اختصاصی بسپار/ آینده نیروی کار در صنعت پلیمر: از بحران مهارت تا راهکارهای نوین آموزش و جذب نسل Z

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر با بازنشستگی سریع نسل پیشین و ورود تدریجی نسل Z به بازار کار، صنعت بسپار با چالشی دوگانه روبهرو است: کمبود نیروی کار متخصص و ناپیوستگی انتقال مهارتهای حیاتی. اما آیا این بحران پایانبخش بهرهوری و نوآوری در بخش تولید خواهد بود؟ نه الزاما. شرکتهایی چون Milacron با راهاندازی برنامههایی مانند Advanced Manufacturing Academy و همچنین آموزشهای میدانی، در حال ترسیم نقشهای تازه برای جذب و توانمندسازی نسل آینده هستند.
پایان نسل متخصص؛ آغاز بحران مهارت
مدیران تولید در سراسر جهان امروز با واقعیتی تلخ مواجهاند: نسل پیشکسوت فنورزها که کارخانهها را مثل ساعت به حرکت درمیآورد، بهسرعت در حال خروج از بازار کار است. بهگفتهی Chris Shinkle از شرکت Milacron، بسیاری از خطوط تولید تنها چند بازنشسته با فروپاشی بازدهی فاصله دارند.
در این میان، نسل جدید کارکنان که اغلب بدون هیچ تجربهی عملی وارد بازار میشوند، بهدلیل نداشتن آموزشهای پایه مثل مکانیک ساده، برقکاری مقدماتی یا حتی شناخت ابزارهای معمول، نمیتوانند جای خالی مهارتهای خروجی را بهسادگی پر کنند. در حالیکه پیشتر کار با ابزار و شناخت سامانهها در مدارس یا حتی خانوادهها آموزش داده میشد، امروز تنها ابزار آموزشی برخی از این افراد، ویدیوهای YouTube است.
وقتی مدرک کافی نیست: بازنگری در راهبرد آموزش
درحالیکه بیش از نیمی از ایالتهای آمریکا سیاست جذب نیروی بدون نیاز به مدرک دانشگاهی را در پیش گرفتهاند، هنوز هم صنایع بسپار و تولید وابسته به تخصصهایی چون مهندسی، شیمی، خودکارسازی صنعتی و مدیریت تولید هستند. بنابر گزارش Wall Street Journal، هرچند روند جذب بر پایهی مهارت (Skill-based hiring) در حال گسترش است، اما بازار کار صنعتی هنوز بدون دانشگاهرفتهها به مشکل میخورد. در واقع صحبت از حذف مدرک بیشتر حرف است تا عمل، بهخصوص از جانب کسانی که واقعاً مسئول استخدام هستند.
راهکار چیست؟ آموزش کاربردی و سرمایهگذاری در نیروی انسانی برای پرورش نسل جدید
شرکت Milacron در مهر ۱۴۰۲ (October 2023) با همکاری مرکز حرفهای Grant Career Center در اوهایو، برنامهای به نام Advanced Manufacturing Academy (AMA) راهاندازی کرد؛ برنامهای مبتنی بر یادگیری عملی که دانشآموزان دبیرستانی را مستقیما وارد فرایندهای تولید میکند. در این برنامه، دانشجویان نهتنها آموزش کامل کار با دستگاه رانشگری تزریقی Q-Series را میبینند، بلکه آن را از پایه سر هم کرده، با آن قطعه تولید میکنند، سپس دستگاه را برای حمل دوباره از هم باز میکنند.
بهگفتهی Rodney Hayslip، مربی AMA، برخی از این دانشآموزان حتی نام ابزارهایی مانند آچار (ratchet) را نمیدانستند، اما امروز نهتنها کار با دستگاه را بلدند، بلکه مشتاق ورود به بازار کار هم هستند.
آموزش در میدان: انتقال دانش پیش از بازنشستگی
در کنار آموزشهای ساختاریافته، آموزش در محل (on-site training) نیز به یک راهبرد موثر تبدیل شده است. بهگفتهی یکی از مهندسان خدمات شرکت Milacron، بسیاری از مشتریان این شرکت در آستانهی از دست دادن تمام گروه عملیاتی خود هستند. وی با حضور در کارگاهها، آموزش نیروی تازهوارد را با همان تجهیزات موجود انجام میدهد—حتی اگر دستگاهها مربوط به سال ۱۹۹۵ باشند.
در برخی موارد، مهندسان Milacron با بررسی تجهیزات و مهارتهای کارکنان، به تشخیص مشکلات پنهان و افزایش بهرهوری کمک میکنند. شرکتها همچنین با بازگرداندن نیروهای بازنشسته بهعنوان مربی پارهوقت یا مشاور، در انتقال دانش ضمنی موفق عمل کردهاند.
رابطه، نه فقط مهارت: اهمیت مهارتهای نرم
یکی از بخشهای مغفول در آموزشهای سنتی، مهارتهای نرم (soft skills) است. در برنامه AMA، مهارتهایی مثل نگارش کارنامک (Resume)، اصول مصاحبه، ارائه در برابر مدیران و حتی آداب معاشرت حرفهای آموزش داده میشود. Hayslip میگوید بسیاری از دانشآموزان شخصا در جستوجوی استقلال مالی و خروج از شرایط وابستگی خانوادگی هستند و انگیزهی بالایی برای یادگیری دارند.
آینده از آنِ آمادههاست
طبق برآوردها، تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ شمسی) نسل Z حدود ۳۰ درصد نیروی کار ایالات متحده را تشکیل خواهد داد، در حالیکه امروز تنها ۶ درصد سهم دارد. این یعنی زمان برای آمادهسازی این نسل بسیار محدود است. اگر اقدامات از امروز شروع نشود، دانش حیاتی زیادی از بین خواهد رفت.
در پایان، شواهدی چون موفقیت برنامه AMA – که در نخستین سال، پنج دانشآموز را مستقیم وارد Milacron کرد و چهار نفرشان همچنان مشغول به کارند – نشان میدهد که با سرمایهگذاری درست، میتوان آیندهی پایدارتری برای صنعت بسپار رقم زد. آنچه امروز کاشته شود، فردا کارخانهها را زنده نگه خواهد داشت.