اخبار

اختصاصی بسپار از ایران پلاست/ گفت و گو با دکتر محمدمهدی خراسانی، مدیرعامل نوین بسپار سازه: نوآوری ها در حوزه مستربچ و کامپاند بدون توقف در دنیا ادامه دارد

ایران پلاست هجدهم از 18 تا 21 شهریورماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست. گفت و گوی همکاران این گروه رسانه ای را با برخی مشارکت کنندگان در نمایشگاه می خوانید.

گفت و گوی خبرنگار بسپار با محمدمهدی خراسانی، مدیرعامل نوین بسپار سازه را در ادامه می خوانید:

 

ایران پلیمر- بفرمایید در این دوره نمایشگاه ایران پلاست چه محصولی را به مشتریان و بازدیدکنندگان معرفی می کنید؟

خراسانی: به صورت سنتی شرکت نوین بسپار سازه از تولیدکنندگان مستربج‌های افزودنی است که در این زمینه پکیج و سبد کاملی از محصول را داریم. مستربچ سفید، مستربچ کربنات یعنی فیلر هست. بعضی از کامپاندهای پر شده، کامپاند مهندسی پایه ABS و پلی کربنات جز محصولات ما است. این موارد تقریبا روتین است اما برخی از محصولات جدیدی که کار کردیم در حوزه افزودنی‌های PET  است و چند سالی در فضای R&D شرکت بوده و معرفی خواهد شد. مستربچ و کامپاند‌های کندسوز شعله یا کندکننده شعله را امسال به تولید صنعتی رسیدیم. کامپاندهای PVC نرم هم مثل سابق عرضه می کنیم.

 

ایران پلیمر- تازه ترین فناوری ها و نوآوری ها در حوزه فعالیت شما در دنیا چیست؟ در ایران چه قدر با آنها همسو هستیم؟

خراسانی: ببینید نوآوری ها در حوزه مستربچ و کامپاند بدون توقف در دنیا ادامه دارد. این مواد اولیه هم مواد اولیه پلیمر هست و هم مواد اولیه افزودنی ها و مواد شیمیایی که در صنعت ما به عنوان افزودنی یا تقویت کننده یا سازگار کننده و اصلاح کننده خواص استفاده می‌شوند. به طور دایم نوآوری در این حوزه‌ها وجود دارد. متاسفانه جریان رسوخ این نوآوری‌ها به ایران محدود و محدودتر شده. علیرغم اینکه اطلاعات از نظر تکنولوژیکی وجود دارد، امکان استفاده به دلایل متنوعی که حالا عمدتاً مسائل اقتصادی و مسائل تحریمی هست و تکراری است، ادامه دارد. من احساس می‌کنم نوآوری‌ها در حوزه ماشین آلات حداقل آنهایی که در حوزه فعالیت ما قرار دارد، سرعت کمتری گرفته است. خیلی چیز جدیدی در نمایشگاه ها یا ماشین آلات چینی نمی بینیم. حالا همان سرعت کم هم متاسفانه رسوخش به بازار ایران کمتر است.

مجموعه صنعت ما خیلی توانایی ارتقای ماشین آلات خود را ندارد و احساس می‌کنم که در هر دو حوزه ماشین آلات و مواد اولیه متاسفانه در سال‌های اخیر با روند توسعه دنیا همسو نبوده ایم.

 

ایران پلیمر- ظرفیت تولید شما در سال، سهم بازار شما در داخل کشور و سهم صادرات شما از تولیداتتان چه قدر است؟

خراسانی: ظرفیت تولید ما سالانه ۱۶ هزار تن است. با خط تولید جدید و ارتقایی که در سازمان داده ایم، این ظرفیت به ۲۰ هزار تن خواهد رسید. اما سهم بازار ما در بخش صادرات حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت شرکت ماست. گاهی مواقع خیلی بیشتر می‌شود مثلاً بعضی از مواقعی که قیمت دلار این اجازه را می‌دهد که صادرات تقویت شود و تا ۴۰ درصد از ظرفیت ما را در بر می‌گیرد. گاهی اوقات حتی از ۲۰ درصد هم کمتر می شود به دلیل نوسان نرخ  دلار.

 

ایران پلیمر- سه چالش بزرگ تولید صنایع پلیمری؟ و سه فرصت در این زمینه کدامند؟

خراسانی: در مورد سه چالش بزرگ تولید، حرف‌های من قطعاً تکراری خواهد بود ولی با این حال می گویم. از نگاه من چالش اول چالش نیروی انسانی است. در صنعت پلیمر نیروهای ماهر تولید و نیروهای عمومی حتی نیروهای حسابداری و مالی، حتی نیروهای تعمیر و نگهداری اینها  به شدت ضعیف شده است.

چالش دوم بدون شک ناترازی انرژی هست که واقعاً با مصیبت مشغول تولید هستیم. ظرفیت تولید ما در صنایع و در صنعت پلیمر به دلیل قطعی برق و بی برنامگی کاهش پیدا کرده است. سفارش ها هم به همین شکل کاهشی است. پس چالش انرژی خیلی خیلی جدی ست.

چالش سوم به نظر من چالش جهانی شدن است که در  بخش اول هم عرض کردم. با تحولات جهانی همسو نیستیم. واقعاً پایین‌ترین نرخ نوآوری را احساس می‌کنم. استفاده از تکنولوژی‌های نو هم به شدت کاهش پیدا کرده است.

مسائل اقتصادی ایران هم که اصلاً گفتن ندارد. در مورد فرصت ها، من فرصت را فقط برای مجموعه‌هایی می‌بینم که زیرساخت‌های تکنولوژیکی و دانشی را فراموش نکرده اند. یعنی صرفا تولید کننده نیستند. فرصتی اگر بخواهد اتفاق بیفتد، زیرساخت تکنولوژی و دانش برای آن ضروری است.

 

ایران پلیمر- پیشنهادهای شما برای سیاست گذاران و تصمیم سازان چیست؟

خراسانی: نکته ای که می‌خواهم روی آن پافشاری داشته باشم این است که حالا بعد از حل مسائل اساسی کشور که واقعاً پیشنهاد دادن در آن سطح بی فایده است، در مسایل اجرایی خود ما، سامان دادن به مبحث صادرات است. خیلی اهمیت دارد آنهایی که در این قضیه تصمیم گیرنده هستند از مسایل و جنبه های مختلف موضوع آگاهی داشته باشند. از نحوه برگرداندن ارزهای صادراتی، قیمت گذاری کالاهای صادراتی که به درستی باید انجام بشه بر اساس تعرفه، کدهای تعرفه در شناسایی مواد قابل صادرات و … .

یک کارهایی شروع شده و امیدوارم با حمایت انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند و گمرک ادامه پیدا کند. به نظر من این مهم‌ترین کاری ست که باید انجام شود. دوم شناسایی و کمک به بازارهای صادراتی ست.

حمایت ها هدفمند نبوده است. در صنعت و فضای کامپاند و مستربچ، این عدم ساماندهی فضا را به سمت صادرات محصولات فوق العاده ارزان قیمت برد. در واقع به نفع بازارهای منطقه و همه ما در این صنعت متهم شدیم. متهم شدیم به خام فروشی. حتی داشت کلمات بدی مثل قاچاق به صنعت ما سنجاق می‌شد که به نظرم تا حد زیادی عادلانه نبود. بازار صادرات نیازمند ساماندهی ست.

پیشنهاد بعدی که خیلی به نظر من اهمیت دارد این است که واقعاً از عقلا و صاحبان درک و تجربه در این صنعت استفاده واقعی بکنیم. صرف دعوت در جلسات بی فایده و طرح گلایه ها نباشد. در هر صنعتی دقیق آدم های دلسوز و با تجربه و صاحب درک و صاحب تجربه را پیدا کنند، با آنها گفت و گو کنند و من مطمئن هستم اینها خیلی بهتر از بعضی مدیران دولتی راه حل ها را می دانند.

پیشنهاد بعدی من این است که  موضوع تامین نقدینگی بنگاه‌های تولیدی جداً مورد توجه قرار گیرد. خیلی از ما که درگیر صنعت و تولید هستیم، ابزارهای تامین مالی را خوب نمی شناسیم. جریان نقدینگی برای شرکت های تولید کننده بسیار مهم است و نیاز به حمایت‌های بالادستی دارد. رکودی که الان در اثر این موضوع وجود دارد می تواند به قفل تولید منتهی شود. بانک‌ها بی نهایت سخت‌گیر شده اند و دیگر کمک نیستند و بیشتر برای تولید دردسر ایجاد می‌کنند.

 

ایران پلیمر- نمایشگاه های تخصصی چه اثری در توسعه بازار شما دارند؟ نقد احتمالی شما به ایران پلاست و پیشنهادهای شما برای ادوار آتی چیست؟

خراسانی: نمایشگاه که فضای خوبی ست و بحثی در آن نیست. من خودم مدافع برگزاری ایران پلاست به صورت سالیانه هستم. هرچند که این قضیه نقدهای زیادی یا در واقع مخالین زیادی دارد. فکر می‌کنم باید سالیانه باشد چون تنها جایی هست که می‌تونیم به طور دقیق خود را معرفی کنیم. با مشتری آشنا و نا آشنا ارتباط قطعی و قوی بگیریم.  نقدهایی که می شود این است که نمایشگاه سالانه نمی تواند محل عرضه نوآوری ها و تحولات باشد. ولی واقعیت این است که در تمام دنیا همین است و تکراری شده، حتی اگر مشارکت خارجی وجود داشته باشد. دومین نقد بی برنامگی است. خب چرا دو ماه، سه ماه حداقل زودتر از برگزاری کارها را شروع نمی کنند؟ چه ایرادی دارد نمایشگاه که تمام می شود دوره بعدی کار خود را آغاز کند؟

 

ایران پلیمر- دورنمای فعالیت اقتصادی دولت جدید و اثرات آن را بر کسب و کار خود چگونه ارزیابی می کنید؟

خراسانی: من شناخت خوبی روی دولت جدید ندارم. امید خیلی زیادی هم به تحول در این دولت جدید ندارم. حدسم این است که یک سری مسکن‌ها را تزریق می کنند و یک سری ناترازی های وحشتناک را به طور پوششی حل می کنند. من چیز خیلی خاصی نمی‌بینم، خیلی هم تخصص ندارم و دنبال نکردم. چون عنصر امید خیلی برای من وجود نداشته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا