اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ صنعت پلاستیک: پنج عاملی که باید در سال 2023 میلادی مراقبشان بود

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر مانند آغاز هر سال، هیچ راهی برای اعلام نظر قطعی وجود ندارد که در چهار فصل آینده چه چیزی انتظار صنعت پلاستیک را‌ می‌کشد. به رغم افزایش تورم، تنش‌های ژئوپلیتیکی و سایر چالش‌ها در سال گذشته، تراکنش‌های مالی بین شرکت‌ها در صنعت پلاستیک در طول سال 2022 به طور کلی با میانگین‌های سابق مطابقت داشت. با ورود به سال 2023، در اینجا پنج عامل وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کرد که چگونه بر بازار پلاستیک تأثیر‌ می‌گذارند.

 

  1. 1. رکود بالقوه

شرکت‌ها وضعیت اقتصاد جهانی را زیر نظر دارند و بسیاری در حال آماده شدن برای یک رکود بالقوه هستند که می‌تواند بر تقاضای محصولات در بخش‌های خاصی تأثیر بگذارد و در نهایت باعث کاهش درآمد تولیدکنندگان پلاستیک شود.

شدت و مدت رکود بالقوه مطمئناً بر بازار تأثیر خواهد گذاشت. پیش از این، حتی در سال 2022، چالش‌ها شامل زنجیره تامین مرتبط با بیماری همه گیر و مسائل مربوط به نیروی کار بود. در حال حاضر، در حالی که برخی از موانع زنجیره تامین بهبود یافته است، جوّ رکود بر تقاضا تأثیر‌ می‌گذارد؛

با این حال، همه بازارهای نهایی به یک میزان تحت تأثیر منفی قرار نخواهند گرفت. ارائه یک بازار پایانی پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر مانند پزشکی یا بسته‌بندی در یک رکود گسترده‌تر می‌تواند به تولیدکننده پلاستیک اجازه دهد تا روندهای منفی اقتصادی را به خوبی تحمل کند و در نتیجه در صورت عملکرد خوب بازار نهایی، یک شرکت بتواند پتانسیل یک سال رشد پایدار در سال 2023 را ایجاد کند.

 

  1. 2. قیمت گذاری رزین

در پایان سال 2022، قیمت مواد خام تا حدی به دلیل بهبود پویایی زنجیره تامین و عرضه بیش از حد انواع خاصی از رزین شروع به کاهش کرد. از آنجایی که قیمت رزین هزینه قابل توجهی را برای راه اندازی یک تجارت پلاستیکی تشکیل‌ می‌دهد، شرکت‌ها مشتاقند ببینند قیمت گذاری در سال 2023 چگونه شکل خواهد گرفت. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که تقاضای کمتر در برخی از بخش‌های بازار به قیمت‌گذاری کمتر و پایدارتر رزین در دسته‌های خاص کمک می‌کند.

 

  1. 3. تورم

هر گونه کاهش تورم یا افزایش آتی در نرخ‌های بهره پیامدهایی برای شرکت‌های پلاستیکی و کل تراکنش‌های مالی بین شرکت‌ها خواهد داشت.

 

  1. 4. هزینه سرمایه/نرخ بهره

با افزایش نرخ بهره، اگر هزینه سرمایه بالاتر باشد، از نظر تئوری خریدار نمی‌تواند به همان اندازه برای اهداف مورد نظر هزینه بپردازد، که ممکن است ارزش‌گذاری‌های شرکت در شرایط خاص را کاهش دهد و با هدف فروشنده هماهنگ نباشد. این ممکن است باعث شود برخی از شرکت‌ها فروش را تا زمانی که ارزش گذاری بالقوه بهتر با انتظارات‌ آن‌ها هماهنگ شود، به تاخیر بیاندازند. با این حال، با توجه به اینکه اکثر شرکت‌ها در بخش پلاستیک معمولاً از سطح متوسط‌ تری از بدهی برای تأمین مالی خرید در مقایسه با بسیاری از صنایع دیگر استفاده می‌کنند، این تأثیر ممکن است کمتر باشد.

 

  1. 5. کمبود نیروی کار

به کار گیری و حفظ نیروی کارِ با کیفیت نیز عاملی است که شرکت‌های صنعت پلاستیک باید به آن توجه داشته باشند. به نظر‌ می‌رسد کمبود نیروی کار در بسیاری از نقاط دنیا به مشکل ثابتی مبدل شده است.

 

فعالیت در نیمه دوم سال 2022 از نظر تراکنش مالی بین شرکت‌ها کاهش یافت. زیرا تورم و افزایش نرخ بهره شروع به تأثیرگذاری بر فعالیت معاملات کردند. با وجود اینکه همچنان مشکلات اقتصادی و چالش‌هایی در بخش‌های خاص وجود دارد، هنوز تقاضای قابل توجهی برای شرکت‌های پلاستیکی با محصولات با کیفیت بالا از سوی خریداران راهبردی و مالی وجود دارد که انتظار می‌رود فعالیت‌ها را در سال 2023 هدایت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا