اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ کدام کشورها در اقتصاد چرخشی موفق ترند؟

بسپار/ایران پلیمر اقتصادهای چرخشی آینده‌ای پایدارتر و کاهش ردپای کربن بر کره ی زمین را نوید می‌دهند، اما آیا اقتصاد چرخشی گزینه‌ای قابل اجرا برای همه کشورها است؟ اقتصاد چرخشی یک مفهوم اقتصادی و زیست محیطی است که هدف آن کاهش ضایعات، ارتقای پایداری و به حداکثر رساندن استفاده‌ی کارآمد از منابع است. اقتصادهای چرخشی رویکرد متفاوتی به مدل های خطی فعلی تولید ارائه می‌دهند.

کدام کشور اقتصاد چرخشی بیشتری دارد؟
حقیقت اینجاست، در حال حاضر هیچ کشوری وجود ندارد که یک اقتصاد چرخشی کاملاً کامل را به اجرا در آورده باشد. چندین کشور برای نزدیک شدن به داشتن اقتصادی کاملاً چرخشی، نقشه راه هایی را ارائه کرده‌اند که در حال اجرا و پیگیری هستند. در مصاحبه‌ای با رئیس روابط عمومی بنیاد الن مک آرتور مشورتی صورت گرفت تا مشخص شود چه چیزی کشورهای مختلف را برای ایجاد برنامه‌های اقتصاد چرخشی ترغیب می کند. به طور خلاصه به نظر نمی‌رسید برنامه ی خاص هیچ کشوری آنقدر هیجان انگیز باشد. مشخص شد که کشورهایی مانند فنلاند، فرانسه، اسلوونی و ایتالیا نقشه راه جزئی یا کاملی از برنامه‌های اقتصاد چرخشی خود ارائه کرده‌اند. آلمان نیز بر اقتصاد چرخشی کار کرده است.
با این حال، چندین کشور به دلیل تلاش‌ها و ابتکارات خود در ترویج شیوه‌های اقتصاد چرخشی شناخته شده‌اند. برخی از این کشورها عبارتند از:

فنلاند
فنلاند در نوآوری اقتصاد چرخشی پیشرو بوده است. این کشور یک نقشه راه ملی برای اقتصاد چرخشی دارد و برنامه‌هایی را برای ارتقای طراحی پایدار، کاهش ضایعات و بهره وری منابع تدوین کرده است. این کشور همچنین اولین کشوری بود که نقشه راه اقتصاد چرخشی خود را منتشر کرد. با توجه به اینکه نقشه راه آن‌ها برای اولین بار منتشر شده است، این تمایل برای سایر دولت‌ها وجود دارد که از آن به عنوان مرجع استفاده کنند و بخش‌هایی را که موفقیت آمیز بوده و قابل انطباق هستند تکرار کنند.

هلند
هلند اغلب به دلیل تمرکز شدید بر سیاست‌ها و ابتکارات اقتصاد چرخشی تحسین می‌شود. دولت هلند اهداف بلندپروازانه‌ای تعیین کرده و در پروژه‌هایی برای کاهش ضایعات، ترویج بازیافت و تشویق شیوه‌های پایدار در صنایع مختلف سرمایه گذاری کرده است. آن‌ها نقشه راه چرخشی خود را از زاویه‌ای کارآفرینانه‌تر تهیه کرده‌اند. نقشه راه آن‌ها به طور مستقیم رسیدن به یک اقتصاد چرخشی تا سال 2050 را تجسم می‌کند.

سوئد
سوئد به دلیل مدیریت مؤثر زباله و سامانه‌های بازیافت شناخته شده است. این کشور در فناوری‌های پیشرفته‌ی تبدیل زباله به انرژی سرمایه گذاری کرده است و به نرخ بالایی از بازیافت مواد دست یافته است.

دانمارک
دانمارک فعالانه روی راهبردهای اقتصاد چرخشی، به ویژه در کشاورزی پایدار، کاهش ضایعات، و همزیستی صنعتی کار می کند.

نروژ
نروژ سیاست‌ها و ابتکاراتی را برای تشویق شیوه‌های پایدار در سراسر بخش‌ها، از جمله مدیریت زباله، انرژی و حمل و نقل اجرا کرده است.

ژاپن
ژاپن غالباً با اقتصاد چرخشی مرتبط نیست اما دارای سابقه‌ی کمبود منابع است که به شیوه‌های نوآورانه در بازیافت، استفاده مجدد و کاهش ضایعات منجر شده است.

آلمان
آلمان به دلیل برنامه‌های مؤثر تفکیک زباله و بازیافت، که به تلاش‌های این کشور در جهت اقتصاد چرخشی آن کمک می‌کند، شهرت خوبی دارد.

فرانسه
نقشه راه اقتصاد چرخشی در فرانسه نمونه‌ای ویژه از نیاز به همکاری در وزارتخانه ها را برجسته می کند.

چرا ایجاد یک اقتصاد چرخشی اینقدر سخت است؟
مشکلات ایجاد اقتصاد چرخشی از موضوع کمبود منابع ناشی می‌شود. جذابیت اقتصادهای چرخشی برای کشورها ناشی از امکانات رشد جدید و دستور کار رقابتی است. رشد اقتصاد چرخشی بر پایه‌ی تطبیق رشد اقتصادی با منافع زیست محیطی است. این امر با حرکت به سمت بازسازی و ترمیم به جای استخراج و مصرف حاصل می‌شود که گفتن آن آسان‌تر از انجام آن دادن است. مسأله ی بزرگ پیش رو این است که بفهمیم چگونه کشورها بدون قربانی کردن صنایع درآمدزا یا از دست دادن سود حاصل از منابع طبیعی خود به نام چرخش، به این مهم دست می‌یابند.
به عنوان مثال کشور آلمان، حتی در مورد عنوان اقتصاد چرخشی مردد بود و به عنوان اقتصادی نزدیک به بهره وری منابع رضایت داد. آلمان اقتصاد صنعتی سنگینی دارد. بنابراین، باید به دوام یک اقتصاد چرخشی از طریق جریان های مواد و در دسترس بودن نگاه می‌کرد. آلمان از طریق راهبرد مدیریت مواد از بالا به پایین، توانسته است برخی از عناصر چرخشی را بدون به خطر انداختن دسترسی به مواد به کار بگیرد.

آیا آمریکا یک اقتصاد چرخشی است؟
ایالات متحده تلاش‌هایی را برای گذار به سمت یک اقتصاد چرخشی‌تر انجام داده است، اما به طور کامل به آن دست نیافته است. اقتصاد ایالات متحده هنوز عمدتاً بر اساس یک مدل خطی عمل می‌کند که در آن منابع استخراج، استفاده و به عنوان ضایعات دور ریخته می‌شوند. با این حال، ابتکارات، سیاست‌ها و کسب‌وکارهای رو به رشدی وجود دارد که در تلاش هستند تا اصول اقتصاد چرخشی را در بخش‌های مختلف ادغام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا