضوع نگاه میکنم و برخلاف سایر اصنافی که با آنها در ارتباطم، حوزه رنگ بیسواد نیست. از این آمار شوکه شدم و انتظار داشتم میزان جذب دانش آموختگان پلیمر و رنگ بیشتر باشد. البته 39 درصد هم عدد کوچکی نیست، با توجه به اینکه در بسیاری از صنوف هیچ کارشناس جدی و مرتبطی وجود ندارد. بسیاری از شرکتهای معتبر فعال در صنعت رنگ نوعا قدیمی هستند که پیش از شکلگیری رشته رنگ تاسیس شده اند و بنابراین نیاز به استخدام نیروی فعال دارای دانش فنی را به طرق دیگر تامین کرده اند. مثلا از کارشناسان شیمی کاربردی بهره بردهاند و به آنها آموزش داده و آنها را به کار گرفته اند. در واقع خیلی شرکتها از مهندسان رنگ استفاده نکردهاند اما بیدانش نیستند. در جایی که یکی از دانش آموختگان مهندس رنگ توانسته باشد به خوبی تواناییها و وجه تمایز خود را با یک کارشناس رشته مهندس شیمی نشان دهد، ورق برمیگردد. در مورد شرکت رزینفام که خود در آن فعالم مثال میزنم. من از 81 در رزینفام هستند. تمام این سالها 17 مهندس رنگ شامل من، در رزینفام با نسبت 60/40 از دختران/پسران کار کرده اند. اکنون نیز 7 نفر مهندس پلیمر یا رنگ داریم. توانایی جذب این مهندسان توسط شرکتها و برگزاری دوره های آموزشی برای آنان تا بتوانند در جای خود قرار بگیرند اهمیت دارد.
متاسفانه تقریبا از هیچ بخشی از آنچه در دانشگاه خوانده ایم، نمیتوانیم استفاده کاربردی کنیم. خود من به عنوان یک مهندس رنگ، ابتدای اشتغال شوکه شدم. آنچه در دانشگاه با موضوعات مرتبط به آموختهاند اصلا در عمل نمیتوان از بخش بزرگی از آنها استفاده کرد. من به بخش آموزش مراکز آموزشی نقد جدی دارم. باید به کیفیت آموزش در رشته رنگ نگاهی دوباره انداخت.
مهدویان: آموزش ترکیبی از استاد، دانشجو و مفاهیمی است که باید منتقل شود. سیلابس دارای قسمتهای نظری و کاربردی است. قسمت نظری شاید چندان مرتبط با نیاز صنعت نباشد اما بحث کاربردی را نیز پوشش میدهد. تسلط و تخصص کامل به تمام بخشهای سیلابس استاد نیز مطرح است. علاقه شاگردان به حرکت در یک جهت خاص و سرمایهگذاری روی دروس خاصی را نیز باید در نظر گرفت. در واقع هر کسی از دید خود به بحث آموزش نگاه میکند.
مفاهیم نظری، تکنیکها، فرایندها، فرمولها و بازرسی آموزش را تشکیل میدهند. همه این موارد توسط مراکز دانشگاهی پوشش داده نمیشوند. در هیچ مرکز آموزشی و پژوهشیای فرمولاسیون را نمی آموزند چون به نوعی دانش فنی محسوب میشود. همچنین بازرسی رنگ در هیچ قسمتی توضیح داده نمیشود مگر اینکه در آزمایشگاه تا حدی به عنوان کنترل کیفی به آن اشاره شود. البته اگر دانش آموختهای بخواهد در صنعت پتروشیمی یا گاز بازرس رنگ باشد، آزمونهای کنترل کیفیتی که در آزمایشگاه آموخته عملا چندان کارایی ندارند. بنابراین گمان میکنم در این زمینه قدری سیلابس به بازنگری نیاز دارد.
رقمی: تقریبا با این نظرات مخالفم. من براساس تجربیات خودم صحبت میکنم. در خارج از کشور در رشته مهندسی شیمی/شیمی تحصیل کرده ام. بلافاصله پس از بازگشت به ایران مشغول به کار شدم. دو سال در یک شرکت نوشابه سازی (زمزم) بودم و سپس وارد یک شرکت رنگسازی معتبر شدم. در آن زمان 17 مهندس و دکتر ایرانی و خارجی در شرکت مشغول بودند. من رنگ بلد نبودم اما شیمی من بسیار عالی بود و با نمرات خوب از آلمان فارغ التحصیل شده بودم. طی شش ماه تا یکسال من به بخش فنی این شرکت مسلط شدم. البته شب و روز کار میکردم چون در ذات من کوتاه آمدن نیست. با شیمی توانستم رنگ را به نسبه خوب یاد بگیرم و اکنون از صاحبنظران رنگ هستم. در سالهای بعد در شرکتهای بزرگ و کوچک بسیاری کار کردم. در شرکتهایی که نقش داشتم، برای استخدام هیچگاه ننوشتم دانشآموخته پلیمر و رنگ بلکه مینوشتم دانش آموخته شیمی و رشته های مرتبط. تجربه به من ثابت کرد افرادی که درک شیمیایی بهتری داشتند، طی همکاری با من راحتتر تربیت و موفقتر شدند. مزیت دانش آموختگان امیرکبیر هوشی است که موجب شده کنکور قبول شوند نه درس رنگی که آموخته اند.
بسپار-یعنی شما کلا فلسفه رشته مهندسی رنگ را قبول ندارید؟
رقمی: نه اینکه فلسفه رشته رنگ را قبول نداشته باشم بلکه معتقدم این رشته میتوانست خیلی بهتر از این باشد. همیشه پیشنهاد کرده ام که تدریس شیمی در این رشته بیشتر شود. البته دانشجویان نسل جدید علاقه زیادی به یادگیری ندارند. ضعیف، بیعلاقه و بیتفاوت هستند.
تجربه شخصی من این است فردی که شیمی بداند و دانش آموخته دانشگاه معتبری مثل امیرکبیر باشد، چون هوش و سواد ریاضی و انگلیسی بهتری دارد، برای استخدام مناسبتر است.
بسپار- آقای مهندس رقمی خاستگاه رشته رنگ در دنیا چه رشتهای بوده است؟
رقمی: نمیخواهم یاغیگری نشان دهم اما به این رشته اعتقاد چندانی ندارم. مثلا باید اول به آنها آموخت چرا نمیتوان در پلی یورتان بوتیل گلیکول ریخت. همه یاد گرفته اند که نباید بوتیل گلیکول را در پلی یورتان ریخت، اما 99/99 درصد نمیتوانستند ساختار بوتیل گلیکول را بکشند! اول باید اسامی را بیاموزند: اتیلن گلیکول مونو بوتیل اتر، بعد از کشیدن ساختار متوجه میشوند چرا نمیتوان در پلی یورتان ریخت. اگر اتیلن گلیکول مونو بوتیل اتر استات چون گروه هیدروکسیل با استر عوض شد، میتواند در پلی یورتان مصرف شود.
در مقدمه کتاب جدیدم بخشی از این صحبتها را نوشته ام. از فردی که قصد داشت رزین ساز بشود پرسیدم بنزوییک اسید چیست؟ در فکر فرو رفت، پرسیدم پارا ترسیری بوتیل بنزوییک اسید چیست و فرق این دو ماده چیست؟ گفت چون مصرف نمی کنیم به تفاوت این دو ماده توجهی نداریم. آیا کسی که رزین پلی استر میسازد میتواند بنزوییک اسید را نشناسد؟!
مقاله ای نوشتم که موجب رنجش افراد بسیاری شد. دانش در علم و صنعت رنگ ایران بسیار کم رنگ است. تعهد داشتم آن مقاله را بنویسم و نوشتم.
من از دانشگاه آزاد، پژوهشگاه و امیرکبیر همکار داشته ام. به دفعات به من گفته اند بعد از آشنایی با من و آموختن از من، دیدشان به رنگ عوض شد. این افراد هوش کافی را دارند اما مسیری که به آن هدایت میشوند اشتباه است.
رستگار: این موضوع مساله مهمی است. چرا محصولی تولید میکنیم که کشش بازار آن کم است؟ محصولی به نام لیسانس، فوق لیسانس و سپس دکترای رنگ در دانشکده تولید میشود. بازار این محصول کجاست؟ چه تواناییها و کاربردی دارد تا بر اساس آن سیلابس را طراحی کنیم و در نتیجه محصول متناسب با بازار هدفش باشد.
موارد اساسی وجود دارد که قبل از آموزش هر رشتهای باید به دانشجویان آموخت مثل قابل اعتماد بودن، چشم پاک بودن و عجله نداشتن. در هر زمینه ی کاری این موارد وتو کننده است. اگر قابل اعتماد نباشی، حتی اگر متخصصترین فرد در رشته خود باشی تو را نمیپذیرند. یکی از دلایلی که موجب این قضیه می شود بی توجهی به این مساله در دانشگاه است. رشته رنگ فرمولاسیون پایه است. در نهایت دانش منجر به یک فرمول میشود. فرمولها نیز جزء دانش فنی یک شرکت محسوب میشوند. اگر فردی در یک سیستم برود و سپس اطلاعات آن شرکت نشت کند چه فایده ای دارد؟
رقمی: دو سوم رنگی های ایران نشتی های پارس پامچال هستند!
…
در صورت تمایل به مطالعه متن کامل این گزارش لطفا شماره 161 پوشرنگ را در دی ماه 1394 ببینید.