اخبار

آیا صنعت پلیمر و پوشش هم در انفجار و آتش سوزی بندر شهید رجایی آسیب دیده است؟

بسپار/ ایران پلیمر روز گذشته انفجار و آتش سوزی مهیبی در بندر رجایی شهر رخ داد. گفته می شود که این بندر، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر تجاری ایران است و نقشی حیاتی در واردات و صادرات کالاها و تجارت کشور ایفا می‌کند. بنابراین با توجه به موقعیت استراتژیک آن در نزدیکی تنگه هرمز و اتصال به شبکه‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای، هرگونه اختلال در عملکرد آن می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر زنجیره تأمین کشور داشته باشد.

در گفت و گوهایی که خبرنگار بسپار با برخی از دست درکاران صنعت پلیمر و پوشش داشت، متاسفانه به نظر می رسد برخی از این شرکت ها دارای کانتینرهایی در این محوطه و انبارها بوده اند که با توجه به استمرار آتش سوزی و گسترش آن تا این لحظه، مجموع خسارت های میلیون  دلاری دور از انتظار نخواهد بود. آسیب دیدگی برخی از انبارها تا 90 درصد تخمین زده می شود.

برخی از مخاطبان بسپار به مشکلات (مربوط به طولانی بودن زمان) تخصیص ارز و نهایتا باگ های سامانه ای (وزارت صمت) برای ترخیص کالاها، اشاره کردند که نهایتا موجب دپوی بار تولیدکنندگان و بازرگانان در این بندر به مدت طولانی شده بود و حالا هم باید شاهد از میان رفتن محموله های خود باشند.

با این حال برخی دیگر از مخاطبان هم اشاره داشتند که آتش سوزی در محوطه مربوط به مواد شیمیایی خطرناک رخ داده و انبارهای مواد .None D.G و غیرخطرناک با فاصله از این محوطه قرار گرفته ست. بنابراین چالش اصلی و نگرانی ها در خصوص انتشار آلودگی ها در منطقه جدی ست.

آماده دریافت گزارش ها و گفت و گو با شما در این خصوص هستیم.

 

این خسارات در منطقه non dg

بندر شهید رجایی دارای بزرگترین بندر کانتینری کشور و پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری با ظرفیت بیش‌از ۶ میلیون (TEU)  در سال و هدف‌گذاری ارتقای ظرفیت کانتینری به ۲۰ میلیون (TEU) تا سال ۲۰۴۰ است. این بندر با ظرفیت سالیانه جابجایی ۹۰ میلیون تن انواع کالا و ظرفیت سالانه پذیرش از ۴ هزار کشتی در انواع کشتی‌های فله بر، کانتینری و نفتکش، بیش از ۵۳ درصد از عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور را به خود اختصاص داده است.

این بندر دارای ۱۸ باب انبار مسقف به مساحت ۱۳۰ هزار متر مربع با ظرفیت بیش از ۳۵۰ هزار تُن، تعداد ۶ پست اسکله ویژه کالای اساسی، ظرفیت ۱۰۰ هزار تُن انواع کالاهای اساسی فله خشک، ۹۰ هزار متر مربع محوطه بارانداز و همچنین تعداد سه پایانه نگهداری فرآورده‌های روغن خوراکی به ظرفیت ۳۷۰ هزار تُن است.

 

تابناک در اواسط اسفند نوشته بود: رسانه‌های غربی و عربی در هفته‌های اخیر جنجالی درباره محموله کشتی‌های گلبن و جیران تحت مالکیت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به راه انداختند و نوشتند این کشتی ها حامل سدیم پرکلرات بوده که از چین حمل شده و در بندر رجایی شهر تخلیه شده است. این ماده در صنایع مختلف، به ویژه در صنایع شیمیایی، دارویی و صنایع دفاعی، کاربردهایی دارد اما آنچه نگرانی غربی‌ها را رقم زده، کاربرد دفاعی آنها به ویژه به عنوان بخشی از سوخت موشک است.

نیویورک تایمز امروز ادعا کرد که علت احتمالی انفجار و آتش سوزی در بندر شهید رجایی، نگهداری نامناسب پرکلرات سدیم بوده است.

 

تا این لحظه و توسط رسانه های رسمی کشور کشته شدن 36 نفر، مجروح شدن بیش از 800 نفر و مفقودی 6 نفر گزارش شده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا