اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ بازار پوشش‌های خودرویی

بسپار/ایران پلیمر صنعت خودروسازی به‌آرامی از اثرات همه‌گیری و اقتصاد بهبود می‌یابد، درحالی‌که تأمین‌کنندگان پوشرنگ و پوشش روی نوآوری‌ها کار می‌کنند

در طی دوران ویروس کووید-19، بازار پوشش‌های خودرویی با کاهش تقاضای مشتریان و مشکلات زنجیره تأمین، با چالش‌هایی روبرو شد. هرچند که دوران ویروس به پایان رسیده است، اقتصاد هنوز چالش‌های خود را دارد و متخصصان پوشش‌های خودرویی گزارش می‌دهند که همچنان با همان مشکلات مواجه هستند.
وینسنت رابین، معاون جهانی رئیس‌جمهور بخش پوشش‌های خودرویی شرکت PPG، بیان کرد که در طول سال 2022، بازار پوشش‌های اصلی تولیدکنندگان خودروها همچنان با چالش‌های قابل‌توجهی روبرو بوده است، از قبیل کمبود مؤثر قطعات که در برنامه‌ریزی اختلال ایجاد کرده و نیز با افت قابل‌توجه در نرخ مواد اولیه.

رابین افزود: علاوه بر کمبود قطعات، چالش‌های نیروی کار تأثیر منفی بر برنامه‌های تولید مشتریان ما داشت تا جایی که تولید خودروهای سبک جهانی تنها به‌اندازه کمی از سطح سال 2021 بالاتر بود. تمرکز PPG بر این است که با شبکه تأمین جهانی خود و قابلیت ارائه محصولات نوآورانه برای کاربردهای متعدد، به مشتریان در مدیریت کمبود مواد اولیه کمک کند.
گروه‌های فنی در داخل کارخانه ما توانستند تأمین مواد را تنظیم کرده و ادامه فعالیت را در طول اختلالات در خطوط پوشرنگ اصلی تولیدکننده‌ها حفظ کنند. همچنین خط لوله نوآوری خود را با توسعه محصولاتی که به بازار خودروهای برقی با باتری (BEV) خدمت می‌کنند و محصولاتي با مزایای پایداری بهبودیافته توسعه دادیم.
جف جونز، معاون مدیریت حساب‌های کلان جهانی شرکت BASF، همچنین اشاره کرد که سال گذشته یک چالش اساسی برای کل اقتصاد جهانی بود.
وی بیان کرد که هرچند صنعت خودرو در سال 2022 بیشتر خودروها را تولید کرد، اما هنوز هم با چالش‌های زنجیره تأمین و کمبود نیمه‌رساناها مواجه بود. افزایش بی‌سابقه در هزینه‌های مواد اولیه، حمل‌ونقل، بسته‌بندی، و نیروی کار، مشکلات مالی قابل‌توجهی ایجاد کرد و قیمت‌گذاری در صنعت به‌اندازه کافی بالا نرفت تا این بار را جبران کند.
جونز افزود: خدمات برتر، کیفیت، و اعتبار تأمین همواره نقاط قوت اصلی BASF برای پیروزی در بازارهای ارگانیک و Tier بوده‌اند. هزینه حفظ چنین سطوح خدماتی به‌عنوان اطمینان از برنامه‌های ساخت ادامه پیداکرده و باقی ماندن قابلیت اطمینان از برنامه‌های ساخت به‌مراتب نامعلوم است. به نظر می‌رسد که بسیاری معتقدند راهبرد مناسب برای پیروزی در این صنعت، تمرکز بر سنجش صحیح است.

تسهیلات در زنجیره تأمین برای سازندگان خودرو در حال کاهش است
ویروس کووید-19 باعث ایجاد چالش‌های قابل‌توجهی در زنجیره تأمین برای صنعت خودرو شد. به‌ویژه، کمبود نیمه‌رساناها به دلیل مشکلات تولید و حمل‌ونقل، منجر به تعطیلی کارخانه‌ها شد. این امر بر بخش پوشش‌های خودرویی تأثیر گذاشت.
جونز گفت که بحران نیمه‌رساناها و کمبود قطعات دیگر باعث توقف تولید مکرر در صنعت خودرو شد، و افزود که BASF به‌دقت دو طرف زنجیره تأمین را نظارت می‌کند و در مراحل اولیه به آن پاسخ می‌دهد.
بنا به گفته جونز، کسب‌وکار هنوز ناپایدار است. توقف‌های تولید خودروسازان تأثیر مستقیمی بر تولید محصولات ما دارد، بنابراین BASF به‌طور مداوم تحولات بازار را نظارت می‌کند و در مرحله زودهنگام جواب می‌دهد تا به اختلالات در زنجیره تأمین پاسخ دهد.

رابین اعلام کرد که از آغاز سال 2023، بازار خودرو تا حدودی از مشکلات زنجیره تأمین رها شده است که باید منجر به افزایش تولید خودرو، به‌ویژه در نیمه دوم سال شود.
رابین افزود: جریان مواد از طریق امکانات تولید مشتریان ما در حال بهبود است، و ما افزایش حجم را مشاهده می‌کنیم، بنابراین تاجران می‌توانند وضعیت موجودی خود را بهبود بخشیده و می‌توانند تأمین خود را تجدید کنند. بااین‌حال، هنوز چالش‌هایی وجود دارد که ممکن است در آینده این فرآیند را تخریب کند. افزایش اخیر موارد کووید-19 در چین بر زنجیره‌های تأمین خودرو تأثیر گذاشته و منجر به تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی به دلیل کمبود قطعات شده است.

مناطق رشد
در بررسی بازارهای رشد، تولیدکنندگان پوشش‌های خودرویی برجسته به منطقه آسیا به‌عنوان مناطق با بهترین فرصت‌های رشد و به خودروهای برقی به‌عنوان بخشی با ظرفیت عالی اشاره می‌کنند.
پاتریک بورگینون، مدیر پوشش‌های خودرویی و تخصصی در AkzoNobel، اشاره کرد که بازار کلی در سراسر جهان با مشکلاتی مواجه است، اما AkzoNobel هنوز رشد بیشتر از میانگین جهانی را پیش‌بینی می‌کند، به‌ویژه در چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا.

بورگینون افزود: زمانی که به فرصت‌های رشد می‌پردازیم، تمرکز خود را بر ارائه ابزارها و خدمات فنی باکیفیت بالا به مشتریان خود برای کمک به رشد تجارت آن‌ها و سوق دادن صنعت پوشش‌های خودرو معطوف می‌کنیم.
به گفته جونز، بازار پوشش¬های خودرویی كارخانه اي در منطقه آسیا و اقیانوسیه هنوز قوی است و BASF قابلیت خود را گسترش داده است تا نزدیک‌ترین حال به مشتریان باقی بماند و آن‌ها را با فناوری پوشش‌های پیشرفته پشتیبانی کند. سال گذشته، شرکت مرکز پوشش‌های خودرویی خود را در مرکز فناوری پوشش در منگالور، هند گسترش داد. افزایش مرکز کاربرد، افزایش مهمی برای خدمت به بازار هند با راهکارهای پوششی باکیفیت بالا بوده و حضور تحقیق و توسعه خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه تقویت کرده است.
رابین گفت: تولیدات خودرویی در ایالات‌متحده، کانادا و اروپا به دلیل کمبود جهانی تحت تاثیر قرار گرفته و در محیط تورمی قرار دارند. در فصل اول سال 2023، تولید خودرو قرار است مشابه فصل اول سال گذشته باشد. بااین‌حال، موجودی تاجران همچنان کمتر از 50٪ از سطح معمول دهه گذشته است.
رابین اشاره کرد که بیشتر مشتریان PPG سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در توسعه خودروهای الکتریکی با باتری (BEV) انجام می‌دهند.

PPG با ارائه گسترده‌ترین پیشنهاد محصول به مشتریان خودرو و کمک به آن‌ها برای انتخاب صحیح فنّاوری‌های پوششی جدید در راستای افزایش پایداری، به این تغییر پاسخ می‌دهد. اما این تنها درباره فنّاوری نیست، بلکه در مورد فروش سایر محصولات از قبیل حفاظت در برابر زنگ‌زدگی و محصولات تزئینی به تولیدکنندگان BEV است. رابین افزود: چین درحالی‌که محدودیت‌های کووید-19 را کاهش می‌دهد، برای رشد به‌موقع قرار دارد. اتخاذ BEVs در چین با سرعتی بیشتر از هر منطقه دیگر در جهان پیش می‌رود و PPG با بزرگ‌ترین تولیدکننده BEV در منطقه همراه است.

روند انتخاب رنگ در پوشش‌های خودرو

 

(ادامه دارد …)

 

مترجم: مهندس کاوه شریفی، کارشناسی ارشد مهندسی شیمی-جداسازی، دانشگاه گیلان

 

متن کامل این مقاله را در شماره 265 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه آذرماه 1403 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا