اخبار

اختصاصی بسپار/ سیاوش صادقی،مدیرعامل آسان کِم: بومی سازی با تامین 80 درصد مواد اولیه داخلی

 بسپار/ایران پلیمر صادقی: آسان کِم برندی است که ما شش سال پیش آن را تاسیس کردیم و شرکت فعالیتش را به صورت خرد شروع کرد و در سال‌های قبل طرح توسعه‌ای ایجاد کردیم. برای صنایع مختلفی همچون صنایع رنگ و رزین، ساختمان، نساجی ،کشاورزی، آرایشی بهداشتی و حتی صنایع آب و فاضلاب و … محصولاتی را تولید می‌کنیم. محصولات ما صادراتی ست و حدودا 200 محصول به صورت روتین تولید می‌کنیم.
در خصوص دستاوردهای نمایشگاه، می شود گفت برای تمامی شرکت‌ها نمایشگاه همیشه تبلیغ خوبی است. ما چندین سال ست که در نمایشگاه شرکت می‌کنیم و سعی می‌کنیم هر سال با طرح توسعه‌ای که انجام می‌دهیم، در نمایشگاه به بهترین شکل محصولات را به مشتری‌هایمان ارائه کنیم.
سیاست شرکت ما این است که معادل سازی انجام شود یعنی محصولاتی را که الان وارداتی هستند و بر حسب این تحریم‌هایی که اخیراً اتفاق افتاده و بدتر هم می‌شود، با مهندسی معکوس معادل سازی کنیم. بازخورد‌های خوبی هم تا امروز گرفته ایم و همچنان روی بعضی دیگر از محصولات کار می‌کنیم و تقریبا چیزی در حدود ۳۰ الی ۴۰ تا محصول وارداتی را مهندسی معکوس کردیم و به مشتریان عرضه می‌کنیم. ما عملا وابستگی به محصولات وارداتی را در این صنایع، حذف می‌کنیم.
به هر حال وقتی که نقدینگی در بازار کم می‌شود عملاً تورم ایجاد می‌شود و این تورم بر روی ارز قطعاً تاثیر می‌گذارد و با این ارز و قیمت‌هایی که الان هست اگر برآوردی داشته باشید، می‌بینید که اجناس وارداتی مقرون به صرفه نیستند و همیشه شرایط مهیا نیست که خرید محصولات وارداتی داشته باشیم.
میزان وابستگی ارزی
به خودکفایی نرسیده ایم ولی سعی کرده ایم که ۸۰ درصد از مواد اولیه مورد نیازمان از تولید داخل باشد.
چالش دقیقاً تحریم‌ها و تجهیز تولید به ماشین آلات و خطوط روز است. ما به هر حال ماشین آلاتی در کارخانه داریم که باید اورهال بشوند و به روز باشند. چون تکنولوژی در دنیا، روز به روز پیشرفت می‌کند و ما هنوز در موج صنعتی ۲ هستیم الان در اروپا صنعت ۴ هست. خب متأسفانه اختلاف تکنولوژی داریم. الان بزرگترین دغدغه‌ ما این است که کامل به روز نیستیم. نه فقط شرکت ما کلاً شرکت‌های داخلی با همین مشکلات مواجه هستند.
نقدینگی بزرگترین مشکل ماست. عملاً پول نقد در بازار خیلی کم شده و این یک معضل است چون ما باید هزینه‌ها را از قبل کاور کنیم. امیدوارم که با رفع تحریم‌ها بشود اوضاع را بهتر کرد.
اولا گوش شنوا باید باشد چون مشکلات زیاد است. تخصیص ارز، ترانسفر مالی بزرگترین مشکل است که اول از همه باید حل شود. الان با چندین شرکت می‌توانیم وارد مذاکره شویم اما چون ترانسفر مالی سخت شده ،اتفاقی نخواهد افتاد. بزرگترین معضل خرید ماشین‌الات است و باید برای آن راهکاری اندیشیده شود. باید بتوانیم مستقیما با مشتریان در ارتباط باشیم چراکه از طریق صراف‌ها و دلال‌ها، هزینه‌ها خیلی بالاتر خواهد رفت. به هر حال مشکلات وجود دارد و گسترده هم هست. امید آن را داریم که برطرف بشوند.
صنعت رنگ و رزین از دیرباز در ایران فعالیت‌های خوبی داشته الان هم مدام در حال گسترش است و با ارزیابی مشتریان و تامین کننده‌هایی که داریم، می‌توان گفت این نمایشگاه بازتاب خیلی خوبی دارد برای اینکه ما ببینیم تعداد تولید کننده و ارائه کننده محصولات چقدر است. می‌بینیم هر سال هم تعدادشان بیشتر هم می‌شود و بسیار صنعت فعالی ا‌ست. هم مصرف کننده‌های زیادی و هم تولید کننده‌های خیلی خوبی دارد و امیدوارم به همین شکل به صورت گسترده بیشتر هم بشود.
ارزیابی نمایشگاه
نمایشگاه برای ما هر سال خیلی پربار است. البته ما صرفا حضورمان را جنبه تبلیغاتی در نظر می‌گیریم ولی از نظر جذب مشتری و دیدار با مشتریان قدیمی‌ هم پربار است و هر ساله مشتاق هستیم تا در این نمایشگاه شرکت کنیم.
روزهای اول و دوم یک مقدار کند جلو می‌رود ولی روز سوم و چهارم که آخر هفته است و به هر حال افراد زیادی از شهرستان تشریف می آورند که بازدید کنند، قطعاً خیلی شلوغ‌تر خواهد بود ولی همین دو روز هم خیلی خوب بوده با مشتریان خوبی آشنا شدیم و مشتریان قدیمی‌مان هم مراجعه کردند که در مجموع به نظرم خوب بوده است.
چندین جلسه داشتیم شرکتی از قطر آمده بود. از روسیه، عراق و افغانستان مشتریانی داشتیم که برای خرید مواد به ما مراجعه کردند. با چندین شرکت دیگر هم روز جمعه قرار داریم. هیات خارجی هم مراجعه می‌کنند صرفاً این نیست که بگویم خارجی‌ها دیگر نمایشگاه‌ها را بازدید نمی‌کنند. اتفاقا می‌آیند و دنبال محصولات خوب هم هستند. امیدوارم که کانال‌هایی با این شرکت‌ها زده شود تا بتوانیم با این دوستان ارتباط مستقیم تری داشته باشیم.

بخواهم به صورت کلی بگم از نظر غرفه‌سازی نسبت به سال‌های دیگر، مدرن‌تر شده ایم یعنی غرفه سازها خیلی بهتر شده اند و تکنولوژی‌ها برای ارائه خدمات بهتر شده و به نظر من داره خوب برگزار می شود. نه تنها در صنعت رنگ و رزین بلکه در نمایشگاه نفت و گاز هم به همین شکل، مشتریانی که مراجعه می‌کنند خیلی تخصصی هستند و می‌دانند چه می‌خواهند و مشتری رهگذر خیلی کمتر هستند. این بازتابی‌ست که من شخصاً در این چند سال داشتم.
همزمانی با نمایشگاه چایناکوت چین
این همزمانی قطعاً تاثیر گذاشته است. به هر حال دو نمایشگاه در حال برگزاریست پس حضور مشتریان عملاً نصف خواهد شد. متوجه نمی‌شوم که چرا این هماهنگی انجام نشد. یک ماه بعد یا یک ماه و نیم بعد ایران کمیکال هست که ما آنجا هم حضور داریم و به نظرم در این فاصله‌، برگزار کننده‌ها به راحتی می‌توانند با هم در ارتباط باشند. به هر حال چند نمایشگاه که در سال بیشتر نیست پس به راحتی می‌شود هماهنگی انجام شود نمی‌دانم چرا اتفاق نمی‌ا‌فتد.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 267دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه دی ماه 1403 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا