اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پژوهش های جدید و رد ادعای زیست‌تخریب‌پذیر بودن بسته چای های کیسه ای زیست پایه

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که برخی از چای‌های کیسه‌ای تولید شده با استفاده از جایگزین‌های پلاستیکی در خاک تجزیه نمی شوند و پتانسیل آسیب رساندن به گونه‌های زمینی را دارند.
در این مطالعه پژوهشگران چای کیسه‌ای معمولی را که با سه ترکیب مختلف از پلی لاکتیک اسید (PLA) ساخته شده بودند، بررسی کردند که از منابعی مانند نشاسته ذرت یا نیشکر به دست می‌آید.
این مطالعه برای تکرار شرایط محیطی که ممکن است کیسه‌های چای در آن دور ریخته شود، طراحی شده است. کیسه‌های چای به مدت هفت ماه در خاک مدفون شدند و تحلیل جامعی برای دسترسی به اینکه آیا و تا چه حد تخریب شده‌اند، انجام گرفت.

آزمون‌های مورد استفاده شامل سوانگاری اندازه ای (size exclusion chromatography) در کنار NMR و SEM است که به بررسی تغییرات ظاهری و ساختاری کیسه‌های چای کمک می‌کند.
نتایج نشان داد که کیسه‌های چای ساخته شده از PLA کاملاً دست نخورده باقی مانده اند. دو نوع چای کیسه ای ساخته شده از ترکیب سلولز و PLA، به قطعات کوچکتر تقسیم شدند و بین 60 تا 80 درصد از جرم کلی خود را از دست دادند و جزء PLA باقی مانده بود.

این مطالعه همچنین اثرات قطعه‌های بریده شده از کیسه‌های چای را بر روی گونه ای از کرم خاکی به نام Eisenia fetida که نقش مهمی در گردش مواد مغذی خاک دارد و مواد آلی را مصرف می‌کند، بررسی کرد.
پژوهشگران دریافتند که قرار گرفتن در معرض سه غلظت مختلف از قطعه‌های کیسه ای (معادل جرم نصف، یک و دو کیسه چای) منجر به مرگ و میر آن‌ها تا 15 درصد بیشتر می‌شود، در عین حال برخی از غلظت‌های PLA اثر مضری بر تولید مثل کرم خاکی دارد.

لذا برچسب‌های فعلی روی بسته‌بندی‌ها مانند زیست تخریب‌پذیر یا کودشدنی می‌تواند برای عموم گمراه‌کننده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا