اختصاصی بسپار/ چگونه زيست ماندگاري زنجیره تامین را متحول می کند؟ / 65 درصد مصرف کنندگان، برندها را نیز همپای دولت ها مسوول تغییرات مثبت در جامعه می دانند

بسپار/ایران پلیمر سالهاست که توجه به مسائل زیست محیطی در صنعت افزایش یافته است. البته این نیاز در صنعت رنگ نیاز چندان جدیدی نیست. شرکت های صنعتی سالهاست که تلاشهایی در این زمینه داشته اند، تلاشهایی جهت استفاده دوباره از مواد و کاهش ضایعات. مسئله ای که از تلاش برای رسیدن به الزامات قانونی فراتر رفته و در حال ایجاد فرصتهای جدید برای تمام دست اندرکاران صنعت رنگ است.
این امر نیازمند برنامه ریزی در تمام جنبه های صنعت از زنجیره تامین گرفته تا زنجیره ارزش آفرینی میباشد تا به این وسیله شتاب تغییرات افزایش یابد و شرکت ها در این زمینه نقشی پررنگ ایفا خواهند کرد.
تغییر در تفکر نسبت به زيست ماندگاري
مردم هر روز نسبت به اثرات اعمالشان بر محیط زیست آگاهتر می شوند و بیش از هر زمان دیگری به نقش برندها و سازندگان در این زمینه توجه میکنند.
براساس یک مطالعه در خصوص کسب و کارها در دانشگاه هاروارد، ما به سرعت در حال رسیدن به نقطه بحرانی ای هستیم که زيست ماندگاري از یک امر تشویقی به پایه و اساس خرید و فروش ها تبدیل شود.
محیط زیست تنها “یک” جنبه از آن است. فاکتورهای انسانی نیز باید در نظر گرفته شود چون خریداران می خواهند کسب و کاری که با آن مراوده دارند، در جهت پیشرفت جامعه به سوی بهتر شدن قدم بردارد.
در واقع، براساس بررسی که شرکت تبلیغاتی Havas انجام داده است، 65 درصد مصرف کنندگان، برندها را نیز همپای موسسات حکومتی مسئول تغییرات مثبت در جامعه می دانند.
یک بررسی مشابه نشان داد نزدیک دو سوم مصرف کنندگان شرکت هایی را ترجیح میدهند که علاوه بر سوددهی، هدف هم داشته باشند و فروش تک دفعه ای دیگر کافی نیست.
مصرف کنندگان باور اندکی به این قضیه دارند که شرکت ها به وعده های خود عمل میکنند و شکل گرفتن اعتماد را از موارد ضروری در برندسازی بلند مدت میدانند.
این تغییر جهت به سمت مسئولیت پذیری زیست محیطی و اجتماعی، فرصتهایی را در صنعت رنگ ایجاد میکند. از اینکه مواد چگونه و از کجا تامین میشوند تا اینکه محصولات کجا مصرف میشوند، پیشرفت در زيست ماندگاري در بسیاری از جوانب کار دیده می شود.
اقتصاد در روشهای زیست پایدار
تحقیقات مختلف نشان میدهند که مردم به دنبال محصولات زیست سازگار هستند و حتی مایلند برای آنها پول بیشتری بدهند. شرکت های متمرکز بر مشتری این را می دانند و به دنبال تامین کنندگانی هستند که از این اهداف پشتیبانی کرده و تاثیرات منفی زنجیره تامین آنها بر محیط زیست را کاهش دهند. لذا اگرچه ممکن است کسب و کار شما به صورت مستقیم با مصرف کننده نهایی در ارتباط نباشد اما هم سو کردن کسب و کار با ارزشهای مصرف کنندگان یک عامل اساسی در موفقیت طولانی مدت است.
در نظر گرفتن زيست ماندگاري در فرآیندهای ساخت منجر به سوددهی بیشتر نیز میشود. با افزایش بهره وری از مواد، شرکت ها در حال کاهش مصرف مواد و انرژی هستند، که مخارج عملیات را پایین آورده و به این ترتیب سوددهی را افزایش م یدهند.
(ادامه دارد …)
مترجم: مهندس فهیمه رفیعی دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ
متن کامل این گفت و گو را در شماره 270 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه فروردین ماه 1404 منتشر شده است، می خوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.